PRE och halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lektra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 006

lektra

Trådstartare
Läste artikeln i ridsport special om Adeante som överträffat förväntingarna på korsningen.

Lite nyfiken blev jag, man vill ju ha halvblodets storlek och luftighet sedan vill man ha PRE samilng, knälyft och temprament. Har vi plockat fram den perfekta dressyrhästen nu??

Jag tycker det låter så och de flesta PRE hingstar i sverige är ju öppna för alla raser.

Vad tycker ni om kombinationen? tankar utöver det osv.

Sv: PRE och halvblod

Hmm är väl färgad, men jag är övertygad om att en lyckad korsning mellan PRE och någon typ av halvblod måste bli exakt vad en dressyr-tävlingsryttare söker.:) :) :)

Den skulle då besitta följande egenskaper tex:
PRE: samarbetsvillighet, underbart temperament, samlingsförmågan, knälyften, styrkan och utstrålningen

Halvblod: storlek, stora långa rörelser, typ

PRE/halvblods-föl
http://www.pepinopre.com/C1256E3E0038B975/0/5911C3F67B11C1C5C125707B005ECF3D/$file/Knuffliten.jpg
http://www.pepinopre.com/C1256E3E0038B975/0/2448548A1EB7DC21C125708200578C2E/$file/fialiten1.jpg

Jag tycker inte man ska läsa in för mycket i den artikeln (synd det inte var bättre bilder så man kunde se exteriör förresten). Han var enligt ägaren 'på god väg mot medelsvår men de arbetade mycket med formen', samtidigt som målet närmast i tid var att kvala in till..ehh nu glömde jag vad det var, men sak samma, för att kvala dit behövde han 62% i LA.

Så han har ju inte visat så mycket än. Han kan ju mycket väl uppfylla förväntningarna, och redan ha överträffat förväntningarna, men än har han ju inte så att säga VISAT något speciellt. Utan jag skulle nog vilja se att det höll 'hela vägen' innan jag drog för stora växlar.

Sen tyckte ju även uppf att man ju inte visste om detta var en lyckoträff, utan det krävdes mer korsningar för att se (lyckträffar kan du ju få med vilka komb som helst, om du korsar travare med hopphäst får du ju inte direkt en Jappeloup ens i en procent av fallen).

Rent teoretiskt däremot borde det kunna bli en bra mix. Det som gör mig tveksam är att det mer än en gång figurerat PRE och 'liknande' raser (jag har svårt hålla isär dem riktigt) hos toppryttare, men det slås upp stort med höga förväntningar, och sen rinner ut i sanden. Lite synd att det inte talas om VARFÖR det rinner ut i sanden?
Sen tycker jag perosnligen PRE:n är lite för grov, men det där beror ju mkt vad man korsar med för typ av hblsto.

jo det är sannt, men jag är inte riktigt lika hård som du, jag tror den kommer minst till MSV B (men det gör ju alla hästar):p Det är bara att vänta och se för din del då. Jag tycker korsningen verkar intressant. Jag har inte tänkt på den förut

Jag kan bara hänröra till "aldentes" valack som just har samma Pre hingst till far, och ett rent fullblod till mamma. En helt fantastisk häst mentalt! Även typmässigt har han bra egenskaper till samling och taktmässiga rörelser.
Hade jag haft ett sto som passat bra till gångartsavel så hade jag gärna betäckt med en Pre eller liknande....

Å andra sidan finns det ju moderna PRE och lusitano som har halvblodets storlek, bra ökning OCH samling, men ändå utan att förlora sin rastyp... Så man måste inte korsa för att få fram en sån häst.

Med rätt sto och hingst så blir det en bra kombination.
Men som med alla raser så ska man titta så individerna passar i hop
jag har tyvärr sett och hört ganska många som vill ha bäbis efter en P.R.E som inte har ston som kanske inte alls ska gå i avel.
Men som vill ha en spansk hingst på " för som en sa då blir ju fölet i alla fall lätt att sälja ??

Sen är det ju svårt med dom spanska hingstarna för man har ju oftast bara den hästen att gå efter , Som sto ägare vet man ju inte vad som ligger bakom honom, typ extriör som massa m,m,
Så om man tex tar en lätt P.R.E hingst och lägger på ett tungt sto . så ska man ju inte vara säker på att han ger lätta hästar för att han själv är det.

Det jag menar är att på många andra raser vet man ju oftast lite mer om hur hästarna ser ut bakom hingsten.

Men som sagt : jag tror att det kan bli en mycket bra kombination !!
Men som i alla avel får man vända och vrida och tänka mycket innan man betäcker ;)
Oj var inte meningen att skriva en avhandling ! Men hoppas ni förstår vad jag menar :o :o
Här är en avkomma med P.R.E / Halvblod
jackie.jpg
[/IMG]
jackie1.jpg
[/IMG]

Tesora

Här kommer bilder på min PRE/Halvblodskorsning!!

Är hittills JÄTTE nöjd! Idag 2 år och är lungnare, snällare och mer lätthanterlig än en mamma var vid samma ålder och har absolut bättre steg. Ska bli min dressyrhäst som jag ska slå Brink med! :rofl:
Vem vet vad framtiden utvissar!!!:angel:

http://www.swedishprehorses.se/P.R.E.korsn_i_Sverige/jacarandosa.html

Övriga korningar på swedishprehorses... bara 2 nu men det kan ju bli flera!!

http://www.swedishprehorses.se/P.R.E.korsn_i_Sverige/PREkorsniSverige.html

Senast ändrad:

lektra skrev:
jo det är sannt, men jag är inte riktigt lika hård som du, jag tror den kommer minst till MSV B (men det gör ju alla hästar):p Det är bara att vänta och se för din del då. Jag tycker korsningen verkar intressant. Jag har inte tänkt på den förut

Jag menade inte att jag inte trodde han skulle komma till MSV B. Jag har inte sett hästen irl så jag har verkligen ingen aning. Det jag menade var att innan man 'bestämmer' för om det var lyckad korsning eller ej kanske mans ka vänta TILLS han kommit upp i klasserna och man fått se vad dressyrdomarna tycker. Det är ju inte alltid de är helt överens med oss dödliga :angel:

Jag har alltså inte uttryckt varken tvivel eller motsatsen på hans kapacitet, utan bara att han inte visat om han har det eller ej än, men ge honom ett år till så borde han ha gjort det ((dvs endera bevisat kapacitet eller bevisat att han tyvärr inte räckte hela vägen)

Aha... DÅ förstår jag :) :bow: bra att du rättade...

Jo det ska bli intressant och se i framtiden.

Kom att tänka på en sak, blir inte risken för överbyggnad stor? eller för långa bakben?? *Lektra spekulerar hejvillt :p*

Ops, frågade i fel tråd innan.
Kan nån säga vad en PRE häst är? En ras eller?
mvhR

Hej,
jag tror att det kan bli en bra kombination om man parar ihop rätt individer. Vi (mina tränare äger fölet) har ett föl efter mitt PRE sto och Silvano 1047. Än så länge(mycket kan ju hända) ser hon lovande ut. :) Hon har ett super trevligt temprament och rör sig jättebra. Väldigt social och snäll. Bifogar en bild på henne. På bilden är hon 4 månader.

4658942.jpg

Kom på att jag hade en nyare bild på en 1,5-åring e. Zagal XI ue. Bernstein. Hon är 163 cm redan och väldigt kraftfull.
Korzika.jpg

ps, SIlvano-fölet är underbart! (har sett henne live i helgen)

*kl* Var registrerar man oftast dessa korsningar?

Min är registrerad i Svenska Hästavelsföreningen... som korsningshäst med full stam:D .

Jag har en 1,5 åring som är Lusitano/fullblod, hoppas att han kan bli en trevlig dressyrhäst :love:
Jag tycker att det borde kunna bli bra korsningar!! Hoppas att det kommer bli många fina hästar.. :)

Vad fin fölis har blivit!!:)

/Carina och morbror Bandolero

Resultatet från i helgen!!!!

Klass 15, Part-bred PRE, 1 år och äldre

1. Feliz Gavilán 75,73 poäng, 7,77 på rörelser
(Hispano.anglo-arabe) 21år hingst
2. Avelino 74,55 poäng, 7,77 på rörelser
(PRE- Hispanoarabe)4år hingst
3. Jacarandosa 74,5 poäng, 7,65 på rörelser
(PRE- Halvblod) 2år sto
4. Elisa 73,09 poäng, 7,47 på rörelser
(PRE-Halvblog) 3år sto
5. Tormenta Bacilo 72,3 poäng, 7,25 på rörelser
(PRE-Lipizz-NSV) 2år sto

Så halvblodskorsningarna kan!!!!:bump: :bump:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 162
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 775
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 044
Senast: Corminta
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈