Potatisprotein

Sv: Potatisprotein

Mitt problem är att få hästarna att äta öht :cool: tror vi nästan är uppe i 50 g till kvällen nu. Skulle behöva peta i min minst det dubbla.

/AA

Oj mina älskar det! Blandar det med kvarnbys lusern, mineraler och vatten.

Ang mängd har jag ingen aning men eftersom kvoten är så hög är det ju sällan det behövs så mycket. Jag ger 150 gram delat på två tillfällen. Men i början hade vi bara en fodring/dag så då fick dom allt på en gång, gick bra det med :)

Mina är 400 kg ponnysar.

Senast ändrad:

Jag hoppas de gillar eftersom jag har beställt 75 kg :p

Smakar/luktar det som potatis tro?

Nu har det lossnat lite :), och igår blev det nog 100 gram (om han inte lämnade i krubban).

Mina åringar slickar krubban ren, de får då en blandning av lucern, havre, potatisprotein och mineraler, med ganska mycket vatten i!

Vet även de som har hästar som äter/dricker potatisproteinsoppa utan att det är något annat i.

Jag tycker inte att det luktar speciellt mycketom det!

Blanda med ganska mycket vatten så att det inte blir klumpar!

Efter "barongruff sjukan" dök det upp olika rekomendationer beträffande sojamjöl (travhästen Baron Gruff dog p.g.a. för mycket soja i foderstaten). Den siffra som ofta nämndes var max 0,1 kg per 100 kg kroppsvikt och dag. Hur relevant denna siffra är vet jag dock inte. Skulle man översätta denna siffra till potatisprotein så blir rekommendationen max 0,06 kg per 100 kg kroppsvikt och dag (potatisprotein innehåller 70 – 75% mer smältbart råprotein än sojamjöl).

Maxgivan för en häst som väger 500 kg skulle i så fall vara ca. 0,3 kg eller 300 g per dag. Sen har det naturligtvis betydelse om man ger allt i en giva eller dela upp det i flera givor. Jag skulle rekommendera att man inte ger mer än hälften, dvs. 0,03 kg per 100 kg kroppsvikt, vid samma tillfälle (max 150 g/giva för en 500 kg häst).

Oj mina älskar det! Blandar det med kvarnbys lusern, mineraler och vatten.

Ang mängd har jag ingen aning men eftersom kvoten är så hög är det ju sällan det behövs så mycket. Jag ger 150 gram delat på två tillfällen. Men i början hade vi bara en fodring/dag så då fick dom allt på en gång, gick bra det med :)

Mina är 400 kg ponnysar.

Hur mycket är det ungefär i deciliter eller annat "volymmått"?
Måste man ge det blött? Hörde någonststans att det kan bli hårt om man blötar det och det står för länge innan det ska ätas...

Nä hårt upplever jag det inte alls. Gör i ordning i byttor som står många timmar innan servering (gjorde morgondagens kvällsmat nu på morgonen). Det ser ut ungefär som murbruk när det är blött men stelnar inte utan smulas lätt sönder mellan fingrarna.
Och tillsammans med lusernet blir det alltsom en grynig massa i grått och grönt:p. Absolut inte hårt:). Jag häller lusern (4dl), pp och mineraler i en glassbytta sen häller jag på rätt mycket vatten och skakar runt. Sen sväller ju lusernet och då blir det grynigt. Mina vill inte ha för blaskigt a´la soppa utan mer grötigt i så fall.

Jag hittade en skål som när jag fyllde den vägde innehållet 150 gram, precis vad jag ville ha. Men hur mycket den skålen innehåller i dl måste jag kolla. Skålen är en sån där plastskål (typ glass skål) från Ikea i gräll färg.

Min foderleverantör säger att man inte behöver blöta det men det dammar något så fruktansvärt och det kan inte vara mysigt att äta det så.

Jag vet faktiskt inte varför en del säger att det blir hårt men dom kanske måste ha i mer vatten eller blanda ut det med något annat. Jag tror man får prova sig fram vad som fungerar.

Jag har tänkt börja med potatisprotein. Men ska ju hitta något att blanda med då. Det funkar inte att blanda det oblött i lusernhack? Det blir för dammigt trotts att man blandar det väl?

Jag hittade en skål som när jag fyllde den vägde innehållet 150 gram, precis vad jag ville ha. Men hur mycket den skålen innehåller i dl måste jag kolla. Skålen är en sån där plastskål (typ glass skål) från Ikea i gräll färg.

Det behöver inte vara så noga, men jag skulle vilja ha ett litet hum om hur mycket pulver det är, för att förstå hur dammigt det blir.

Det är nog för dammigt att blanda med hack skulle jag tro men du får nog prova dig fram.
Den där skålen jag har gissar jag är ca 2,5 dl men kan kolla i kväll när jag ska till stallet:)

Det är obeskrivligt dammigt måste jag än en gång tillägga :devil:

Nej potatismjöl känns ju lite speciellt, tarvt på något vis men potatisprotein rinner mer mellan fingrarna. Lite luddig förklaring kanske:D

Jag tycker det är som potatis mjöl men inte lika *tungt* har för mig att det väger 60/65 gram /per Deciliter .
Skulle inte ge det torrt och det blir hårt i för lite vatten ,

När jag har vägt PP så ligger det på 50-55 gram per deciliter!
Fördel om det blöts med ganska mycket vatten!

Tror inte att det är lämpligt att ge torrt, stor risk att de andas in PPdammet, det är väldigt finfördelat!

Ja som sagt det dammar SJUKT mycket, och konsistenen är typ som strandsand. Kan inte tänka mig att någon häst vill äta det torrt. :p

Jag blandade ut ca 50-60 g i vanliga kvällsmaten (luserngröt och betfiberpelletsgröt) och det gick ned utan protester.

Däremot vägrar de äta mina 125 kg lusernpellets från kvarnby.... :crazy::grin:

När jag har vägt PP så ligger det på 50-55 gram per deciliter!
Fördel om det blöts med ganska mycket vatten!

Tror inte att det är lämpligt att ge torrt, stor risk att de andas in PPdammet, det är väldigt finfördelat!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
912
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar