Porta chava shunt

Mirre

Trådstartare
Såg en omplaceringsannons på en hund som var född med denna diagnos, blev nyfiken på vad det innebär och om en hund kan leva ett normalt liv med det. Som jag förstod när jag googlade så får hunden förhöjda levervärden, hur hanterar man det i vardagen? Hur påverkas hunden av denna diagnos? Vi ska inte ta emot någon hund, jag är bara nyfiken på något jag inte hört talas om.

Specialkost med lägre protein i första att hantera levervärdena.

PSS innebär att en del blod shuntas (inte passerar genom) förbi levern, dvs det renas inte som det ska. Slaggprodukter kommer därmed ut i blodbanorna.
Hunden kan få neurologiska symptom, problem med urinvägar, illamående mm.

Utan behandling (operation) brukar de inte bli så gamla. Känns jättekonstigt att sälja en sån hund i mina ögon.

Specialkost med lägre protein i första att hantera levervärdena.

PSS innebär att en del blod shuntas (inte passerar genom) förbi levern, dvs det renas inte som det ska. Slaggprodukter kommer därmed ut i blodbanorna.
Hunden kan få neurologiska symptom, problem med urinvägar, illamående mm.

Utan behandling (operation) brukar de inte bli så gamla. Känns jättekonstigt att sälja en sån hund i mina ögon.
Om det är den jag tror så är den opererad. Men ja...

Såg en omplaceringsannons på en hund som var född med denna diagnos, blev nyfiken på vad det innebär och om en hund kan leva ett normalt liv med det. Som jag förstod när jag googlade så får hunden förhöjda levervärden, hur hanterar man det i vardagen? Hur påverkas hunden av denna diagnos? Vi ska inte ta emot någon hund, jag är bara nyfiken på något jag inte hört talas om.

Om den är opererad så är prognosen så pass god att den kan bli friskförklarad och kräver inte någon behandling eller specialkost i framtiden. Är den inte opererad är prognosen avsevärt sämre och de hundarna brukar inte bli så gamla, precis som @hemlig skriver.

Om den är opererad så är prognosen så pass god att den kan bli friskförklarad och kräver inte någon behandling eller specialkost i framtiden. Är den inte opererad är prognosen avsevärt sämre och de hundarna brukar inte bli så gamla, precis som @hemlig skriver.
Den ligger en opererad hund ute på annons just nu så jag misstänker att det är den som TS sett.
Enligt annonsen kan hunden leva ett fullt normalt liv.

Hunden jag såg var en bc, stod inget om den var opererad men man får väl hoppas det. Den skulle inte avlas på dock eftersom det visst var ärftligt.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: miumiu
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 398
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar