Portugisk sadel!

S

seejii

Jag har införskaffat mig en sån. Men den är lite hård i sätet. Är alla det? Eller är det mitt beniga a*sle som är orsaken?
Blir det bättre med fårskinnsöverdrag och blir det extremt varmt då på sommaren? Jag får lite ont i ryggen och jag tror det är för jag spänner mig pga av att jag inte sitter mjukt som i min engelska werth sadel...

Tips nån?

(oj såg att jag stavat fel... portugisisk, ska det ju vara) Lite trött nu...
/cj

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Portugisk sadel!

Vilken sort har du?? Tycker de Portugesiska är bra mycket mjukare än de Spanska.

Provsatt en I Werth för ett tag sedan och slogs över likheten i den och den Potugesiska gällande sitsen och mjukheten.

Det kan även vara så att du får träningsvärk i ryggen p.g.a. avslappning då du sitter "rätt", fundera över det..

Att ha fårskinn hjälper, om det blir varmt eller inte är nog smaksak, finns ju de fårskinn som blir svala på sommaren och varma på vintern.

Alla dom Portugisiska saler jag har provat har varit stenhårda.

mmmm, som den här... Jag red i kompisens ST espaniola igår, och vilken j*vla skillnad, den är fantastiskt mjuk i sitsen och man hamnar djupt utan att sittbenen är i vägen...

Jag ska fota sadeln idag så ska vi se vad det är för sadel.
;)

/cj

angloluso skrev:
Alla dom Portugisiska saler jag har provat har varit stenhårda.

Nä, dår måste ni har missförstått va mjukt och hårt är ;) ..Nu har jag visserligen bara provat några få sorter men de har varit mjuka. En av dem var något hårdare än de andra av samma märke, men inte hård som en vanlig sadel kan va.

Seejii: En STE kan nog inte mycket slå i mjukhet gällande sätet. Vilka sittben sitter du på om de är i vägen?

Jag håller med dig lite där, äger själv en star trekk espanola och när jag jämförde med min instruktörs portugisisk sadel, den hade då fårskinns överdrag, den kändes hårdare....helt klart.

Sitter på båda sittbenen... Alltid... Försöker iallafall... hehe
Här är foto på sadeln, jag vet faktiskt inte vad det är för model... Jag är lite osäker...

sadel1.gif

Sant angående ste... Så otroligt skön sadel var det länge sen jag satt i. Dock så rullar den på hennes häst och vi försöker få den mera stabil.
Den här sadeln jag har, ligger fint på min häst, stadigt och bra. Men det är ju en bom i den och min häst är annorlunda byggd än hennes hingst!

Må gott o tack för era svar!
/cj

Kan det vara en Rhiano kanske!
Tycker den såg jätte läcker ut ( om man nu får prata utseende ):)

Har själv en montsegur sadel som jag red mest på innan jag skaffade en ST Espaniola.
Och där kan man snacka om hård sadel.:eek:
( Men jag gillar den ändå, så jag alternerar lite mellan dem. )
Men som sagt - Espaniolan - den sitter man gudomligt skönt i!:love:

Jag vet inte märket på dom portugusiska sadlarna jag har provat. Det funkar inte likadan der, man köper sadel äfter rumpan til ryttaren och hvilke färger man gillar och såder, inte märke.
Själv har jag en ST Espanola och det är otrolig fin och mjuk :love:

seejii skrev:
Sitter på båda sittbenen... Alltid... Försöker iallafall... hehe
Här är foto på sadeln, jag vet faktiskt inte vad det är för model... Jag är lite osäker...

sadel1.gif

Sant angående ste... Så otroligt skön sadel var det länge sen jag satt i. Dock så rullar den på hennes häst och vi försöker få den mera stabil.
Den här sadeln jag har, ligger fint på min häst, stadigt och bra. Men det är ju en bom i den och min häst är annorlunda byggd än hennes hingst!

Må gott o tack för era svar!
/cj

Den sadeln har jag inte provat så där låter jag det vara osagt gällande hårdheten, men snygg är den :D suckar över att ha en kortryggad häst som vare sig kan ha spanskt, portugesiskt eller bomlöst.
Sitter man på sina bakre sittben så förstår jag om det kan göra ont, men sitter man rakt över på sittbensbågen så ska det inte göra ont i en sådan sadel.

Jag blir nyfiken - varför kan den inte ha bomlöst (vet egentligen ingenting om bomlöst och vill lära mig)

Jag har också häst med extremt kort rygg. Jag gjorde tills slut om min sadel. (Tog bort kilen i bossan)

Susan skrev:
Jag blir nyfiken - varför kan den inte ha bomlöst (vet egentligen ingenting om bomlöst och vill lära mig)

Jag har också häst med extremt kort rygg. Jag gjorde tills slut om min sadel. (Tog bort kilen i bossan)

Det undrar jag med, trodde faktiskt bomlöst var räddningen där inget annat funka..Va härligt att du ändå hade en sadel att göra om.

Nu är han bara 2.5 år och endast sutten och skrittat på de stunder när jag provat sadlarna, har promenerat m.m. också under provtiden.

Hans rygg har börjat länga sig, men hans sadelläge är kort och ngt. svank ännu. En plattare oljetunnsform ngt. avsmalnad framtill. De bomlösa jag hittils lyckats prova är en Freeform, en stolsdyna alá knight eller nåt liknande och en Espanola. Espanolan när hästen står still var ok, men när han rör sig så lyfter han sin länd och rygg så pass att allt skaver i ryggen eller lyftes upp så då blev den för lång. Sen så for de andra sadlarna åt alla håll på hans rygg och såg och var megastora, de gav rugg över hela ryggen en del bara ena sidan.

Så kortfattat så kan man väl säga att de var för stora och följde inte hästen tillräckligt i hans rörelser utan for bara ohejdat omkring där uppe.

Väntar på att en bekant ska beställa Gaitern så jag kan få prova den.

Senast ändrad:

Jag vet att Psychogrrl skulle få tillverkad en custom Espanola til sin häst, en kortare sadel än standard. Hon borde ha fått den nu tror jag, så hon borde kunne svara på hur den nye passar hennes häst, pris, lev. tid, etc.

Nej, tyvärr inte fått den än! :smirk: Hoppas på besked om när den kommer nu i veckan, för snart orkar jag fan inte vänta längre (men har ju egentligen inte så mycket val..)...

Så vet varken pris, lev.tid eller hur den passar än.

psychogrrl skrev:
Nej, tyvärr inte fått den än! :smirk: Hoppas på besked om när den kommer nu i veckan, för snart orkar jag fan inte vänta längre (men har ju egentligen inte så mycket val..)...

Så vet varken pris, lev.tid eller hur den passar än.

Misstänkte att du inte fått den ännnu eftersom inga bilder visats, jag väntar med spänning på denna specialare :D

Bild på den espaniolan o polarens häst. Jag tycker den är aningens för lång och man kan faktiskt korta av den baktill.

espaniola.gif

Eller tycker jag felaktigt?
Hästen är en 6årig hingt, han är kraftigt överbyggd.
Hur tycker Ni det ser ut? Plus har Nån något tips om hur panelerna bör läggas för att förhindra att den rullar sidvärtes hela tiden?

;)

/cj

Men har inte du placerat sadeln lite väl långt fram på den bilden? Ryttaren sitter ju väldigt långt bak i sadeln, bakåtlut på sadeln också. Den ser lite för lång ut, det har du rätt i. Men annars är det svårt att säga tycker jag. Det mest utmärkande är att den blir så baktung, man ser hur bakre delen av sadeln trycks ner mkt mer än den främre delen.

Jag har själv en Espaniola. ;)

Spontant säger jag att panelerna ska längre bak och ihop i bakdelen och isär i framändan.

Hur ligger den vid manken?

psychogrrl skrev:
Spontant säger jag att panelerna ska längre bak och ihop i bakdelen och isär i framändan.

Håller med!
Själv har jag ju en som är lite för vid fram och den har jag fått göra det motsatta med - ihop fram och isär bak. :D

Till er båda;
Det var andra gången som sadeln låg på hästen, och vi höll på o trixa fram och tillbaka, och precis, sadeln ligger ju extremt långt fram på bilden. Den rörde på sig hela tiden.
Jag ser nu på bilden att den ligger i bakvikt och att ryttaren sitter väldigt långt bak i sadeln. Jag ska testa sätta panelerna längre bak och ihop baktill. Den låg gansla bra framtill. Inget tryck iallafall, men när den gled framåt så blir det mindre avstånd mellan framvalv o manken. Efter bilden, sadlades han om och gjorden spändes mkt mer.
espaniola2.gif

Här ser man hur stort utrymme det finns vid manken. Men att schabraket ligger o trycker däremot.... :( Fortfarande baktung trots att vi mixtrat med panelerna. Men jag tror med lite flera test hit o dit så ska man väl få den att fungera bra.
Han är ju en väldigt högrest liten grabb! (underbar att rida) :)

Finns det speciella paddar/schabrak som håller sadel på plats till espaniolan? Det här är ett "vanligt" bomulls schabrak...

/cj
p.s tack för er feedback! Det uppskattas!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 517
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama