Att kärnfamiljen funnits innan protestantismen är sant, men i Europa och USA har dess fortlevnad kopplats mycket till protestantismen, samtidigt som katolicismen och andra religioner haft mer fokus på en större familjesammanhållning. Idag går ju samhället mer och mer mot att kärnfamiljen inte är den självklara enheten, och rent politiskt är det konservativ höger (som historiskt kopplas ihop med protestantism i de flesta länder) som vill bevara kärnfamiljen i stor grad. Det är ett komplicerat forskningsområde för oss historiker men väldigt intressant!
Men i ett demokratiskt samhälle ska det ju vara vi, folket, som styr staten och därmed också vad skolorna skall lära ut. Sen att det idag inte fungerar riktigt optimalt är något vi kanske borde fila på som samhälle.
Tack själv, alltid trevligt att kunna ha diskussioner med människor en inte nödvändigtvis håller med om i allt utan att det ska urarta i bråk!![]()
Jag håller inte riktigt med om att samhället går mot det i nån särskilt stor utsträckning. Det är fortfarande den absolut mest självklara modellen för de allra flesta. I ideologiska diskussioner låter det annorlunda, förstås, särskilt online.. Men, talar vi om VV-barn/föräldrar och ökade skilsmässor så ser jag det.
Håller heller inte med om att det är den kristna högern som är de som vill bevara detta. De är väl dock en av de få som öppet talar högt om det, dock, särskilt på ett politiskt plan. Tror som sagt de flesta oavsett politisk eller religiös tillhörighet fortfarande har en rätt självklar idé om hur de tänker att sin familjestruktur kommer att bli, särskilt om de får välja.
Jag är själv varken kristen eller konservativ höger och tycker att mer kärnfamilj = bättre. Normbrytning i en större utsträckning är inte = bra per automatik, och det finns goda exempel på hur uppbrott av kärnfamiljstrukturen inom grupper varit rätt förödande. Tänkte på det när du sa detta tex:
" (USA är ett trevligt exempel på hur knasigt det kan bli när föräldrarna ska/kan ta huvudansvaret, men det är hel diskussion i sig)."
Där finns det ett bra exempel på motsatsen inom den afroamerikanska minoritetsgruppen. Dvs problemen som skapats av ansvarsförflyttning från föräldrar till staten.
Inte med det sagt att kärnfamiljer är perfekta förstås.
Och ja, det är den bästa typen av diskussion. Jag vill väldigt gärna förstå på riktigt vad du faktiskt tycker, så om jag ser ut att misstolka nått du säger så kommer jag försöka bättre om du säger till.