Potatissallad

MidnightSoul

Trådstartare
Hur gör ni era hemmagjorda potatissallader? Jag tycker inte direkt om dom färdiga som finns i affären och försöker lagga det mesta från scratch hemma. Så skulle vilja ha tips om goda potatissallader.

Jag brukar göra potatissallad på skivad nykokt potatis, mycket tunt skuren lök eller purjolök och tomater i bitar som jag blandar med en dressing på olivolja, vitvinsvinäger, dijonsenap och lite vitlök. Gräslök är också gott att ha i. :d

Jag brukar göra en färskpotatissallad som jag gillar på skivad nykokt potatis, salladslök, bostongurka, hackade rädisor och tärnat syrligt äpple. Som blandas ner i lika delar creme fraiche och majonnäs (inte för mycket, bara för att gojsa till det lite) och ett par msk dijonsenap + ev. en hutt worcestershiresås. Samt hackad persilja och dill eller gräslök eller vad man vill ha för kryddgrönt och gärna lite finfördelad ruccola.

Senast ändrad:
Potatissallad med äpple

7-8 st kokta kalla potatisar
2 dl crème fraiche
1-2 st äpplen
1 st saltgurka
1-2 msk kapris
1 pkt fryst dill
1-2 msk dijonsenap
1 st röd lök
1 tsk salt
1-2 krm peppar

Skala potatis och äpple, grovtärna potatisen och fintärna äpplena, lägg i en skål.
Finhacka saltgurkan och rödlöken, och lägg i skålen tillsammans crème fraiche, kapris och dill.
Smaka av med senap, salt och peppar.

Sedan brukar jag göra potatissallad utan crème fraiche, med potatis som rostas i ugnen först, men det är väl kanske inte det du är ute efter?
Men hojta om du är intresserad.

Brukar ha i tärnad kokt potatis, CF och lite majonnäs. Kryddar med det som känns lämpligt. För det mesta blir det salt och peppar och så dill och gräslök. Någon gång har jag haft i en halv dippåse som blivit över, en gång med ranchdipp, den blev väldigt god :d

Varm potatissallad

Ca 1 kg oskalad potatis
2-3 msk rapsolja
Flingsalt
1 burk tärnad fetaost i marinad, (290 g)
3 msk oljemarinad från fetaosten
Ca 50 g parmesanost i bit
80 g färsk bladspenat
2 msk rödvinsvinäger
1 st vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 225º.
Borsta potatisen väl. Skär i klyftor, lägg på en plåt.
Riv osten över potatisen, ringla över 1 msk fetaostmarinaden och rapsolja. Strö över salt.
Tillaga mitt i ugnen ca 20 min tills potatisen blivit mjuk.

Blanda 2 msk av oljan från osten med vinäger och pressa i vitlök.
Blanda potatis, spenat och fetaost.
Ringla över dressingen.
Krydda med salt och peppar.

Rostad potatissallad III

10 st medelstora potatisar
Ca 2 msk Smör & rapsolja
Flingsalt, gärna med röksmak
1 st stor gul lök
2 st vitlöksklyftor
Ca 1 msk balsamvinäger eller annan vinäger

Klyfta potatisen, grovhacka lök och vitlök. Strö över salt och ringla över smör. In i ugnen ca 30 minuter, 225 grader (varmluft helst)
Ta ut, ringla över balsamvinäger, servera.

Rostad potatissallad II

10 st medelstora potatisar
Ca 2 msk Smör & rapsolja
Flingsalt eller från kvarn
1 st stor gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 dl hackade svarta oliver
5-6 hackade soltorkade tomater i olja
2 msk kapris
150 g fetaost

Sätt på ugnen 230 grader varmluft.
Klyfta potatisen, dela på mitten, lägg dem i en ugnsform, strö över salt och ha på smör & rapsolja. Stek i mitten av ugnen tills potatisen är mjuk, ca 20 minuter. Rör om någon gång under tiden.
Grovhacka lök, vitlök, oliver, tomater och fetaost.
Ta ut potatisen ur ugnen och blanda ner alla ingredienser, kan behövas lite mer salt.
In i ugnen ytterligare 20 minuter.

Rostad potatissallad

Ca 1 kg färskpotatis
Ca 2 msk Smör & rapsolja
Dressing:
1 finhackad rödlök
1 dl hackade svarta oliver
5-6 hackade soltorkade tomater i marinad
1½ msk kapris
3 msk olivolja
1 msk balsamvinäger
flingsalt
peppar, helst från kvarn
150 g fetaost

Sätt på ugnen 225 grader.
Skrubba potatisen ren och dela på större, lägg dem i en ugnsform, strö över salt och ha på smör & rapsolja. Stek i mitten av ugnen tills potatisen är mjuk, ca 25 minuter. Rör om någon gång under tiden.
Blanda under tiden alla ingredienser till dressingen i en skål.
Blanda potatis och dressing och smaka av med salt och peppar.
Servera salladen varm, ljummen eller kall.

Ljummen grekisk potatissallad

750 g små färskpotatisar
1 färsk lök
150 g Fetaost
2 msk Smör & rapsolja
3/4 tsk flingsalt
1 citron - rivet skal och pressad saft
1 dl svarta oliver, helst delade eller grovhackade

Tvätta och koka potatisen knappt mjuk, ca 5 minuter.
Grovhacka löken.
Dela osten i bitar.
Låt potatisen ånga av och dela den, blanda potatisen med Smör & rapsolja, salt, skal och saft av citron. Blanda i lök, ost och oliver.
Servera potatissalladen ljummen.

Gjorde förresten en specialare med köpt potatissallad häromveckan.

Jag köpte Potatissallad vitlök & örter (minns inte märke dock), Apetina Classic Creamy Block (som jag tärnade) och 100 g skivad rökt lax (som jag skar i mindre bitar) och så blandade jag det hela och åt till lunch. Hade även på rostad smörgås, vilket var helt okej det med.

Jag gör antingen fransk potatissallad, serveras ljummen eller kall, eller en med hel färskpotatis, skivad rödlök, salt, peppar, olivolja, smulad fetaost, vinäger och flytande honung.

Skalar och delar potatis i småbitar, kokar dessa och kyler ner. Blandar crème fraiche eller turkisk yoghurt med egen majonnäs, hackad rödlök, salt och peppar. Övriga kryddor beroende på vilken smak jag vill ha på salladen, chili är riktigt gott faktiskt och brukar även vara uppskattat på jobbet.

@MidnightSoul - peruansk potatissallad är väldigt gott. Kokt potatis i skivor, skivad rödlök, svarta oliver, isbergssallad, gurka, och en sås på keso och fetaost. Mycket godare än det låter.

Jag gor ofta en varm potatis sallad med sma farskpotatisar jag borstar och skar i halften. Om jag ar for lat att rosta potatisen kokar jag den i buljong:p och sedan blandar jag i lite av varje. Alltid lok, ofta svamp, korsbars tomater, och vad jag har hemma. Det hander att jag har i 'baby spenat' men oftast inga blad av nagot slag.
Till det har jag en vinaigrette, ofta en "sot lok" dressing, eller en balsamic ... det beror pa vad jag ar sugen pa och vad annat jag har till middag.

Liknande trådar

Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna...
2
Svar
30
· Visningar
751
Senast: sthu
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 676
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
894
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar