positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

jag har inte lagt märke till att du hoppat på mig nåt särskilt ang haltin - utan ang om min hunds leva eller icke leva. jag har uppfattat det som att du tycker att jag plågar min hund för att han lever - och det känns som ett påhopp och att du trycker ned mig för att du vet bättre om en hund har rätt att leva.

Jag måste fåsäga att jag anser Jadzia ha helt rätt i fråga om haltin.

och jag är ändå en sådan som skull ebehöva den pga stora hundar,rullstol o mkt svag hand o armstyrka.

jag har tränat mkt hundar,är på min 6e servicehnd om jag inte minns fel o har omarbetat en del såna där drag o vrål jyckar.

köpte faktiskt en halti förra året då jag tog hem ett riktigt rötägg,men den fick hänga o han hade ett vanligt mjukt halsband istället.

Haltin tycker jag har en fördel:
Den passar gamla damer med stor ahundar,det är inte först aången jag sett dessa stackare dyka på näsan när hunden blir dragig.
Även för oss med svaga händer el ofullständig gripförmåga anser jag att den kan vara ett bra hjälpmedel,men den kan,i likhet med hjälm o säkerhetsväst i hästhantering,aldrig någonsin ersätta rätt timing,för hunden rättkorrigering o beröm.

Dessutom så behöver man inte ens läsa på om hundanatomi för tat förstå hur farlig den kan vara.

det har gjorts krocktester med primater bla där kraften var sidoriktad o nacken får mkt svåra skador o dödligheten var mkt hög just pga det sidoriktade våldet.

skall en halti användas skall den med andra ord inte användas med vare sig kraft eller i fart,dvs kort koppel är bättre än att hunden får rusa ut i lngt o bli stoppad.

men,börjar man då tänka efter på sidorikat våld så är ju tex longering av häst i mina ögon farligt det också.

Ok,ligamenten är starkare ,nacken används ju bla som balanspunkt,men fortfarande så ser jag folk som låter hästen rusa av sig i lina o då inträffar de sidorriktade kasten ibland.

funderar man dessutom på var de stora ansiktsnerverna går så inser manatt en smäll eller ett kraftigt tryck där på en häst gör förmdligen skitont.

vilket man ju kan utnyttja för att få bukt med dem.

Halti är ett hjälpmedel,men skall användas med stor försiktighe(gäller även stryp tex)och i rätt situation,och med minimal kraft framåt och åt sidan.speciellt om man står upp.

jag har ju dessutm efter lite experimenterande insett att halsband o koppel o så har inget med kontroll att göra.

jagkan fortfarand ekorrigera hundar som tex drar ner sina ägare på marken genoom timing och social press(hot om att bli överkörd av 150 kg rullstol hjälper i de svra fallen;) ) och de korrigeringar jag kan göra i och med att jag ser vad hunden skall göra så tidigt.

vilket jag är oändligt tacksam för,jag är ju inte snabbast i stan på att springa direkt o kraftiga ryck o sånt kanjag inte göra pga lederna.

Jag försvarar inte haltin, är inte emot heller (än) utan har mina funderingar bara:D
Vad jag sett så dras en halti åt runt nosen när man drar i kopplet, Vad menar ni att det blir tryck på nacken? Är det i själva huvudrörelsen som blir när man har halti?

Är det rörelsen på huvet som är farligt...vad är då skillnaden att hunden vrider huvet själv (vid fotgående-ögonkontakt)?

jag har inte lagt märke till att du hoppat på mig nåt särskilt ang haltin - utan ang om min hunds leva eller icke leva. jag har uppfattat det som att du tycker att jag plågar min hund för att han lever - och det känns som ett påhopp och att du trycker ned mig för att du vet bättre om en hund har rätt att leva.

ALLA har rätt och leva! Och om haltin hjälper din hund att må bättre så tycker jag att du ska använda den.. Jag tror att det kommer lösa sig fint och att han kommer få ett bra liv med tanke på omständigheterna (sjukdomen) :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka