Position i terrängen

J

juni_barn

Hoppas att alla fättävlansentusiaster regelbundet tränar på sin terrängposition. Tyvärr är det en bristvara hos många svenska ryttare vilket har framkommit i många diskussioner och man får leta rejält i nummer efter nummer av ridsport för att se en bild på en ryttare med bra position, men i senaste numret hittade jag en - Frida från Hofors, hårt skolad från barnsben i Erik Duvanders anda och man ser verkligen resultat! Hur är det, brukar ni träna positionen, hur viktigt tycker ni att det är och hur gör ni?

Sv: Position i terrängen

Oh, tack :o:bow::o

Jo, jag är extremt petig med positionen (för tjatig tycker många ;))

En gång skolad av Erik Duvander så förstår man hur många problem man löser med korrekt och stilla position, stadig skänkel och tydlig kommunikation med hästen.

På varje kurs/läger ägnar vi minst ett pass åt att träna grundsitsarna i markarbete och sen är en låg bank bra(avslöjande) att träna terrängsits på

Jag tycker tyvärr det är extremt sällan någon tränare tar upp detta och jag tror nästan aldrig jag fått träna på positionen ordentligt för någon tränare.
Själv brukar jag "leka" terräng (rida ut) VÄLDIGT många dagar i veckan (vilket tyvärr syns i dressyren...) och försöker att träna på positionen då, jag tror det har gett bra resultat för jag brukar få ganska mycket beröm för den...
Men jag hade gärna sett att fler tränare la mer vikt på den vid terrängträning och förklarade hur viktig den faktiskt är.

Min tränare anser också att positionen är väldigt viktig. Ett tips är att rida ut, framförallt i trav, korta lädrena och stå upp.

Jag tycker man ser allt för många som i terrängen i princip sitter ner på hästen. Främst i de lägre klasserna förstås.

Jag tycker William Fox Pitt är ett föredöme för sin terrängsits!

kl
När man har stilbedömning blir positionen viktig.
Kanske det blir mer fokus på position iom att stilbedömning blir vanligare?

Min tränare anser också att positionen är väldigt viktig. Ett tips är att rida ut, framförallt i trav, korta lädrena och stå upp.

Jag tycker man ser allt för många som i terrängen i princip sitter ner på hästen. Främst i de lägre klasserna förstås.

Jag tycker William Fox Pitt är ett föredöme för sin terrängsits!

Ja han är verkligen ett föredöme, men han har jobbat oerhört hårt på sin position, inte minst för att han är så lång då blir det ju extra viktigt att hitta en perfekt balans för att inte störa hästen. Precis som du säger är det en jättebra övning att rida i korta läder när man rider ut och stå i fältsits i trav, se till att man inte kniper med knäna utan verkligen pressar fram underskänkeln med ordentligt nedtramp i stigbygeln, sitter nära sadeln fast fortfarande i fältsits utan att ta stöd i handen och med upprättat överliv -fruktansvärt jobbigt fast det ger resultat. Att sitta ned i sadeln under terrängen är tabu! Stackars hästar, nej minsann korta stiglädren och stå i fältsits!

fortsätt betti att tjata om sitsen. den är a och o.

Hur ser den ultimata positionen ut då? För en som inte är helt hemma i det lixom:( Men som gärna vill.

Tyvärr så är det inte många tränare som brukar ta upp det här med positionen. Jag vet en som jag brukar rida för som är noga med sitsen - men då bara vilken position man skall ha över olika typhinder.
Jag skulle gärna se att det fokuserades mer på det. Jag som är relativt ny inom ft-världen skulle gärna vilja ha mer feedback på min position osv..

När vi är ute och cantrar rider jag iaf med korta läder och försöker hitta en bra position. :)

Det är för att det finns för många kassa tränare som inte själva vet i vilken position man rider i mellan hindren.

Jag vet tränare som vägrade släppa igenom folk när dom skulle ta grönt kort för att dom inte kunde rida till hinder eller mellan hinder men vad som hände var att eleverna tog en annan tränare som skiter i vilket och så får dom grönt kort på det viset.

Och nu har det ju kommit nya rön från hoppvärlden (läste jag någonstans) att man skall länga lädren för att få bättre balans :eek:

Jo det stämmer det där med att länga lädren. Tur att min hopptränare är tvärtom - han uppmanar mig att korta dem. ;)

En liten fundering - rätta mig om jag har fel.
Vad jag minns från forntiden (när jag red själv) tog det ganska många timmar innan man fick en hyfsad fältsits (jobbigt var det oxå). Kan det vara så att man i dag är för omotiverad (lat) ?

Byt ut ganska mot väldigt

Senast ändrad:

Fast det där tror jag har mycket att göra med att det inte finns Steeple och distanser idag.

Och nu har det ju kommit nya rön från hoppvärlden (läste jag någonstans) att man skall länga lädren för att få bättre balans :eek:

Kanske att det stämmer i vissa lägen - om man har tränat upp sin balans med korta läder först :idea:

Kanske att det stämmer i vissa lägen - om man har tränat upp sin balans med korta läder först :idea:

Det har ju också kommit fram när man har diskuterat säkerheten i sporten att det är större risk att rida med långa läder då ryttaren kan klamra sig fast med benen vid tex. ett fall. Har man korta läder så antar man att ryttaren ramlar av i ett tidigare stadie i fallet och chansen är större att man kommer iväg från hästen. Jag tycker att det är förbundets ansvar att se till att tränarna vidareutbildas när det gäller positionsträning och att position och balans ska vara ett kriteria när man tar grönt kort (om det inte redan är det?).

Fast det där tror jag har mycket att göra med att det inte finns Steeple och distanser idag.

Håller med. I och med att steeplen har försvunnit så har kunskapen om hur att bygga upp en häst i kondition också försvunnit sorgligt nog. Många ryttare har idag liten eller ingen kunskap om konditionsträning vilket också ökar olycksrisken, trötta hästar ger fler olyckor och fler skador på hästarna. Jag tror att hästarna behöver vara i nästan lika hög kondition som tidigare för att vara alerta.

Jag syftade på hopptipset som fio hört om, att det gällde specifikt banhoppning och där kan jag kanske tänka mig att det stämmer i vissa fall.
Tror inte alls att långa läder skulle vara bra i terrängen, vill bara förtydliga mig.

Det skulle jag vilja lära mig.
När jag tränade med den yngre hästen 2007 så fick vi bara hoppa utan nåt snack om sits o dy...det var rätt trist för första träningen gick dessutom inte bra för mig alls för lilla fröken(då 4 år) ville inte hoppa bara springa.
Vet ni vad jag fick göra då...följa med de andra i skritt och kolla på när de fick hoppa...och det "roliga" var att jag hade anmält mig i en gröngölingsgrupp så det var inte ens så att det var mitt fel att anmäla en ovan häst till en van grupp.

Sen gången efter hoppade hon allt som kom i hennes väg(bara 2v senare) och då helt plötsligt fick jag hoppa allt och en massa kommentarer och hjälp...dock inget om sitsen. Tråkigt.

Sen 2007 har jag bara varit på en kurs och det var ganska nyligen. Då var det en hel kurs med hoppning i paddock på fm som var speciellt inriktat på att just träna sits och förmåga att kontrollera hästen. Sen fick vi gå ut i terrängen men då vart det faktiskt knappt ngt sagt om sitsen och då hade jag ganska långa läder.
Sen är det tråkigt för den äldre hästen jag har, har ju tävlat ** så hon hoppar ju jättebra men jag är jätteovan och extremt nervös inför varje hinder(jobbigt på en stor bana!!) men eftersom hästen gör så väl ifrån sig så får jag aldrig hoppa två ggr på samma hinder...

Så jag är ju inte direkt rätt person att uttala mig eftersom jag inte tränat så mkt FT. Men min lilla erfarenhet säger att man inte lär sig så mkt på en terrängträning...sen finns det grymma såna också förstås...som när jag var på ridläger i Hofors:love: :bow:

Tillägg: Kanske inte BARA ska gnälla utan skriva vad jag skulle vilja ha med också.

-hur träna en ft häst? det är ju ngt mer påfrestande med ft än ex hoppning enbart eller dressyr
-sitsen emellan och över olika sorters hinder
-hur och vad man ska tänka på vid bangång

Senast ändrad:

Efter att ha stått som åskådare på en kurs för stilbedömning i 2 dagar, ena dagen med Janne Jönsson och andra dagen med Yogi Breisner, så insåg jag hur olika det är med synen på detta ämne bland våra tränare.

Det var nyttigt för oss alla, demoryttare, åskådare och såklart för tränarna som deltog på kursen. :laugh:

Sitsen, stigläderlängd, tempo, balans. Allt diskuterades och det var olika åsikter som vanligt i denna värld. Lite oro kan jag känna :angel:

Hur långa stigläder ska man ha? det är ju inte så enkelt att bara säga att korta x antal hål. Sadelns utforming och ryttarens kropp har ju betydelse. Fast onekligen är det definitivt vanligast att stigläder ska kortas.

Även "hopp-dykning" över terränghinder är ett vanligt fel. Sits och position igen.
Att ryttaren sitter ner mellan hinder ses mest på ponny.
Tempoväxling har en del missförstått... banhoppning på hinder och full gas mellan. :o
Även position i nerhopp förvånar mej att det är så många som är okunniga om.

Mina tjejer har tränat mycket sits och position med både JJ och PP. Axlar, höfter och skänklar. Mycket traggande där. :o

Sen att lillasyster sitter på en häst där man balanserar på en sytråd som JJ sa är en annan sak. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 458
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar