Positiva tråden del 2

Jag kom ihåg att ta med mig strumpor till gymmet! Har ofta klänning och strumpbyxor på mig på jobbet och jag kan knappt räkna de gånger jag stannat på gymmet för att träna på väg hem, öppnat väskan och insett att jag inte har några strumpor att träna i. En gång löste jag det genom att gå och köpa ett par, men det är ju knappast hållbart i längden. Förhoppningsvis har den poletten äntligen trillat ner nu! ;)

Operation igår som gick så snabbt och smidigt och jag är lite chockad över hur lite ont jag har. Fick med mig STARKA smärtstillande men har än så länge klarat mig på Alvedon och naproxen. Får se hur det känns när jag börjar röra mig mer idag och påbörja rehab. Men känns väldigt positivt!

Man blir glad 💕
20231103_134409-01.webp

Två professorer har tagit sig an den kittlande uppgiften att specialstudera Arbetsmiljöverkets arbetsmiljöundersökning. Och Johanna Rickne och Olle Folke från Stockholms respektive Uppsalas universitet hittade faktiskt något nytt.

Folk älskar att arbeta på kvinnodominerade arbetsplatser.

− En framgångsrik forskare jag känner som arbetar i en kraftigt mansdominerad miljö berättade att han inte fått ett uppskattande ord på jobbet på tio år. Förrän han slutade. Då sa en kollega: ”Synd att du slutar”, berättar Johanna Rickne till Arbetsvärlden.

Det kan vara bland det mörkaste jag hört.

På jobb med över 90 procent kvinnor är det tre gånger så många som säger att de får uppskattning varje dag, jämfört med de arbetsplatser där 90 av de anställda är män.

Det har inte att göra med att de kvinnodominerade yrkena skulle attrahera snällare anställda, om ni trodde det. Forskarna hävdar bestämt att det finns ett orsakssamband – när andelen kvinnor ökar på arbetsplatsen, ökar också den upplevda uppskattningen kollegor emellan.

:heart

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 619
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 106
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV