Pratar du med mig?

S

Silly

Vad gör man för att nå en häst som är omöjlig att rubba? Total ignorans och attityden "pratar du med mig?". Vill inte behöva slå och skrika för att få kontakt med pållen.

Sv: Pratar du med mig?

de brukar funka att få dom att flytta sej åtminstonde om man rör halsen fram o tillbaka så man liksom vinglar dom..
då rör dom på benen iallafall..och då brukar man få nån sorts kontakt..

Den här typen av hästar är jättesvåra att jobba med. Jag tar mycket hellre ett helhispigt energiknippe än en häst med attityden "jag ser inte dig". Oftast handlar det dock bara om att "komma över tröskeln" om du förstår vad jag menar. Enligt min erfarenhet finns det två typer av hästar som är så här. De som är födda coola och de som avtrubbats av människor. Enligt min erfarenhet är det på dessa hästar som eftergift i precis all hantering är av största vikt. Om du ber hästen om någonting och den faktiskt gör rätt kräver en avtrubbad häst en mycket snabbare och tydligare eftergift än en "normal" häst, detta för att du ska kunna sensitisera den igen (göra känsligare).

Oavsett vad du vill göra gäller samma grundregler, men för att göra det enklast att förstå kan vi låtsas att du vill rygga hästen från marken.
Be hästen med en mycket liten fin "knackning" i grimskaftet att gå bakåt. Bli snabbt tydligare tills du verkligen snärtar med hela armen. Så fort hästen tar minsta lilla steg bakåt slappnar du helt av och låter hästen betänka vad som hände. Låt det ta tid. Största felet är att man ofta bara ger hästen några sekunder innan man ber om nästa steg, låt den stå helt i fred. Även om hästen står och tittar på nånting helt annat behöver du i början inte kräva nånting av den under vilan, hästen kommer snart börja se dig även utan att du hoppar runt och smackar och allt folk gör för att behålla hästens uppmärksamhet.
Sedan är det bara att börja om.
Det viktiga är att ALLTID börja med en liten, omärklig hjälp och sedan ganska snabbt bli tuff, för att sedan ge total eftergift när hästen gör rätt och låta hästen vila.

Precis samma sak gäller för alla övningar, både från marken och vid ridning. Ge hästen chansen att svara på den första fina hjälpen, men segdra inte på kraftökningen, utan bli snabbt tuff. För min del har detta fungerat utmärkt på de "attitydshästar" jag har haft fördelen att jobba med. Missar du eftergiften och vilan kommer du dock att få en häst som blir värre och missar du den fina starthjälpen är övningarna helt meningslösa, hästen kommer bara tycka du är jobbig och stänga ute dig.

Lycka till!

Jag har en häst med liknande attityd, som jag arbetat med som du beskrivit. Det fungerar oftast kanon!
Men han är den typen som lär långsamt. Fast å andra sidan, när han väl fattat poängen så sitter det stenhårt. Skitrolig att arbeta med nu, men tålamodskrävande! Tror han kommer förbli en utmaning tills han dör (om sisådär 20 år hoppas jag :D) Tips för att speeda upp tempot på hans rörelser lite?

Jag har en häst med liknande attityd, som jag arbetat med som du beskrivit. Det fungerar oftast kanon!
Men han är den typen som lär långsamt. Fast å andra sidan, när han väl fattat poängen så sitter det stenhårt. Skitrolig att arbeta med nu, men tålamodskrävande! Tror han kommer förbli en utmaning tills han dör (om sisådär 20 år hoppas jag :D) Tips för att speeda upp tempot på hans rörelser lite?

Åh, en till som har en sådan häst - jag är inte ensam! :bow: Ni som vet, har en sådan individ någon framtid på tävlingsbanan? Eller är det bara att lägga ner?

Åh, en till som har en sådan häst - jag är inte ensam! :bow: Ni som vet, har en sådan individ någon framtid på tävlingsbanan? Eller är det bara att lägga ner?

Visst kan den ha det!! Vår ena häst är också lite så här men vi har jobbat med den på ett liknande sätt som horsemanship beskrev. Mycket effektivt!! :) Hon har börjat lyssna mycket bättre och reagerar snabbare när man ber om något! Det enda man måste tänka på är att det tar tid! :)
Vår ponny har till och med visat sig va rätt pigg nuförtiden och hoppa kan hon tydligen också :p (hoppade ut ur hagen både igår och iförrgår hahaha)

Haha, jag tror det finns många såna ^^ Det bästa är att han älskar att vara ute och visa upp sig, så tävla går bra när jag väl vill! Då är han pigg som en kamel!
Jag antar att man helt enkelt måste acceptera att det inte är någon snabb pålle man har, men de har sina starka sidor ändå. Ofta är de skitmysiga när man väl "fått ordning" på dem. Får lätt "återfall" när han tröttnar på mig (en osocial herre) men det brukat funka att titta surt på honom en halvtimme eller så, så funkar det igen dan efter!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 561
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama