Prematurt småsyskon, hur göra med storasyskonet?

cassic_bambi

Trådstartare
Jag börjar till att inse att det eventuellt tyvärr kan väntas ett för tidigt anländande av Lillebror. Ska på koll imorn och hoppas på ett roligare besked än sängläge resterande 8 veckor som är kvar.

Nu till mitt största bekymmer, vad gör man med storebror om man ev. blir kvar på neo-avdelning i flera veckor... Urs han är så liten fortfarande, fyller 1 om 1 vecka och jag fasar för att ev. behöva vara ifrån honom så länge om det skulle bli sjukhusvistelse :cry:

Hur löser man sådant smidigast? Jag förstår ju att pappan såklart kommer att få vara hemma med storebror, men det känns oerhört tungt att bara fundera på att inte kunna vara hemma hela fimiljen! Finns det andra lösningar, någon som gått igenom detta som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Man ska ju inte gå händelser i förväg och det behöver ju inte alls bli för tidigt, men kan inte låta bli att fundera när det är som det är just nu.

Sv: Prematurt småsyskon, hur göra med storasyskonet?

Mina barn lag aldrig pa neo men jag kanner valdigt manga vars barn har gjort det samtidigt som de haft syskon hemma.
Du kommer ju hem efter nagra dagar, barnet maste ligga kvar sa lange som det behovs. Sen far du (och pappan) pendla till sjukhuset dagtid och hjalpa till med matning, blojbyten etc etc och turas om att ta hand om barnet som ar hemma. Omstandigt och knoligt men det gar!
Har ni familj i narheten som kan hjalpa till under perioden? Och glom inte att det ar valdigt sallan som bebisen maste stanna tills den ar 40v, oftast kommer den hem mkt tidigare. Min vaninnas tvillingar som foddes i v.29 kom hem efter 6v dvs redan i v.35! (de lag pa OLIKA sjukhus i borjan plus att hon hade en 8-aring hemma :eek: men det ar by the by ;))
Hoppas att din bebis stannar inne i magen sa lange som mojligt :)

Min dotter låg på neontalen och jag gjorde så att jag åkte hem och var hemma på nätterna och var hos henne på dagarna.
Då (hon är 17 år nu) fick man inte vara hos sitt barn mer än mellan 8-20 och det var på kvällar och nätter "storebror" som inte var så stor, behövde mej mest.
Jag hade ca 1 timmes resväg till sjukhuset men det fungerade, jag blev akutsnittad men mådde bra efteråt.
Min dotter är född i v. 33+4 och behövde bara ligga kvar i tio dagar, sedan åkte vi hem på permission över påskhelgen för att sedan bli utskrivna.

Hoppas du får till något som fungerar, det är svårt och jobbigt oavsett vilket av barnen man måste lämna så fundera på när det är ditt "stora" barn behöver dej mest.

Här har du en som hade sängläge i 6 veckor på sjukhus, jag har ju inga barn sedan tidigare men hund, hästar, katter och hus och sambon såklart;).

Det var rätt jobbiga veckor, MEN man ligger ju där av en god anledning. Försök att tänka var dag i taget. Att tänka 8 veckor framåt blir olidligt.
Det ÄR faktiskt så att varje dag som bebis får ligga i magen är viktig. Men hur viktigt det faktiskt är märker man först när man är på neo.

Där vi låg så fick vi bo i ett familjerum på avdelningen. Fanns det inte lediga rum så fick man bo på patienthotellet.
Finns det sånna där du bor?

Tänk också på att ni båda får tfp för att ta hand om den nya bebisen. Sedan gjorde vi så att pappan var ledig 20 halvdagar när vi fick komma hem. Så Pappans föräldradagar tas inte ut förräns ni är utskrivna.

LYCKA TILL!!!!

Tack för era svar! Jag har varit rejält magsjuk och sängliggande en lååång tid nu, men bebis är kvar på insidan där han hör hemma några veckor till =)

Jag har inte haft möjlighet att logga in och skriva ngt förns nu, men jag är väldigt tacksam för att ni har delat med er, jag känner mig mkt lugnare och tryggare nu. BM sa att jag förmodligen kan ha haft en tyst urinvägsinfektion som gett med sig av sig själv att det kan ha varit det som orsakat alla SD's och förvärkar, men det har som sagt gett med sig nu igen och är tillbaks på en "normal" nivå igen =)

Vad skönt att bebis är på rätt ställe;)
Men fy vad jobbigt att vara magsjuk så länge och dessutom gravid:crazy:

Min dotter föddes med största sannolikhet för tidigt pga tyst uvi, kanske borde standard koller införas vid mycket sd för tidigt.

Ja det är skönt att han är på rätt ställe =)

Jag har inte varit bara magsjuk hela tiden, men blev rejält sliten o sen allmänt hängig o dålig efter magsjukan och så var det 1 årskalas o massa annat som skulle hinnas med =)

Ja, jag har bara gjort 1 urinprov ( förutom detta nu när jag haft besvär med SD's) och det var vid inskrivningen denna gång, med första sonen gjorde jag urinprov varannan till varje gång, utan ngn speciell misstanke om ngt, har en annan klinik nu mot första gången. Det är ju annars en snabb indikation om ngt håller på att förändras genom att hålla koll på urinen tycker man.

Liknande trådar

Småbarn Det här kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas och ber er att orka igenom allt och skriva om era erfarenheter och åsikter. I...
2
Svar
31
· Visningar
6 680
Senast: Lupin
·
F
Träning Lägger tråden här och hoppas den får vara kvar, det är de här sortens folk jag vill ha råd av så...... Stallet kommer snart att vara...
Svar
16
· Visningar
1 335
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30