Positiva tråden del 2

Var väääldigt inne i ungdomsböcker som yngre och tänker att nu när jag börjat ljudboksläsa vore något sånt en mer lätt start för att läsa vanliga böcker igen:)
Tycker ofta att ungdomsböcker orättvist ses ner på, många ungdomsböcker är jättebra även i vuxen ålder, och absolut räknas som vanliga böcker :)
Sen tänker jag att det är lite typiskt att det finns ett gäng ungdomsböcker "för killar" som anses vara klassiker, som de tre musketörerna, jules verne, huckelberry finn t.ex., medan ungdomsböcker "för tjejer" pratas om som sämre, det är kanske Anne på Grönkulla som får vara med bland klassikerna, men då beskrivs den ändå som en "flickbok".

Tycker ofta att ungdomsböcker orättvist ses ner på, många ungdomsböcker är jättebra även i vuxen ålder, och absolut räknas som vanliga böcker :)
Sen tänker jag att det är lite typiskt att det finns ett gäng ungdomsböcker "för killar" som anses vara klassiker, som de tre musketörerna, jules verne, huckelberry finn t.ex., medan ungdomsböcker "för tjejer" pratas om som sämre, det är kanske Anne på Grönkulla som får vara med bland klassikerna, men då beskrivs den ändå som en "flickbok".
Väldigt sant! Det är inte så stor skillnad egentligen i ämnen, problem i en bok för vuxna :) Trist att böckerna riktade mot tjejer inte har samma status i bokvärlden då de även tog upp mycket viktigt. Även sånt som "Tvillingarna på Sweet Valley High" minns jag tog upp många svåra ämnen och när jag tänker efter... Ja jag har nog själv sett på dessa som fåniga ( men äger många:laugh:).

Ja min dröm är att läsa någon universitetskurs på ämnet barn och ungdomslitteratur:D

Väldigt sant! Det är inte så stor skillnad egentligen i ämnen, problem i en bok för vuxna :) Trist att böckerna riktade mot tjejer inte har samma status i bokvärlden då de även tog upp mycket viktigt. Även sånt som "Tvillingarna på Sweet Valley High" minns jag tog upp många svåra ämnen och när jag tänker efter... Ja jag har nog själv sett på dessa som fåniga ( men äger många:laugh:).

Ja min dröm är att läsa någon universitetskurs på ämnet barn och ungdomslitteratur:D
Min make håller på att läsa Anne på Grönkulla nu, efter att han frågade mig om bokrekommendation, och tänka sig, även en vuxen man tycker den är väldigt rolig och tanke/känsloväckande. Jag läser gärna om ungdomsserier, och bland mina favoritböcker finns särskilt äldre "flickböcker", som Anne, Pappa långben, Kulla-Gulla och liknande.

Min make håller på att läsa Anne på Grönkulla nu, efter att han frågade mig om bokrekommendation, och tänka sig, även en vuxen man tycker den är väldigt rolig och tanke/känsloväckande. Jag läser gärna om ungdomsserier, och bland mina favoritböcker finns särskilt äldre "flickböcker", som Anne, Pappa långben, Kulla-Gulla och liknande.
Oh, Pappa Långben hade jag inte hört talas om. Ser intressant ut! Lotta-böckerna av Merri Vik var mina absoluta favoriter och samlarobjekt:) Tog mig nog aldrig riktigt tid för Anne även om jag ägt åtminstone någon av böckerna, har funderat på att ta itu med det. Är så uppfylld av läslust nu efter någon månad med ljudböcker:bow:

Var riktigt skönt att ta fram en vilstol, dra ner blixtlåset helt i fleecejackan och känna solstrålarna på bar hud efter hästar, ved och hundpromenad. Att jag låg för länge så jag blev kall kan jag bara skylla på mig själv. 😎

Att jag och Opi äntligen kom ut på en ridtur. 😍

674B4728-7AB4-429C-BB89-5B706550058A.webp

Hittade en fantastiskt vacker kakelplatta på ett loft. Den kommer få central plats efter renovering. Den känns väldigt jag, den passar inte alls in med allt annat jag hittat här som varit så grovt och mörkt. Min magiska kakelplatta. Så vacker.

Jag vet inte om man får skriva sånt här i positiva tråden, men fy :devil: vad jag är glad att Juha Valjakkala, Åmselemördaren, är död! Som ateist hoppas jag att om jag har fel och det finns ett helvete att han befinner sig där nu. :banana::banana::banana:

Länge tänkt impregnera en jacka. Igår köpte jag medel och i morse chansade jag på att tvättstugan var ledig kl 7:15 och det var den, så nu är den jackan impregnerad.
Har även spolat av dammet av min ryggsäck som hängt oanvänd i evigheter. Bläh. Varifrån kommer allt damm?
Den hänger på tork nu. :up:
Ska gå ut strax. :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 482
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 102
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar