PRE eller Lusitano

simpan

Trådstartare
Var hittar man Sveriges godkända PRE och Lusitanohingstar??

Har ett fullblod som jag funderar på att betäcka men hittar bara de hingstar jag redan känner till. Vill ju självklart ha mer att välja på, inte ta första bästa, han ska ju passa stoet också.

Finns det någonstans samlat alla Sveriges PRE och Lusitanohingstar? Det borde ju verkligen finnas!

Var marknadsför man sin hingst egentligen? Genom hörsägen? :confused:

Nä, jag är tacksam för alla tips om var man hittar info om dessa hingstar.

Vad tor ni förresten om korsningen? Jag vill gärna få fram en lite lättare PRE/Lusitano, älskar verkligen den rasen men tycker att de blir lite väl klumpiga och tunga ibland.

Jag har en 3 årig vallack som har fullblods mamma och PRE pappa(Eficaz).Han är jätte trevlig i tempramentet, otroligt stabil och orädd dock ej lat. Han är nu ca157cm men enligt tattarmått skall han bli ca163cm och det stämmer nog. Typmässigt ser han ut som en PRE kanske lite ädlare.( svårt att säga då han är lite burkig just nu).Jag är mkt nöjd med mitt avels exprimentdå hans mor är en lågställd liten räka. MVH/Anna :D

Jag har också en efter Eficaz, men undan halvblodsmamma. Han är två år i år och är lite mer kompakt och högrest än "vanliga halvblod". Han är väldigt orädd och godmodig, dock väldigt hingstig just nu. Ska kasterera honom så fort det blir väder nu tidigt i vår.

Ridsports avelsextra kommer snart, de brukar ha annonser från de flesta raser.

Piggy

Hej!
Fullblod och P.R.E är en mycket beprövad korsning i Spanien .
Dom registreras som Anglo-hispano.
om du ska betäcka ditt fullblods sto se då till att du får korrekta spanska språngsedlar.
så att ditt föl blir inskriven i den spanska stamboken!!
Det har precis startat en ny P.R.E föreninge i sverige och på deras hemsida kommer det att finnas hingstar att titta på!www.swepre.com
Du ska också kolla upp så att hingsten INTE bara är avelsvärderad i sverige utan framförallt godkänd av Spanjorerna från Cria Caballar!!!!
Även om man inte tycker att det är viktigt att ha papper på sin fölunge så ska man tänka på att den dan kan komma när man kanske måste sälja den. och det är bättre status på hästar med stamböcker.
Om du har fler frågor så kan du pm a mig så kan jag försöka att svara på dina frågot.
OCH TILL ALLA ANDRA!!!!
jag försöker inte få någon att betäcka med min hingst!!!!
Hälsningar ninjo :)

Det var en nyhet, när kom stamboken för korsningar mellan PRE och XX?
Det finns ett register för spanska sporthästar men det är ingen stambok.
Sen undrar jag om spanjorena kommer hit för att kolla in en korsning?

för dom som har anglo hispano är det ingen nyhet!
dom spanska sports hästarna får kanske inte en stambok men dom blir införda i ett register och får registrerings nummer och pass!
Och spanjorerna stamboksför korsningarna när dom kommer för att skriva in P.R.E hästarna !!!
Det är på tiden att dom som har P.R.E hingstar tar reda på vad som gäller när det kommer till att regga deras hingstars avkommor.
om man kan få stambok på sin fölunge så tycker jag att man som hingstägare har ett ansvar att se till detta.
Och använda dom spanska språngsedlarna till sin hingst!
Detta gäller ju även araber såsom andra raser
;). p.s såg att du hade rättat mig om årtalet på andra tråden ,men det var som jag skrev att jag var osäker på det :)
Men nu har jag lärt mig det :D tack!
Hälsningar ninjo

Men snälla, en korsning blir inte stamboksförd i något ras register. Den blir nummrerad :)
Sen finns det ingen anledning att tro att en korsning är bättre eller mera värd för att man har den eventuellt regad utomlands.
Våra Hispanoaraber registrerar vi som arab korsningar hos ARAB. Dom är då registrerade och kan få pass. Men att kalla det för stamboks förning är lite skrytsamt. Men sånt är kanske j-vlit viktigt för många :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel jag har en arab med cystor i båda bak knäna. Enligt veterinären var cystorna inte så extremt stora. Tycker hon har varit tjorvig i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 099
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka