Porslinsjunkies!

Reykur

Trådstartare
Jag insåg att det behövdes en porslinstråd.
Jag insåg även att jag skulle få mer respons här på Senior.
Här är den!

Jag älskar porslin med lite spännande dekorer! Främst klappar mitt hjärta för 70-talsporslin från Uppsala- Ekeby/Gefle och Rörstrand. Mina favoriter går i bruna nyanser men jag har inga kompletta serviser, mitt poslinsskåp är udda i dubbel bemärkelse och jag älskar det!
Just nu är favoriterna Gefle Agneta (1975), Gefle Ek (1971-76) och Gefle Marta (1977-79) tillsammans med min älskade Rörstrand Forma (1967-81)! Forma har jag i ganska många delar. Jag använder allt mitt porslin som bruksporslin.

Agneta:
W019.jpg


Ek:
4849_small.jpg


Marta:
3290_small.jpg


Rörstrand Forma:
3-forma-mk_small.jpg


(Lånade bilder)

Har ni något spännande i era skåp? Samlar ni på något särskilt och vad är ni då på jakt efter. Främst är jag intresserad av äldre porslin men självklart är ni med nutida serviser välkomna ni med.
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har massor av Marianne Westmans Picknick/Pomona i mitt skåp. Några Stil Lindbergs Berså också.

Picknick:
kopp2.gif


picknick.1661.web.jpg


picknick.812.web.jpg



Berså:

bersaastart.web.jpg


Också Stig LIndberg (har jag för mig, jag har det rutiga askfatet hemma)
fat.gif
 
Sv: Porslinsjunkies!

Berså har varit riktigt dyr en period, vad priset ligger på nu är jag dock osäker på men de är riktigt läckert det porslinet!
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har en fullständig (12 kuvert) matservise från karlskrona porslinsfabrik, jag vet inte vad den heter men har en gulddekor och blommor på, släkt med den här:
350603SAnnaTallrik25_M.jpg

men röda/bruna blommor på och gulddekor istället för blå...
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har servisen, tror den heter Guldax, fältspatporslin, dubbel uppsättning. Arv efter min farmor och farfar.
Det står inte vilken firma som tillverkade dem. Är det någon som vet? Det är som två ax som är korsade, det ena är guld och det andra ärbrunaktig.



Mmpersson
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Porslinsjunkies!

Glömde ju skriva, mitt finporslin som jag ärvde av farmor (tror det kommer från farmor/farfars bröllop eller så är det äldre än så, har bott hos mig ett år, och använts ett par gånger under den tiden, säkerligen fler gånger hos mig än de senaste 10 åren hos farmor... :D

Tycker det gör mer nytta med mat på sig än i stå undangömt i skåpet...
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har en fantastisk engelsk julservis som jag tyvärr inte har bild på. Massor av delar och helt sagolik. Tas fram 1 ggr/år. Numera plockar dottern och jag bara fram vars en jultallrik, förr hade vi stora jul-släktkalas, då användes hela servisen.

Pomona har jag också lite skålar och uppläggningsfat. Den är så fin.

Också har jag en jätteservis som jag ärvt efter farmor som jag använder för sällan. Jag borde kanske ställa in den som vardagsservis i stället? Nu står den mest i ett skåp.
 
Sv: Porslinsjunkies!

När jag fick min gamla servise så läste jag lite om gamla serviser och så. Gamla serviser har dels inget större värde idag, tex min som har gulddekor är inte lämplig i micron och ja frågan är kanske om det är lämpligt att köra i diskmaskin med gamla serviser... Sedan så finns det många av dem för att de stått i ett skåp och knappt använts. Då tänkte jag som så att det är bättre att använda den lite då och nu, den gör sig bättre med mat på än att stå undangömd i skåpet. Det är ingen fara känner jag att den skulle gå sönder, visst det är inte lätt att få tag på delar men det är inte hela världen.
 
Sv: Porslinsjunkies!

Äger inte så mycket gammalt porslin men jag har dock fått dessa av mina föräldrar de kommer ifrån min farmors föräldrar hem så någon gång på 1800-talet är de tillverkade

DSCN0064.jpg
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har ju ingen bild och det ligger nerpackat i låda till nästa jul. Men när jag fotar det lovar jag att visa. Du kommer att älska det här. Så ur-engelskt och fint.
 
Sv: Porslinsjunkies!

Min sambo samlar på Mads Stages servis.

Ser ut så här:

3%20(8).JPG


4003106257664.jpg


Tallrikarna finns i 12 olika motiv.
 
Sv: Porslinsjunkies!

Den var riktigt fin..


så här ser farmors servis ut, som sagt jag vet inget mer än att den kommer från karlskrona
18403031.jpg


18403033.jpg
 
Sv: Porslinsjunkies!

Japp, det rutiga askfatet heter Domino och är gjort av Stig Lindberg.

Här hemma är det mest sambon som samlar porslin, främst då Rörstrands Mårbacka och IKEA 70-tal. Men vi har även en hel del Berså, Adam och Eva-koppar, Måsen (både med och utan mås), Musselmalet och Hackefors Blåsippa.
Och en jädrans massa vaser, skålar, byttor och konstglas...
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag fick min första del av Blå måsen när jag döptes. Efter det har jag fått en hel del under åren på födelsedagar, konfirmation, student mm.

Blå Måsen är inte riktigt i min smak:grin:. Jag gillar Höganäs:) och har försökt förklara detta för min kära farmor som envisas med att ge mig mer BM. Det är hon som gett mig alltihop under åren.

Talade om för henne att jag har aldrig ens packat upp porslinet ur lådorna och kommer aldrig att göra det heller. Hon blev förbannad:mad: och gav mig ett salt & peppar set i BM på min 30 års dag.:devil:

Nu har jag hotat med att sälja hela rasket och köpa Höganäs istället.:devil: Ska bli spännande att se vad som händer till jul.;)
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har min farmors tänkta bröllopsservis Rörstrand Hagtorn från början av förra seklet. Den är inte komplett och jag använder bara faten ibland, men den är väldigt söt.

 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har en chef som är porslin- & glasfreakad - och som namnsdagspresent fick jag ett år ett par assietter av henne - från Gefle, Ylva-serien. Eftersom jag funderat rätt länge över mitt allt mer brokiga vardagsporslin hemma, så kom jag på att det kunde ju vara kul att se om jag kunde hitta mer av samma. Numera har jag skåpen fulla och tycker att 70-talsstuket är rätt kul!
1-ylva-ingaosterman.jpg
 
Sv: Porslinsjunkies!

Jag har en chef som är porslin- & glasfreakad - och som namnsdagspresent fick jag ett år ett par assietter av henne - från Gefle, Ylva-serien. Eftersom jag funderat rätt länge över mitt allt mer brokiga vardagsporslin hemma, så kom jag på att det kunde ju vara kul att se om jag kunde hitta mer av samma. Numera har jag skåpen fulla och tycker att 70-talsstuket är rätt kul!
1-ylva-ingaosterman.jpg

Bra val! Skitsnygga, och Gefles porslin är otroligt gott att äta ur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp