Premiera fullblodssto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 100
G

Gisburne

Gör man sånt? Går i "föltankar" nu när jag skaffat sto... :love: Men mig veterligen så fungerar fullblodsaveln lite annorlunda än avel av andra raser... Kan ha fel... Länge sen jag forskade i det där... :confused:

Engelskt fullblod?
(jag utgår från det i mitt svar...)
Jag har ju själv köpt mig ett xx-sto som ska avlas på. Och jag har för avsikt att stambokföra henne. har dock ingen aning hur det går till rent praktiskt, om man stambokför i ASVH eller? Fast med henne är det kanske inte lika stort bekymmer eftersom hon är reggad hos ASVH, pga att pappan bara var i halvblodsavel.

Du blev förmodligen inte ett dugg klokare av detta, så jag hoppas att någon annan kan ge ett bättre svar! :)

Det beror lite på en del saker som vad är det för härstamning på henne? Hur är hon registrerad idag? Sist men inte minst vad har du tänkt för ras på hingsten?
Som fullblod kan det bli olika svar på frågorna. Tänker du ren fullblodsavel så måste hon vara efter en hingst som betäcker naturligt och inte som t ex 88:an som är på semi, samma gäller för hingsten du betäcker med. Renrasiga fullblod efter naturlig betäckning blir stambokförda som fullblod direkt vid registreringen. Är dom efter en semihingst kan det bli som med Ameos, alltså den reggas i ASVH. Samma gäller om du betäcker med i halvblodaveln godkändhingst (fölet blir ett halvblod) och ditt sto premieras precis som ett halvblodsto.
Är det sedan ett sto som är av lite mindre storlek kan man också välja att använda henne i ponnyavel. Då gäller samma som för ett ridponnysto, men tänk på att man kan inte göra både ock.

Samma gäller om du betäcker med i halvblodaveln godkändhingst (fölet blir ett halvblod)
Saning med modifikation, va?
Mitt fullblod är efter en fbl-hingst som bara var i halvblodsavel, därför är hon reggad hos ASVH, men hon är reggad med raskod 01, vilket väl är engelskt fullblod, om jag inte är alldeles galet ute?0

Jepp, det är ett xx-sto, sorry jag var lite otydlig. :o

Hon är efter Caerwent (IRE). Jag vill betäcka med fullblodshingst, så att fölet blir ett fullblod (galoppis) och inget annat. Inte så intresserad av crossbreeding. Men jag är inte så insatt i hur xx-aveln fungerar, som sagt... Vart kollar man hur hon är reggad - står det i passet månne...? *ser mig om efter papprena*

Glömde... Hon har gått löp i Sverige - har det någon betydelse? You never know... :cool:

Hej Ameo!
Eftersom du kommar att betäcka med hbl-hingst så stamboksför du ditt sto i ASVH, som du skulle gjort om hon varit ett hbl-sto. :)

Pooh som stambokfört tre xx-ston!

Efter som hon gått löp så betyder det att hon är efter för fullblodsavel godkända hingstar. Så det är bara att leta upp en passande hingst och skicka dit henne nästa år, eller när du nu tänker ta fölet.
Inom fullblodsaveln brukar man vilja ha fölen födda så tidigt som möjligt på året. Mestadels för att dom ska vara mer utvecklade och kunna starta i årgångslöpningarna. På unga hästar märks ju skillnaden med 3 - 4 månader ganska mycket och inom fullblods sidan räknas alla hästar vara födda den 1 januari. Så även en häst född den 15 juli 2003 räknas som två-åring den 1/1 - 05. Hade det varit en annan typ hade nog de flesta sagt att den var 1,5 år istället.

Fyller inte ALLA hästar år vid årsskiftet?? Eller har jag helt missförstått det där...?

Sv: Re: Premiera fullblodssto?

Jepp, det är ett xx-sto, sorry jag var lite otydlig. :o

Hon är efter Caerwent (IRE). Jag vill betäcka med fullblodshingst, så att fölet blir ett fullblod (galoppis) och inget annat. Inte så intresserad av crossbreeding. Men jag är inte så insatt i hur xx-aveln fungerar, som sagt... Vart kollar man hur hon är reggad - står det i passet månne...? *ser mig om efter papprena*
Hej jätte gamal tråd, men jag har oxå ett sto e. Caerwent! Någon som vet mer om honom och hans avkommor, kanske har någon bild?

Sv: Re: Premiera fullblodssto?

Ja, visst är den gammal? Flera år... :smirk:

Dessvärre har jag ingen bild på Caerwent, har sökt ända sedan jag köpte pållan. Internet är bra till mycket, men inte allt. :confused:

Om ni undrar så betäcktes stoet som tråden handlar om två år i rad med fullblodshingst och blev dräktig båda gångerna men resorberade. :( Första året lär det ha hänt rätt sent eftersom hon rektaliserades i november med positivt resultat men det kom inget föl. (Men det KAN förstås ha varit en "feldiagnos". Personligen hade jag hellre sett att hon blivit UL:ad då, men så blidde det inte så nu får jag aldrig veta om fostret fanns kvar så sent i dräktigheten eller inte.) Året därpå resorberade hon nästan på en gång och vid UL ca 20 dagar efter betäckningen syntes en tom deformerad blåsa. Himla trist, men föltankarna finns kvar och jag tittar just nu på några andra hingstar som kan vara aktuella till nästa år. :bump:

Sv: Premiera fullblodssto?

Lånar denna tråden lite.

Ni som är lite insatta i fullblodsaveln. Har ett xx sto efter Le Mans, hur ser man på passet om hon är naturligt betäckt? :confused::confused:
Tror hon e det då det var tänkt att hon skulle bli galopphäst som 2åring, men omständigheterna ville annorlunda.

Sv: Premiera fullblodssto?

Har hon ett fullblodspass är hon betäckt naturligt. Har hon ett ASVH pass och inget reg nr som börja med AA så är hon med största sannolikhet inte det utan reggats som halvblod.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 097
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 553
Senast: Migo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka