Praktikant året om?

Lina_Zacha

Trådstartare
De allra flesta som söker någon form av stalltjänst, söker det som sommarjobb. Många av dem slutar gymnasiet nu i juni. Men var finns de som t.ex. slutade förra året? Med tanke på hur många människor det är som är arbetslösa, så borde det gå att få tag på hästskötare året runt. Men var får man tag på dessa?

Vad har t.ex arbetsförmedlingen för program?

Sv: Praktikant året om?

Ärligt talat så tror jag nog att har man inte fått tag på ett jobb efter avslutad hästskötar utbildning så är man nog antingen ganska så exakt på vad man vill ha eller oxå inte intresserad av att röra på sig...

När jag var klar med gymnasieutbildningen så fick jag ganska så omgående jobb i ett travstall, med praktiklön första halvåret men under det halvåret fick jag kontakt med så många andra att jag sedan utan problem hade flera fasta jobb att välja på.

Jag tror att AF har tagit bort mycket att hästpraktikerna för det var så många arbetsgivare som utnyttja det, vilket jag kan tycka är synd för det handlar mycket om att få kontakter så att man får reda på när det finns ett ledigt jobb, och så vill de flesta arbetsgivare att man har lite erfarenhet...

Senast ändrad:

syftade inte bara på de som gått hästutbildning, utan även de som gått andra utbildningar men söker praktikantjobb inom hästeriet.

Jag tror inte man får tag på praktikanter via AF, där söker man ju anställda.Däremot brukar ju de arbetslösa ungdomarna slussas in i olika åtgärdsprogram, tex ungdomsgarantin.Men vad jag vet så har de inga listor på företag som söker praktikanter utan det är snarare så att praktikanterna får bestämma själva var de vill jobba å själv hitta olika praktikplatser.
Det bästa är väl att sätta ut annonser på olika ställen att du söker praktikanter så att folk ser det.
Jag tycker det är vanligare med praktikanter året runt än såna som bara jobbar över sommaren, de flesta företag tycker ju det är onödigt att lära upp en praktikant som ändå inte ska vara där så länge å då söker de hellre praktikanter för en längre tid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare