Sv: PRE/halvblodskorsningar, vad har resulatet blivit?
Jag har sett några korsningar men jag skulle hellre satsa pengarna på en PRE som är avlad mot dressyr, det finns många fina PRE idag med bra gång och storlek och som hävdar sig på väl på dressyrbanorna även gentemot halvblod.
Risken vid korsningsavel är som också Tuaphua säger, att det inte alls blir den häst som man ser framför sig utan de mindre bra egenskaperna ärvs ned, Två av de jag sett var inte så kul att se varken exteriört och gångartsmässigt trots att PRE-pappan var riktigt fin o mamman hade bra dressyrstam och också rörde sig bra, uppfödaren som ville avla dressyrkorsningar ångrade sig faktiskt. Det kostar ju en del att ta fram en avkomma och då är det tråkigt om det inte alls blir som man tänkt och dessutom extremt svårt att sälja.
Vissa blodlinjer som YM, Escalera, Guardiola m fl ligger bakom många av de PRE som hävdar sig bra/ mycket bra och även de hästar som finns inom Avelsprogrammet för PRE mot Dressyr har dessa linjer i mångt och mycket.
Lägger till, nu var det ju svar på PRE-korsningar du ville ha vilket mitt inlägg inte handlar så mycket om utan det blev mer en parantes om PRE som bra dressyrhäst
Lite kort; Avelsprogrammet - finns både i Dressyr och Morfologi - som har funnits sedan 2005 innebär att de hästar som uppfödare vill ska ingå och anmäler ska tävlas i Dressyr i ett antal PSCJ-klasser, FEI-klasser på CDN3*nivå med repetition under året, dessa ingår även i ANCCE-Cup. Utifrån detta bl a så valideras de hästarna genetiskt som Young Recommended Breedingstock for Dressage/ JRR och får ett index, rasens BLUP och som framgår i den katalog som utges varje år sedan 2006.
Min hästs uppfödare är en av de som avlar PRE mot Dressyr och har ett flertal JRR och ett par även Calificado, det högre avelsgodkännandet och de tävlas i 3*-iga klasser med bra resultat. Min häst har både betydligt mer energi, har bättre påskjut och mekanik än mina 3 tidigare dressyrstammade halvblod o dessutom lätt för samling och supertrevlig insida. Min förra PRE mer av den barocka kortryggade modellen och han rörde sig inte alls illa men inte alls samma som den jag har idag, men nu var han inte avlad mot dressyr heller.
Titta gärna på TopIberians streamade Dressyrsändningar där många PRE och även halvblod kan ses.
Bl a den 18-23 mars och 25 - 30 mars så visas Barcelona Tour med 3 och 4-stjärniga Internationella tävlingar.
Vi har inte så många av de riktigt bra PRE-hästarna mot Dressyr här i Sverige än, men de finns sådana och inte bara i Spanien utan runt om i Världen, ex i USA finns många riktigt bra PRE.
Lägger till, mitt inlägg handlar inte så mycket om korsningar som du frågade om utan blev mer en parantes om att det finns bra dressyr-PRE