Potatis som inte växer

Wille

Trådstartare
Min potatis har fortfarande inte kommit igång med att växa. De ligger på backen och är täckta med gammalt hö, men det var dålig/ingen tillväxt redan innan jag satte dem. Det var bara några potatisar som visade livstecken och växte ett tag innan de stannade av i växten.

Bör jag reklamera? Eller vänta ett tag till?

Och av en sort så var 10 av totalt 23 potatisar så dåliga att de ruttnande.
 
Men du köpte ju potatisen för länge sedan? Om du hade fått potatisen i dåligt skick då hade du kunnat reklamera, men nu har den ju legat hos dig länge o väntat på plantering och under tiden blivit sämre och då är det inget att reklamera.
 
Tar ju iaf några veckor innan man börjar se blast och då med fräsch potatis som planteras i jord.

Kan tänka mig att med potatis som legat hyfsat länge och sedan lagts direkt på hård backe och täcks med hö tar det betydligt längre.

Sen beror det lite på potatissort också. Satte mina samidigt och solisten är avsevärt längre kommen än asterixen.

Screenshot_20240615_160612.jpg

Satte mina 11/5, solisten började visa blast 12 dagar senare och asterixen ytterligare nån vecka efter det.
 
Jag satte mina "potatisar inköpta i feb/mars som matpotatis men som skrumpnat och fått groddar" för en vecka sen eller så... De har kommit jättefint i mitt land.

1 de är från i vintras
2 de är inte ens sättpotatis
3 inte gjort nåt me dem sen jag köpte dem som mjölig potatis
4 satte förutsättningslöst, de blir va de blir =)

Så att potatisen är "gammal" kan ju inte va en anledning till att de inte kommit igång än...


Med de sagt har jag dock sagt till min syster att göra just de du skrev att du gjort, dvs lägga dem på backen och täcka med hästskit då jag gjort så förr, men tror inte hon gjort så än.
 
Tar ju iaf några veckor innan man börjar se blast och då med fräsch potatis som planteras i jord.

Kan tänka mig att med potatis som legat hyfsat länge och sedan lagts direkt på hård backe och täcks med hö tar det betydligt längre.

Sen beror det lite på potatissort också. Satte mina samidigt och solisten är avsevärt längre kommen än asterixen.

Visa bifogad fil 147436
Satte mina 11/5, solisten började visa blast 12 dagar senare och asterixen ytterligare nån vecka efter det.
Jag hade mina på förodling i brätten med planteringsjord rätt länge innan jag satte dem. Och när jag satte dem fick de ett spadtag jord runt potatisen.
 
Min potatis har fortfarande inte kommit igång med att växa. De ligger på backen och är täckta med gammalt hö, men det var dålig/ingen tillväxt redan innan jag satte dem. Det var bara några potatisar som visade livstecken och växte ett tag innan de stannade av i växten.

Bör jag reklamera? Eller vänta ett tag till?

Och av en sort så var 10 av totalt 23 potatisar så dåliga att de ruttnande.
Nu vet jag inte om det brukar vara speciella regler kring potatis där de typ garanterar grobarhet. Men annars är problemet med reklamation att det efter att du lagrat dem i x tid är svårt påvisa de var dåliga utan att du märkte det när de kom, och att det inte beror på hur de lagrats.
 
Jag hade mina på förodling i brätten med planteringsjord rätt länge innan jag satte dem. Och när jag satte dem fick de ett spadtag jord runt potatisen.

Svårt för rötterna att utvecklas vidare med de förutsättningarna. Speciellt när backen enligt utsago var stenhård.

Krävs nog hyfsat med vattning/regn med den metoden, om det ska ta sig och frodas.
 
Nu vet jag inte om det brukar vara speciella regler kring potatis där de typ garanterar grobarhet. Men annars är problemet med reklamation att det efter att du lagrat dem i x tid är svårt påvisa de var dåliga utan att du märkte det när de kom, och att det inte beror på hur de lagrats.
Märkte ju att de var mögliga redan när de kom men hoppet lär vara det sista som överger en så jag hoppades att de skulle ta sig ändå. De gjorde inte det.
 
Märkte ju att de var mögliga redan när de kom men hoppet lär vara det sista som överger en så jag hoppades att de skulle ta sig ändå. De gjorde inte det.
Det blir ju tyvärr svårt att bevisa nu, för som jag förstår reklamerade du inte när du märkte möglet? (Har för mig du skrev i tidigare tråd om att du borde reklamera men inte hade orkat?)
 
Det blir ju tyvärr svårt att bevisa nu, för som jag förstår reklamerade du inte när du märkte möglet? (Har för mig du skrev i tidigare tråd om att du borde reklamera men inte hade orkat?)
Ja, antar att det blir knepigt.

Trist när man vill ha någon särskild sort och beställer på nätet. Förra året fick jag inte heller igång potatisen, men tog på mig skulden för det då jag haft potatisen i farstun och missat att passa temperaturen. Jag vågar nog bara köpa sättpotatis på granngården framöver för då ser man ju skicket på potatisen i affären. Men de har inga roliga sorter.
 
Ja, antar att det blir knepigt.

Trist när man vill ha någon särskild sort och beställer på nätet. Förra året fick jag inte heller igång potatisen, men tog på mig skulden för det då jag haft potatisen i farstun och missat att passa temperaturen. Jag vågar nog bara köpa sättpotatis på granngården framöver för då ser man ju skicket på potatisen i affären. Men de har inga roliga sorter.

Jag har beställt potatis från stubbentorp i flera år, flera kilo. Förra året maxade jag vad de skickar, typ 19 kg. Aldrig haft problem.
 
Ja, antar att det blir knepigt.

Trist när man vill ha någon särskild sort och beställer på nätet. Förra året fick jag inte heller igång potatisen, men tog på mig skulden för det då jag haft potatisen i farstun och missat att passa temperaturen. Jag vågar nog bara köpa sättpotatis på granngården framöver för då ser man ju skicket på potatisen i affären. Men de har inga roliga sorter
Kan du inte bara kolla skicket på potatisen direkt den kommer? Och reklamera och returnera om den inte är bra?
 
Kan du inte bara kolla skicket på potatisen direkt den kommer? Och reklamera och returnera om den inte är bra?
Nästan all potatis såg bra ut. Det enda jag kunnat reklamera är den mögliga potatisen. Och övrig potatis vill inte växa. Det hade jag inte kunnat reklamera när jag tog emot potatisen.
 
Nästan all potatis såg bra ut. Det enda jag kunnat reklamera är den mögliga potatisen. Och övrig potatis vill inte växa. Det hade jag inte kunnat reklamera när jag tog emot potatisen.

Jag har ingen erfarenhet av att odla potatis i hö/halm, men min erfarenhet säger att det inte är sättpotatisen som avgör om det blir potatis eller inte. Typ all potatis vill gro på våren hur du än lagrar den, jag har slängt potatisar i trädgårdskomposten som utvecklar blast. Glömt potatisar i landet som året efteråt börjar växa (t ex hitta rundpotatis bland mandel).Undantag rutten potatis såklart.

Däremot finns det bättre och sämre odlingsår och det är inte så mycket mer med det. Vissa år har jag fått utdelning 2:1 på vissa sorter, dvs två potatis per sättpotatis.
 
Nästan all potatis såg bra ut. Det enda jag kunnat reklamera är den mögliga potatisen. Och övrig potatis vill inte växa. Det hade jag inte kunnat reklamera när jag tog emot potatisen.

Dålig tillväxt beror dock på yttre faktorer. Dvs när de kom i backen, jordmån, vattentillförsel, närings och mineralhalter där de ska växa etc.
Dvs inget som säljaren kan påverka.

Möjligen kommer det gå bättre nästa säsong iom ytan är täckt den här säsongen, vilket påverkar marken positivt.
 
Jag har ingen erfarenhet av att odla potatis i hö/halm, men min erfarenhet säger att det inte är sättpotatisen som avgör om det blir potatis eller inte. Typ all potatis vill gro på våren hur du än lagrar den, jag har slängt potatisar i trädgårdskomposten som utvecklar blast. Glömt potatisar i landet som året efteråt börjar växa (t ex hitta rundpotatis bland mandel).Undantag rutten potatis såklart.

Däremot finns det bättre och sämre odlingsår och det är inte så mycket mer med det. Vissa år har jag fått utdelning 2:1 på vissa sorter, dvs två potatis per sättpotatis.
Jag har odlat så förut och fått god utdelning. Jag har också haft potatis som har övervintrat i marken och så har jag fått en skörd till utan att göra något egentligen.

Men både förra årets potatis och årets potatis har inte velat växa när jag förodlat den.
Dålig tillväxt beror dock på yttre faktorer. Dvs när de kom i backen, jordmån, vattentillförsel, närings och mineralhalter där de ska växa etc.
Dvs inget som säljaren kan påverka.

Möjligen kommer det gå bättre nästa säsong iom ytan är täckt den här säsongen, vilket påverkar marken positivt.
Men vad är det för fel när potatisen inte vill börja växa när man förodlar den?
 
Jag har odlat så förut och fått god utdelning. Jag har också haft potatis som har övervintrat i marken och så har jag fått en skörd till utan att göra något egentligen.

Men både förra årets potatis och årets potatis har inte velat växa när jag förodlat den.

Men vad är det för fel när potatisen inte vill börja växa när man förodlar den?

Ingen aning jag förodlar aldrig, men gissningsvis pallar inte de förutvecklade rötterna omflyttningen. Kanske pga dåliga markförhållanden, kanske pga för torrt och mest troligt en kombination.

Tänker mig att man bör vattna hyfsat ohemula mängder när de odlas på det viset, ända tills de rotat sig ner i backen och man ser tillväxt.

Såvida det inte hällregnar så gott som dagligen i några veckor.

Krafsa fram en potät, så ser du ju hur de förodlade rötterna ser ut och om de börjat borra ner sig i backen.
 
Nästan all potatis såg bra ut. Det enda jag kunnat reklamera är den mögliga potatisen. Och övrig potatis vill inte växa. Det hade jag inte kunnat reklamera när jag tog emot potatisen.
Okej. Men vad spelar det då för roll om du köper på granngården, om man ändå inte kan se?

Jag odlar inte potatis så jag har noll koll, ifall ovan framstår som en jättedum fråga
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 297
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 395
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp