Portugisk sadel!

Sv: Portugisk sadel!

Lite lurig vinkel nu men jag tycker nog att den fortfarande är onödigt hög fram. Vilket framvalv har ni i den? Hur har ni mätt ut det? Den ser så smal ut fram (därför den lyfts upp fram). Den behöver ju inte vara sådär hög fram, testa att bredda den ännu mer fram (testa onödigt mkt och kolla vad som händer) och sätt ihop den ännu mer bak. Den ser fortfarande baktung ut och på denna bild syns det ju som sagt att den "lyfts" väldigt mkt fram.

Detta kanske inte hjälper så mkt men här är hur min sadel låg på hästen (första gången), har inga ridbilder men... Man ser att sadeln faller ner lite fram, jag har fått foxa en del innan det stämde. På denna bild är det inte 100 men ganska ok.

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Mtningavrygg003.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/hejhoppsan.jpg

Här markerar "sladden" bogbladets bakersta läge på min häst, två fingrar bakom "sladden" ska framvalvet ligga, alltså inte lädret utan den hårda delen.
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Mtningavrygg010.jpg

Nu vet jag inte så mycket om bladsadlar ( för detta är en bladsadel va?) Men jag vet en del om sadelinpassning.:smirk:

Som lord owen säger ligger sadeln rätt långt fram. En sadel bör placeras minst två fingerbredder bakom bogbladet får att hästen skall kunna röra sitt framben ordentligt.:banana:

Vad som är ännu viktigare, är att hästen inte tål beslasting längre bak än infästningen på sitt 18:e revben. :o
(Man får försöka hitta det sista revbenet och försöka följa dess rudning framåt och "skatta" var det fäster mot ryggraden.)

Många barockraser har en extremt kort rygg.
Så detta med att hitta sadel verkar ibland vara en omöjlig uppgift. :mad:
Jag vet som sagt väldigt lite om bladsadlar och hur dessa kan anpassas till en böjd rygg, jag vet inte ens om det finns varianter på dem, på samma sätt som på engelska sadlar.

Väljer man en "engelsk" sadel så har man alltid möjlighet att välja en mera böjd bom som samtidigt har en så kallad traditionell bossa. Dvs en bossa som följer sadelträets rundning - i motsats till en sk, kilbossa där en läderkil sytts dit för att fördela ryttarens vikt över en störra yta. (Ni som har engelska sadlar kan kontroller oam de har en söm bak på bossan)

Genom att väjla en sadelmodell med böjt sadelträ ,och traditionell bossa så förkortar man ytan som bär vikt drastiskt. :bump:
Det verkar som många barockhästar har behov av det:D

Nu har jag inte sett den här bruna hästen utan sadel, så jag vet inte om den har en sådan här överlinje eller om det är sadeln som får den att sänka ryggen utifrån Lord Owens beskriving....:confused: Men utifrån bilden så verkar den vara alldeles för lång för hästen.

Att hitta en passande sadel är mycket svårt, särskilt som många föräljare inte är särskilt kunniga, och gärna köper reklamen för _sin_ sadel.:angel:
Det är dock bra att ha i åtanke att när man hittar rätt sadel, så kommer hästen att själv vilja runda ryggen upp mot ryttaren. :banana:
I skritt på lång tygel så skall hästen arbeta genom ryggen och själv spänna sin "båge en liten aning uppåt" Denna lilla välvning skall hästen också kunna behålla när den blir går på böjt spår och när den blir kortare i formen. Annars passar inte sadeln:cool:

En sadel som är för rak eller för lång - blir istället som en parerstång inom travet - den hindar hsäten att böja sig både i sidled och att att välva ryggen uppåt - eftersom den är så obehaglig att hästen hysteriskt sänker ryggen:cry:

(Därmed inte sagt att hästen skall ha en _för_ böjd sadel för det blir en katastrof åt andra hållet - men det är en annan historia)

Senast ändrad:

Tez1 skrev:
Den är inte havannabrun va? Bara vanlig brun? :banana: supersnyggt
/T

Nej, det är den vanjliga bruna. Den som "inte finns mer". :p Tyckte den havannafärgade var så rysligt röd så det fick bli denna. Men den cognac färgade är min favorit. :love:

Susan skrev:
Nu vet jag inte så mycket om bladsadlar ( för detta är en bladsadel va?)

Detta är en bomlös. Om du menar sadeln på ridbilderna? :)

Susan skrev:
Vad som är ännu viktigare, är att hästen inte tål beslasting längre bak än infästningen på sitt 18:e revben. :o
(Man får försöka hitta det sista revbenet och försöka följa dess rudning framåt och "skatta" var det fäster mot ryggraden.)

Ja, det glömde jag nämna. :o Tack. Speciellt med bomlösa är ju dock att belastningen ligger främst där man sitter, vikten fördelas över den yta där man sitter och tonar sedan ut över resten av ytan.

Susan skrev:
Nu har jag inte sett den här bruna hästen utan sadel, så jag vet inte om den har en sådan här överlinje eller om det är sadeln som får den att sänka ryggen utifrån Lord Owens beskriving....:confused: Men utifrån bilden så verkar den vara alldeles för lång för hästen.

Jag tycker definitivt att det ser ut som att sadeln trycker ned hästens rygg, utifrån hur mkt bakåtlut sadeln ligger i + hur långt bak i sadeln ryttaren sitter. Ett vanligt problem med just denna sadeltyp är att sadeln hamnar i bakåtlut - trycker ned hästens rygg (minns att vikten främst hamnar där ryttaren sitter). :crazy:
Sedan är det ju precis som du säger rätt svårt att se hur mkt som förändras genom sadeln eftersom vi inte ser en "nakenbild". :o

Det finns en "shorty"-modell av denna sadel också. Kanske den skulle passa bättre. Allra bäst för oss som ska titta här på buke och amatöra oss är ju en bild där bogbladets bakersta läge och 18:e revbenet är utmärkta och avståndet där emellan är mätt.

Susan skrev:
Det är dock bra att ha i åtanke att när man hittar rätt sadel, så kommer hästen att själv vilja runda ryggen upp mot ryttaren. :banana:

Så har vi det där med att kunna känna om hästen faktiskt gör det. :D

God Jul! :)

seejii skrev:
espaniola.gif

När jag tittar på den här bilden får jag en känsla av att ryttaren placerat sadeln så långt fram för att hästen har en så "svankig" överlinje..? För att sadeln "känns" för långt bak annars, den följer inte med längs med "böjen"? Sadeln ser för långt ut på bilden, att den är för rak vet jag inte riktigt om har någon betydelse eftersom den är en bomlös och ju kommer "lägga" sig efter hästen..

Det säger du. :p Hoppas trådskaparen förstod något bara.

Tack det samma (fast det var jag som började.. :p )!

Jodå, trådskaparen är helt med på noterna!
Jag ser ju också att sadeln hamnar fel och att ryttaren har bakvikt. Vi håller på att lösa detta, och ägaren, plus häst o utrustning åker ner till sin instruktören där de har köpt sadeln dessutom nu i dagarna. Det sitter en 3:a fram, och ska eventuellt bytas till en 4:a.

Men, jag uppfattar det som att en espaniola inte ligger o trycker mot bogbladet på samma sätt som en vanlig engelsk sadel med en bom i gör? Sadeln ligger mera utanpå... Inte för att det har med saken o göra, bara en reflektion jag har sen jag testat espaniolan.
En annan sak, till susan! Tack för senast förresten!
Vi pratade lite om grinighet vid sadling. Jag har börjat massera det stot som jag red på, under magen, först grinar hon rejält, men efter en stund blir hon sömnig nästan, och efter att masserat båda sidor, så sadlar jag och inget motstånd alls. Jag tror att väldigt många av oss utgår ifrån att det är ryggen som spökar vid sadling, men i mitt fall så är det faktiskt magmuskulaturen som spökar och hon är rejält spänd där. Tack vare massagen har det blivit stor skillnad.
Jag kommer inte o byta min werth, men jag alternerar nu med den spanska sadeln som jag har köpt. Eller Portugisiska... ;)

Jag ska rekommendera min vännina att lämna in hennes sadel till någon som snyggt kan korta den baktill. Hon fick tipsset att lägga panelerna annorlunda. :)

Tacl för era kommentarer och kloka ord!
Jag får hem en fårskinnspad till min nya sadeln, underden ska jag lägga en gelpad, hehe Mitt beniga a*sle behöver sitta på moln!

Gooo jul på er!

/cj

Det är nog så sant det där med magen, bra att du påpekade det.
Har en väninna som är ET, hon säger att det rä vanligt att Dressyrhästar har problem med magmusklerna.

Har också för mig att detta "sadelgjordstvång" är en reflex från området som du masserar.

Bra tänkt :) Jag gillar kloka människor :)

Du är klok! Bra tänkt kring magmusklerna! :)

Appropå Espaniola funderingen. Den trycker ju "i princip" på samma sätt som en bomsadel framtill. Den har ju ett koppjärn/framvalv som inte är flexibelt fram och det ger ju inte efter mer än en bom. Det är ju inte format på samma sätt som en bom, ligger inte an lika jämnt mot hästen, men finns där. Det trycker fortfarande om det ligger ovanpå bogbladen, eftersom det inte ger efter.
Jag har järn 4 på min häst, det är liite för stort, och han är nog inte så bred som din. Det du kan göra är att ta en kabel eller en ståltråd och böja den över din hästs rygg där bogbladets bakersta läge är och sedan jämför du "böjen" du får på ståldtråden med sadelns framvalv. :idea:

Njea, jag tycker då framvalvet flexar rejält. Den övre delen flexar ju inget, men "ortspetsarna" som sticker ner flexar ordentligt.

Tjejer!
Jag Kollade idag på espaniolan och jag kände o såg att det sitter ju ett järn i. Sorry, det hade gått förbi mig helt, men dom e ju nerstoppade i sina små fickor!
Hästen i fråga är en rejält maffig 6 årig arab hingst! För övrigt, fantastisk att rida! :) VILL HAAAAAAAA!

Så de ska som sagt var testa en 4:a på honom.

Ja, det är helt otroligt vad mkt massage kan göra. Man känner ju inunder magen att det finns muskler där och man får passa sig när man masserar där i början för annars får man ett bett om man har osis. Men vilken njutning det är att se hur hon nästan somnar efter bara ett par minuter. Helt fantastiskt! För bara nåt år sen knappt visste jag inte ens att hästar hade så stor muskelgrupp där. Och jag är så lycklig över att fortfarande lära mig nya saker hela tiden.

Nu ere dinnertime.
Må väl alla tjejorna!
/cj

psychogrrl skrev:
Njea, jag tycker då framvalvet flexar rejält. Den övre delen flexar ju inget, men "ortspetsarna" som sticker ner flexar ordentligt.

Det vet jag inte om jag håller med om.. Känns inte så på min sadel i alla fall men du har nog "plockat" mer med din än jag gjort med min.

Det ÄR jätteroligt att lära sig nya saker, jag vill verkligen lära mig massera "rätt". :love: :)

Han ser fin ut, hingsten!

Lycka till!

Jo, när den sitter i sadeln känns den kanske inte så flexibel, men det är nog mest lädret som gör det. När man har framvalvet "för sig" så är det väldigt böjbart och behövs inte mycket kraft.

Jag har ingen utbildning i massage, men jag "smeker" först, hårdare o hårdare, sen kan man börja trycka med fingret o man kan känna efter det liksom pirrar lite under fingret. Men man ska hålla kvar fingret nån minut. men min massör har lärt mig, så kanske man inte ska lära ut så här på nätet? Men knåda på o fortsätt massera tills du blir trött i händerna!
;)
God jul på er tanter!

Min hästmassör använder en massageapparat till de stora musklerna på min häst. :p Den vibrerar och det tycker pållen är skönt.

God Jul!

Tur att du inte skrev Godis Julis som du brukar, jag blir så jäkla godissugen då. :d :angel:

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama