Sv: Position i terrängen
Det skulle jag vilja lära mig.
När jag tränade med den yngre hästen 2007 så fick vi bara hoppa utan nåt snack om sits o dy...det var rätt trist för första träningen gick dessutom inte bra för mig alls för lilla fröken(då 4 år) ville inte hoppa bara springa.
Vet ni vad jag fick göra då...följa med de andra i skritt och kolla på när de fick hoppa...och det "roliga" var att jag hade anmält mig i en gröngölingsgrupp så det var inte ens så att det var mitt fel att anmäla en ovan häst till en van grupp.
Sen gången efter hoppade hon allt som kom i hennes väg(bara 2v senare) och då helt plötsligt fick jag hoppa allt och en massa kommentarer och hjälp...dock inget om sitsen. Tråkigt.
Sen 2007 har jag bara varit på en kurs och det var ganska nyligen. Då var det en hel kurs med hoppning i paddock på fm som var speciellt inriktat på att just träna sits och förmåga att kontrollera hästen. Sen fick vi gå ut i terrängen men då vart det faktiskt knappt ngt sagt om sitsen och då hade jag ganska långa läder.
Sen är det tråkigt för den äldre hästen jag har, har ju tävlat ** så hon hoppar ju jättebra men jag är jätteovan och extremt nervös inför varje hinder(jobbigt på en stor bana!!) men eftersom hästen gör så väl ifrån sig så får jag aldrig hoppa två ggr på samma hinder...
Så jag är ju inte direkt rätt person att uttala mig eftersom jag inte tränat så mkt FT. Men min lilla erfarenhet säger att man inte lär sig så mkt på en terrängträning...sen finns det grymma såna också förstås...som när jag var på ridläger i Hofors
Tillägg: Kanske inte BARA ska gnälla utan skriva vad jag skulle vilja ha med också.
-hur träna en ft häst? det är ju ngt mer påfrestande med ft än ex hoppning enbart eller dressyr
-sitsen emellan och över olika sorters hinder
-hur och vad man ska tänka på vid bangång