Positivt om hormonspiral

Hoppas att det går bra att sätta in den idag @SkorpSmulan :)
Vilken bra tråd, nu känner jag mig övertygad om att hormonspiral är vad jag ska testa när jag inte är gravid längre. Är inte jättesugen på att gå tillbaka till minipiller och hormonspiralen verkar vara okej även om mitt blodtryck stundtals är lite för högt.

Lånar tråden för en fråga. Ni som har varit nöjda med spiralen, hur har ni reagerat på t.ex p-piller/minipiller? Har ni upplevt någon skillnad?

Lånar tråden för en fråga. Ni som har varit nöjda med spiralen, hur har ni reagerat på t.ex p-piller/minipiller? Har ni upplevt någon skillnad?

Får inte äta p-piller pga proppar och mini-piller gav mig mens varannan vecka (och p-stav dödade såväl slemhinnor som sexlust). Spiralen (Jaydess) gav mig en hel del blödningar i början, men nu (efter ungefär ett halvår) har det lugnat ner sig rejält och jag börjar få en regelbunden, liten mens.

Hoppas att det går bra att sätta in den idag @SkorpSmulan :)
Vilken bra tråd, nu känner jag mig övertygad om att hormonspiral är vad jag ska testa när jag inte är gravid längre. Är inte jättesugen på att gå tillbaka till minipiller och hormonspiralen verkar vara okej även om mitt blodtryck stundtals är lite för högt.
Jag satte in spiral nr 2 på återbesöket hos BM efter förlossningen. Då är tappen fortfarande såpass "avslappnad" eller vad man ska säga så att det är relativt enkelt att sätta in spiralen. Oftast iaf :) Och jag har också högt blodtryck samt äter centralstimulerande som riskerar att höja det men har inte haft problem med spiralen.

P-piller får jag inte äta, minipiller blev BARNET. Minipiller tycker jag påverkade mitt humör mer, jag hade fortfarande pms och var livrädd för att glömma dem.
Fördelen med spiralen är ju att den verkar lokalt så hormondosen är mycket lägre, enligt min gyn det mest skonsamma preventivmedlet.

Har haft Mirena i 2,5 år ganska precis. Det enda är väl att jag får så utdragen "mens" kan lixom under ett spann på nästan 14 dagar hålla på 2 gånger....Men mängden är ju så minimal mot min normala mens, det äääälskar jag Mirena för! Fungerat på mig so far; p-piller blev jag gravid på trots att jag tog dem till punkt och pricka, inget magsjuk eller så. Så denna är toppen för mig i stort sett.

Det gick inte alls. Barnmorskan fick inte ens in mätverktyget så jag fick några tabletter med hem som ska hjälpa till att mjuka upp ingångångrn till livmodern och göra ett nytt försök nästa vecka. Hoppas verkligen att det blir bra när den väl är inne så det är värt allt.

Det gick inte alls. Barnmorskan fick inte ens in mätverktyget så jag fick några tabletter med hem som ska hjälpa till att mjuka upp ingångångrn till livmodern och göra ett nytt försök nästa vecka. Hoppas verkligen att det blir bra när den väl är inne så det är värt allt.

Så var det vid första försöket för mig, eller om hon fick till mätningen minns inte riktigt. Gick kanonsmidigt med tabletterna vid andra tillfället. De kan ge en ganska rejäl känsla av mensvärk dock, så det kan du försöka vara beredd på (inte läge att promenera 5 km som jag gjorde med dem). Kommer förmodligen på inrådan av min gynekolog be om cytotec i samband med spiralbytet då jag inte fött barn samt har en bakåtlutad livmoder vilket kan försvåra insättandet. Tyckte nog egentligen att tabletterna kändes mer än själva insättandet av spiralen även fast jag känt av den ibland även efteråt (men inte så att den orsakat mig mer smärta en ev lågmäld mensvärk).

Jag blev tvungen att ta ur min pga extremt liten livmoder enligt BM.

Insättning gick jätte lätt, tog cellprov samma gång som gjorde pissont jämfört.

Jag tog 2 panodil 40 minuter innan.
Sa till BM att jag var jättenervös så hon gick igenom hela proceduren från att ta ur spiralen från förpackning till att den var inne.
Själva insättningen kändes knappt, det blev som en liten stöt typ som att klia sig på näsan fast där inne liksom.
Blev rejält yr, tror dock det berodde på nervositeten och att allt släppte när det var gjort.
Fick typ mensvärk i två dagar efter.

Jag blödde som vanligt hela tiden jag hade spiral:(

Hoppas allt går bra för dig, och var lugn.:heart

Så var det vid första försöket för mig, eller om hon fick till mätningen minns inte riktigt. Gick kanonsmidigt med tabletterna vid andra tillfället. De kan ge en ganska rejäl känsla av mensvärk dock, så det kan du försöka vara beredd på (inte läge att promenera 5 km som jag gjorde med dem). Kommer förmodligen på inrådan av min gynekolog be om cytotec i samband med spiralbytet då jag inte fött barn samt har en bakåtlutad livmoder vilket kan försvåra insättandet. Tyckte nog egentligen att tabletterna kändes mer än själva insättandet av spiralen även fast jag känt av den ibland även efteråt (men inte så att den orsakat mig mer smärta en ev lågmäld mensvärk).
Tack för infon om att tabletterna kan ge lite mensvärk, det sa BM ingenting om. Skönt att det funkade bra för dig med insättningen med hjälp av dom, det ger mig hopp.

Jag blev tvungen att ta ur min pga extremt liten livmoder enligt BM.

Insättning gick jätte lätt, tog cellprov samma gång som gjorde pissont jämfört.

Jag tog 2 panodil 40 minuter innan.
Sa till BM att jag var jättenervös så hon gick igenom hela proceduren från att ta ur spiralen från förpackning till att den var inne.
Själva insättningen kändes knappt, det blev som en liten stöt typ som att klia sig på näsan fast där inne liksom.
Blev rejält yr, tror dock det berodde på nervositeten och att allt släppte när det var gjort.
Fick typ mensvärk i två dagar efter.

Jag blödde som vanligt hela tiden jag hade spiral:(

Hoppas allt går bra för dig, och var lugn.:heart
Min BM sa att yrseln beror på att det är så mycket nervändar i ingången till livmodern så att det blir någon nervpåverkan när dom är där och rotar runt.

Hormonspiral är det bästa du kan ha!
Inga blödningar och ett litet nyp i livmodertappen (inte ont) och den är på plats på 3 sekunder. :)

Haft mirena i snart ett år, gjorde inte ont att sätta in och funkar perfekt. Ingen mens, ingen påverkan på lust eller humör. Hoppas nästa försök går vägen för dig och du får samma erfarenhet!

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck! Jag skrev här om mina helt galna blödningar för ca 1½ år sedan. Jag fick Provera utskrivet för att ta det 10 dagar per månad +... 2
Svar
29
· Visningar
1 476
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft rätt tunt hår, typiskt svenskt; fint och tunt och blont. Det gör inget att jag inte har nåt tjockt hårsvall, alls...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka