Prager Rattler

H

Hallonkvist

Vad är det för sorts hund alltså i vilken kategori tillhör den?

Någon som har en?
Foton?
 
Sv: Prager Rattler

"Rasen" togs fram genom att korsa chihuahua med dvärgpincher. Den heter (typ) Prazsky Krysarik/vik(?) i hemlandet tjeckien. Kallas också Prague Ratter. Finns korthåriga och långhåriga och i färgerna black tan och (solid) röd.

har tappat bort min bästa kennelsida med den rasen -.- aja leta runt lite så kommer det nog fram..
 
Sv: Prager Rattler

""""Rasen" togs fram genom att korsa chihuahua med dvärgpincher. Den heter (typ) Prazsky Krysarik/vik(?) i hemlandet tjeckien. Kallas också Prague Ratter. Finns korthåriga och långhåriga och i färgerna black tan och (solid) röd.

har tappat bort min bästa kennelsida med den rasen -.- aja leta runt lite så kommer det nog fram.."""

RASEn är en ras som är erkännd i Tjeckiens kennel klumm CMKU.
Det rä alltså en Nationellt erkännd ras.

Den togs inte endast fram genom detta så som de kan låta utifrån dig text, rasen är fruktansvärt gammal, pga krig och förstörelse o bortkomst av stamböcker m.m. så har den "dött ut" flera ggr.

på 80 talet så började de avla upp rasen igen med frammgång. Nu finns den i sverige och vi jobbar med att få den erkännd.

Det finns INTE långhåriga. De kan födas, men som ett resultat av en "felaktig parning" Ett arv från Chihuahuan.

En Prazsky Krysarik ska INTE vara långhårig.
Färgerna är Black and tan, Brown and tan, Yellow till Red och Blue and tan, Det finns även nu en Merle variant men den är inte godkännd som färg ännu.

Min hemsida som täcker mycket om rasen heter www.prazsky-krysarik.se
Hemsidan är pinsamt ouppdaterad, jag har lagt ner all energi på mitt forum för rasen, min kennel start och även klubb och monter (My dog mässan i gbg) planering inför årsskiftet.

Forumet där vi diskuterar rasen finns på http://pk.xforum.se

Mvh Paulina

Czeck it out´s kennel / Prazsky Krysarik & LH Saluki
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag var inne på apotea nyss för att köpa en tandkräm till vår hund, men det finns ju MASSOR :eek:. Vilken sort rekommenderar ni :) ?
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: tanten
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 658
Senast: Tantan
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 244
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp