PP 30km som förstaritt?

Liten

Trådstartare
Hej! Sitter och kikar på tävlingsterminen..tänkte att man kanske skulle våga sig ut med tjejen i augusti-september elr så..
Min fråga; är det klokt att rida en PP 30km som första distansritt? För och emot?
Jag tror att hon skulle orka; vi red ca 2,3mil häromdagen (visserligen av misstag..men ändå) och hon skrittade fortfarande energiskt när vi kom till stallet. och då hade vi galopperat, travat, skrittat, ridit skog, asfalt m.m..
vad tror ni erfarna??

Sv: PP 30km som förstaritt?

En frisk normalt riden häst borde inte ha några problem med 30 km. Du behöver ju inte rida järnet alla 30 kilometrarna. :)

okay, jo jag tror nog att vi ska orka ;)
tänkte mer på om hon slösar massa energi på att hetsa upp sig elr så, (vi har aldrig varit på nån tävling..och så lär jag vara nervös:crazy: . tänkte rida 20km första, men det verkar klent på såna i mina trakter.) ?

Min madame har bara gått pp hittills. Hon som kan vara lite stirrig hemma, skärpte till sig till tusen när vi var där. Hon var superseriös och ambitiös.
Även om din häst reagerar på något annat sätt och slösar energi så är pp ett bra sätt att vänja henne och dig själv. Jag tycker absolut att du ska prova!

en annan fråga om PP, när vi ändå "håller på"; fylls Gula boken i även på "utbildningsritt"/PP ?

Du behöver inte gulaboken på en pp men jag tror att om du vill ha den i fylld så får du det.

nej jag vet att det inte är obligatoriskt, men jag tycker att det vore kul ändå :angel: ;) toppen!

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 606
Senast: akleja
·
Distans Nån gång i somras började jag bli lite nyfiken på distans men var då medryttare på en häst som mest blev riden i dressyr. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
2 960
Senast: Pancakes
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Atalantha
·
Distans Har beslutat att köpa häst nästa år (börjar nog leta i maj-juni nån gång, sen får vi se - ska provrida så många som möjligt!!). har ett...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka