Potatis protein, få upp i vikt

Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Tja, jag vet många vuxna hingstar som kan gå ihop utan problem. Fast å andra sidan är de uppväxta med andra hästar, så de kan bete sig som de ska. De är på varandra och grejar mer eller mindre hela tiden, men det är så hingstar gör.
Tänkte att det kanske kunde vara en lösning istället för att blanda med lättfödda hästar. Men TS gör som hon vill :)

Mer tips till TS; byt ut hippo basic mot något med högre vädren. Kan inte vad alla sorter heter, men visst har hippo något högenergifoder? Heter det inte Champ eller något sånt? Har så dålig koll på sånt där :o
En skvätt olja är inte helt fel heller, linfröolja är ju dessutom väldigt nyttigt (och oj vilken vacker päls de får!). ½-1 dl/giva get lite extra fett, som förhoppningsvis sätter sig på magen.

Vore kul med en bild, så man kan se hur de ser ut i hullet :)


HippoTop Champ är det nog du menar, det motsvarar ungefär Krafft Muskel och är utmärkt för att få hästen att gå på sig i hullet.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Tja, jag vet många vuxna hingstar som kan gå ihop utan problem. Fast å andra sidan är de uppväxta med andra hästar, så de kan bete sig som de ska. De är på varandra och grejar mer eller mindre hela tiden, men det är så hingstar gör.
Tänkte att det kanske kunde vara en lösning istället för att blanda med lättfödda hästar. Men TS gör som hon vill :)

Dagens mest korkade kommentar, det spelar ingen som helst roll hur mkt en hingst vuxit upp ihop med andra har de höga testosteronnivåer och inte accepterar rivaler om gårdens sto så hjälper det inte hur mkt de så är födda ihop de ger sig på rivalerna ändå när driften pockar på.
Och det är ett fullkomligt naturligt beteende att inte acceptera andra vuxna hingstar/valacker om det finns ston på gården. Det är enbart hingstar med mkt svag könsdrift som fungerar med andra vuxna hingstar = de som aldrig skulle haft en egen flock i det vilda.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Vandrar han mkt i hagen nu när stona satt igång att brunsta ?
W vandrade en massa förra sommaren och trots att han normalt är lättfödd var det bara att ösa in så mkt mat man kunde få i honom och trots det var han för tunn, de bränner enorma mängder om de hingststressar.
Nu hade vi dunder hösilage men trots att han åt ca 20 kg över natten (hade inte tid/ro att äta dagtid mer än några tuggor) så räckte inte det utan blev rådd av andra hingstägare att ösa på med hippoalfa (den består ju till största delen av lucern men innehåller mer energi) och några dl linfröolja på den. 3 kg hippoalfa och 4 dl linfröolja fick han när han fick som mest.
Vintertid håller han sig fin i hull på 0,5kg alfa och 10 kg hösilage så hingststressen gör väldigt mkt på sig på behovet.
En stor del i att jag valde att kastrera honom för 3 veckor sedan orkar inte se honom sådan en sommar till även om han varit tillräckligt bra att spara.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Nej, han som går själv är väldigt nöjd med det och vandrar inte. Han leker och tramsar över staketet med dom andra men inget mer.
Lusitanon har som du skrev väldigt svag (läs ingen) könsdrift och funkar därför toppen med WM hingsten som bestämmer i hagen ;)
Dock vill han inte gå själv utan börjar då vandra. Inte hetsigt eller stressigt utan bara det här evinnerliga vandrandet..

Jag har köpt krafft muskel nu till dom och även ökat höet ännu mer så får vi se hur dom svarar på det.

Till sthu: tänker inte ens komentera hur det hade gått att ha dom två hingstarna ihopa, det kan vi alla räkna ut med lillfingret tror jag.

Vi har redan haft en sådan incident på gården med en unghingdt som gick med äldre vallack( som han hade gått med sen han var föl). Utan att gå in på detaljer så räcker det nog med att jag säger att unghingsten är nu kasstrerad och valacken galopperar på dom evigt gröna ängarna :(
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Precis, det kan gå bra ett tag och sen smäller det. Oftast med väldigt tråkig utgång....
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Tråkigt med såna erfarenheter :( Det finns ingen annan än ponnyn som kan vara sällskap till den andra då, så du kan ge mer mat i hagen utan att den lille blir fet?

Och hörrni, ni måste inte gå i taket över en avvikande erfarenhet. Det var en enkel fråga, inget illa ment på något sätt. Jag har som sagt träffat många hingstar som kan gå ihop med andra hingstar utan att det blir mer än ett trasigt täcke på sin höjd. Nu glömmer vi det.

SusieQ, ja precis så var det det hette! Ska uppdatera min foderlista lite tror jag, den har ett par år på nacken nu. Blir lätt så när man inte själv behöver fodra upp.
 
Sv: Potatis protein, få upp i vikt

Tyvärr har jag inget annat sällskap. Den ända jag vågar ha med dom stora hingstarna är det lille hingsten. Antagligen ser dom inte honom som nått hot och är därför snälla mot honom.
Lusitanon hade nog kunnat gå med vem som egentligen men honom vill man inte släppa ihop med dom andra vuxna hingstarna för då är nog risken stor att han blir skadad.

Har för tillfället många hingstar och då får det bli så att dom får gå själv , speciellt med tanke på att inte alla är mina egna och man vill ju inte utsätta andras hästar för onödiga risker..

Men har nu ökat hö givan inne ännu mer på båda så får vi se hur dom äter upp det..
Snart kan man ju flytta över i sommarhagarna så att det finns liiite gräs för dom att pilla med och det brukar ju vara bra krut i gräset nu så förhoppningsvis hjälper det också :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp