PRE med hopptalang och hopproblem!

B

BonnieS

Jag har en 8årig PRE hingst som älskar att hoppa. Vi har bara hoppat 1 gång i månaden då jag satsar på dressyr. Vi har hoppat småhinder på 50cm-1m men igår så hade min kompis hoppat och hinderna stod på 120cm och 130cm. Jag testade på båda och han hoppade faktiskt över dem haha. Min tjocka PRE hingst kunde hoppa men nu till problemet. Såfort det är en annan hingst i ridhuset när jag hoppar så blir han helstirrig, stressar upp sig för minsta lilla och han river eller vägrar på alla sorters hinder, t.o.m bommar i värsta fall.
När man rider med sto eller vallack så är det inga problem, det är inte ofta jag rider med en annan hingst då det är bara jag som har hingstar i stallet men ibland hjälper en kompis mig eller så när jag inte hinner alla hästarna. Men iallafall, några tips på att få honom typ lugnare? Han blir inte okontrollerbar utan bara väldigt okoncentrerad, inte hingstig och vill inte fram till den andra hingsten eller så utan måste bara hålla koll på den andra hästen hela tiden och hinner inte tänka på mig.
Jag har tävlat upptill Msv A i dressyr på honom och han kan det mesta såsom piaff, passage och spansk skritt, han bytar i varje och har inga problem på dressyrfronten. Men det går inte att lugna ner honom om inte typ någon leder honom över hinderna och går bredvid hela tiden.

Några tips? Han är rättså valpig då han var människorädd när jag fick honom för 2år sedan så man kan inte höja rösten och det har aldrig behövts heller. Men några tips så jag kan hoppa fast en annan hingst är i samma ridhus/paddock. Detta är anledningen till att jag aldrig hopptävlat med honom, tänk om det är en annan hingst på tävlingen, då hade det ju varit lika bra att åka hem igen ju.

//Bonnie och Santos

Sv: PRE med hopptalang och hopproblem!

Enda rådet är att du rider honom oftare tillsammans med andra hingstar så han vänjer sig vid att det är dig han ska lyssna på :-)
Kanske inte rida så när i början ,men ett ridhus är ju stort så börja där och då inte med hoppning utan rid lite dressyr och lär honom att han ska lyssna på dig ,
Vilken hingst är det ? Alltid kul med PRE ägare :-))

Tesora

Vi har hoppat småhinder på 50cm-1m men igår så hade min kompis hoppat och hinderna stod på 120cm och 130cm. Jag testade på båda och han hoppade faktiskt över dem haha. Min tjocka PRE hingst kunde hoppa

Är man inte fullt medveten om innan att hästen verkligen är redo för och kommer klara av sin uppgift? :crazy:

Det är just det som är problemet, han är precis som vanligt när man rider i ridhuset men såfort det är bommar eller hinder framme så går det inte att få någon kontakt med honom. Inte ens när jag har "ledare" som går bredvid och då brukar han lugna ner sig i vanliga fall men han bryr sig inte ett smack om oss. Han går bredvid hingstar i hagarna hela dagarna så det är bara hoppningen som är problemet :(

Jag tror HopeForNow menade hinderhöjden, man bör inte styra på något man inte är säker på att hästen kan klara av.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
L
Hoppning Går rakt på sak. I hoppningen blir min D-ponny nästintill okontaktbar. Han blir het, otroligt stark och "springig". Får han igång...
2
Svar
30
· Visningar
2 687
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel