Porös sula

D

Dimmalimm

Min lille treåring har fått så mjuk sula.
När man kratsar hovarna så lossnar det massa "vitt".

För 1½ år sedan hade han bärrandsröta men det här är över hela sulan...

Det är ju väldigt torrt i hagen så det känns som att det inte beror på det ?

Har ni några bra tips ?

Sv: Porös sula

Konstigt...Min brukar få så där då det är väldigt blött i hagen på höst/våren.
Hoppas ngn kan ge dig ett bra svar på frågan. Blev också lite nyfiken om detta nu.

Hoppas oxå på svar !!

Har försökt att ringa min hovslagare, men hon svarar inte...

Sprayade med sårspray (bakteridödande), hade det till bärrandsrötan men vet inte om det hjälper mot detta :confused:

Hoppas att du får tag på hovis, och kan rådfråga. Man blir ju mkt orolig, spec då det varit problem innan.
Jag hoppas att du får svar, lr ivarje fall får tag på hovis snart, så du slipper vara utan svar och orolig.

Lycka till!

Hur länge sen är det hästen verkades?

Det är överflödigt horn du 'kratsar bort', och ingen fara alls. Brukar dyka upp mot slutet på perioden (om det övht dyker upp, skiljer sig från häst till häst). Det är sula som inte nötts bort (iom skor oftast), och ingen fara alls.

Du ska se ibland när man haft sulor och tar av dem, hur mycket som 'samlas' under.

Det är fyra veckor sen han verkades.

Fick tag på hovis igår och hon sa att det inte var nån fara.

Så nu är jag inte så orolig längre...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
678
· Visningar
49 288
Senast: Ray
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
693
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka