PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

AVB

Trådstartare
Har förstått att många experimenterat med att korsa PRE och lusitano med halvblod och varmblod.

Är själv intresserad av idén. PRE-psyke, halvblodsgång, stabil och kompakt och dessutom hålla sig under 165 cm? Drömhästen. :D

Nån som vet hur de brukar bli, dessa korsningar? :)
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Min stallägare tar fram sådana. Hon använder sig av PRE-ston och lägger på bra halvblodshingstar. Vi har ett sto e: Zuidenwind-PRE som ska betäckas med halvblodshingst i sommar, för tanken är inte en förstagenerationskorsning, utan det ska gå vidare på det.
Utöver det har vi en Danone II-PRE-kille som rör sig väldigt fint, född 2008 (men sent tagen) och 2 st 2012:or; sto e: Highcruiser-PRE och blivande valack e: Sir Donnerhall II-PRE.
Så tyvärr är de lite unga än för att ha visat resultat, men uppfödaren har väldigt höga tankar på 08:an och valacken född 12. Den sista går på hingstbete på annan ort och ska säljas, men hoppas och tror att han kommer bli riktigt fin :love:
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Å vad snällt!!
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Det är ju alltid lite svårt att korsa lite olika typer och veta vad som slår igenom. Har man tur kan man få det bästa av båda och otur får man det sämsta.

Jag vet korsningar som blivit bra och dåliga.

Jag vet dock en som blev skitfin. En kompis har ett mkt bra PRE-sto, som rör sig framåt. Den har lämnat fina rena PRE och också iaf en mkt fin korsning. Den fick samlingsförmågan, halvblodets taktfasthet och framåtgripande rörelser och är trevlig, lugn/pratbar och känslig. Superfin!
Dock ung och än inte utbildad så mycket.
Mina tränare har också tagit några såna och även Lusse-korsningar.
De har blivit trevliga.

Jag tycker det finns fina Hispano-araber i Spanien med. Där finns det också väldigt olika hästar. Men det finns ju de som är mer långlinjerade, framåtgripande rörelser och samlingsförmågan och känsligheten/mjukheten.
En sån kan jag absolut tänka mig!
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Jag har sett några korsningar men jag skulle hellre satsa pengarna på en PRE som är avlad mot dressyr, det finns många fina PRE idag med bra gång och storlek och som hävdar sig på väl på dressyrbanorna även gentemot halvblod.

Risken vid korsningsavel är som också Tuaphua säger, att det inte alls blir den häst som man ser framför sig utan de mindre bra egenskaperna ärvs ned, Två av de jag sett var inte så kul att se varken exteriört och gångartsmässigt trots att PRE-pappan var riktigt fin o mamman hade bra dressyrstam och också rörde sig bra, uppfödaren som ville avla dressyrkorsningar ångrade sig faktiskt. Det kostar ju en del att ta fram en avkomma och då är det tråkigt om det inte alls blir som man tänkt och dessutom extremt svårt att sälja.

Vissa blodlinjer som YM, Escalera, Guardiola m fl ligger bakom många av de PRE som hävdar sig bra/ mycket bra och även de hästar som finns inom Avelsprogrammet för PRE mot Dressyr har dessa linjer i mångt och mycket.

Lägger till, nu var det ju svar på PRE-korsningar du ville ha vilket mitt inlägg inte handlar så mycket om utan det blev mer en parantes om PRE som bra dressyrhäst :)

Lite kort; Avelsprogrammet - finns både i Dressyr och Morfologi - som har funnits sedan 2005 innebär att de hästar som uppfödare vill ska ingå och anmäler ska tävlas i Dressyr i ett antal PSCJ-klasser, FEI-klasser på CDN3*nivå med repetition under året, dessa ingår även i ANCCE-Cup. Utifrån detta bl a så valideras de hästarna genetiskt som Young Recommended Breedingstock for Dressage/ JRR och får ett index, rasens BLUP och som framgår i den katalog som utges varje år sedan 2006.

Min hästs uppfödare är en av de som avlar PRE mot Dressyr och har ett flertal JRR och ett par även Calificado, det högre avelsgodkännandet och de tävlas i 3*-iga klasser med bra resultat. Min häst har både betydligt mer energi, har bättre påskjut och mekanik än mina 3 tidigare dressyrstammade halvblod o dessutom lätt för samling och supertrevlig insida. Min förra PRE mer av den barocka kortryggade modellen och han rörde sig inte alls illa men inte alls samma som den jag har idag, men nu var han inte avlad mot dressyr heller.

Titta gärna på TopIberians streamade Dressyrsändningar där många PRE och även halvblod kan ses.
Bl a den 18-23 mars och 25 - 30 mars så visas Barcelona Tour med 3 och 4-stjärniga Internationella tävlingar.

Vi har inte så många av de riktigt bra PRE-hästarna mot Dressyr här i Sverige än, men de finns sådana och inte bara i Spanien utan runt om i Världen, ex i USA finns många riktigt bra PRE.

Lägger till, mitt inlägg handlar inte så mycket om korsningar som du frågade om utan blev mer en parantes om att det finns bra dressyr-PRE :)
 
Senast ändrad:
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Jag har tittar runt lite och tycker inte alls man ser många PRE som kommer kunna hävda sig på dressyrbanan faktiskt? Fast jag ser ju bara de som säljs här eller finns här. En sån häst du pratar om kan man säkert köpa i Spanien, men till vilket pris? Knappast under 200' va?
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Alltså, de flesta raser kan ju "hävda sig" i dressyr på hobbynivå, men jag håller med MissFideli om att man sällan ser PRE:s som når så mycket högre än så. Har kollat PRE-marknaden intensivt i ett halvår nu, och de få guldkornen läggs ut för 250k, och då är de lååångt ifrån de dressyrhalvblod som går för liknande summor. Samtidigt som de är mindre allround än halvbloden.

Förstår ju att det är riskfyllt med PRE/halvblodskorsningar, men tycker ändå det borde kunna bli intressant?

Har fått en fix idé nu om att "modern" PRE-mamma och Akribori skulle kunna ge "mitt" föl :p
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Det du bör titta efter hos hingsten (som ska vara halvblod?) är att han har bra längd i steget, bra vila på steget och bra bakben. Det är oftast det som saknas hos PRE'n.

Denna mamma
280_0_2081359_42516_zpsa8e57eed.jpg

Och denna pappa
c6ad8b16-0c13-41b7-8edd-b5d0c66d825a.jpg


gav denna lilla
1385799_10151733345666158_348975962_n_zps27c2d989.jpg


Nu är han ju bara dryga året på bilden, men han verkar ha riktigt bra rörelser nu :love:
En bättre och nyare bild finns på en blogg om du googlar Seglinge PRE :)
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

I såna fall får du leta reda på en som redan finns eftersom Akribori såldes tillbaka till Holland 2007 och inte är avelshingst längre.
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Delvis KL

Kan ju flika in att när jag jobbade i Spanien på ett försäljningsstall (inriktat på PRE) som sålde mycket till utlandet så sa chefen att självklart behöll de de allra finaste hästarna själva ;) De PRE-hästar jag har sett i Sverige (har inte varit på några av de svenska stuterierna, de hästarna är säkert finare!) har exteriör- och gångartsmässigt varit som de billigaste vi hade till försäljning.

Så den genomsnittliga PRE-hästen man ser här i Sverige kanske inte är någon höjdare på dressyr (och ett halvblod på samma nivå kostar mycket mindre eftersom PRE-hästar säljs till sådana överpriser här i Sverige), men att PRE-hästar inte kan hävda sig på dressyrbanan är väl att ta i lite med tanke på att senast i OS i London 2012 så kom en PRE 10:a i dressyren :)

Jag tror att har man tur och får det bästa från två världar när man korsar PRExHalvblod så kan det bli jättebra, men har man otur så kan man som många redan har påpekat få de saker man helst ville undvika från båda raserna.
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Ingen har väl påstått att PRE'n inte kan hävda sig på dressyrbanan?
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Jag har tittar runt lite och tycker inte alls man ser många PRE som kommer kunna hävda sig på dressyrbanan faktiskt?

Alltså, de flesta raser kan ju "hävda sig" i dressyr på hobbynivå, men jag håller med MissFideli om att man sällan ser PRE:s som når så mycket högre än så.

Var väl mest de citaten jag reagerade på, men jag läste säkert in mer i vad som stod än vad ni menade, sorry!
 
Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?

Av dom som finns här i Sverige, ja. Det var ju det vi svarade på.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 614
Senast: ameo
·
Avel För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av...
2
Svar
30
· Visningar
3 693
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
2 002
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp