M

M-Meduza

Har kommit på att det vore himla gutt med en pool man kunde svalka sig i om somrarna. Vi har nära till havet men det är ju inte himla mysigt det vattnet med alger och skit.

Så finns det några här som har pool? vad är det isåfall för slags pool? storlek? används den flitigt?


har kollat lite på olika alternativ. man kan ju ha en pool i betong, sån dära plast och en himla massa olika alternativ.

Mitt plånbok har fastnat för en plåtpool. himla billiga faktiskt? frågan är ju hur dom håller? och varför dom är just så billiga?

vi ska ha den till att svalka oss på sommaren två personer.. så den kommer inte användas jätteflitigt och behöver ingen extra värme då solen kommer ligga på där hela dagarna. Inga träd i närheten som kommer skita ner märkvärdigt heller. Poolen ska sänkas ner en del i jorden sen byggas trädäck runt åtminstone halva poolen.

Vore kul men andra människors ideer och tankar ang pooler =) kanske någon mer som går i funderingar på att bygga pool
 
Sv: Pool

när mina föräldrar köpte hus för snart 8 år sen köpte de förståss en som hade pool :D Det är en gjuten pool, dvs i betong och den är "inomhus" dvs det är väggar och glasfönster och dörrar runt, men kan bara användas på sommaren ändå eftersom det inte är isolerat i väggarna.

den är väl kanske byggd för 10-15 år sen, men den började läcka för nåt år sen (de smarta ägarna byggde den alldeles jämte ett träd utan att såga ner trädet, så rötterna har säkert gjort så att betongen sprack lite). Dock så la vi i en plastmatta då så den fungerar :)

det finns eluppvärmning till poolen, men den används inte särskilt mkt, på sommaren kan det bli 28 29 grader (blir ju som ett växthus pga plasttaket och de stora glasfönstrena och dörrarna ;)) men den används väldigt flitigt :)

tycker att det är svårt att uppskatta storleken, när man står i den når vattnet knappt upp till brösten och den är formad som en ostbåge :p Ska försöka leta upp bild, men har tyvärr ingen på den här datorn

När jag köper hus sen vill jag oxå ha en pool med väggar och tak omkring, då får man itne så mkt skräp i den :D
 
Sv: Pool

hehe.. näh fast ja har tänkt ha sån där presenning över. sen har jag inte ett träd på hela tomten :crazy:..

plåtpool om den har gått sönder har inte gjort så mycket. dom svetsar jag igen hålet =). fast jag antar att det säkert e jättetunnplåt och då är det inte mycket att svetsa i..

Visst betong hade varit att föredra men är så himla mycket dyrare.. Hade tänkt komma undan med 20 000. hittat en komplett plåt pool på ca 4,5 i diameter och 1,30 djup för 15 000 komplett.;)
 
Sv: Pool

Har haft betongpool. Aldrig mer. Kallt i vattnet om man inte värmde, även på sommaren, ett gissel att hålla ren, en förbannelse att dra på och av skyddet, drog massa el året om.
 
Sv: Pool

Är uppvuxen med pool och jag vill verkligen ha en egen :love:
Mina föräldrar har en pool från folkpool, den är nergrävd med träväggar och sen en duk. Värms upp tillsammans med resten av huset av bergvärme och de brukar ha kring 25-28 grader sen värms ju vattnet väldigt mkt av solen oxå. Kanske är 120 djup, kanske 3*7m och 8 kantig.
 
Sv: Pool

Hur upplever du djupet 120? räcker det? Den jag hittat som inte skulle på verka min ekonomi allt för mycket är 120 djup och 4,6 i diameter. (alltså rund).. Eller blir det en barbarpappa formad som är 6 gånger 3,5 eller något..

igår kollade jag dock priset på olika plåtpooler. och det skiljer massor.. dom ena va dock i rostfritt kostade över 100 000. o den ja har köpt e målad galvad och kostar ca 15 000 :D
 
Sv: Pool

Absolut! Jag minns inte när mina föräldrar vann poolen, det måste varit när jag var 10-11 år och jag vet inte hur många mil jag simmat ;) Med mina småsyskon och alla kompisar. De har nog i alla fall haft poolen i minst 14 år och aldrig varit missnöjda och den används dagligen under sommaren.
 
Sv: Pool

kl

Mina svärföräldrar (1km från oss) har världens häftigaste pool på ca 20*20m, 4 m djupt på djupaste stället, hopptorn på 1,5, 3 och 7 meter, trampolin och liten rutchkana! Låter helt sjukt, jag vet, men den är så jäkla häftig! Sprängd i berget och blev lite större än det var tänkt... Har små klippor i sig och ser ut som en liten sjö! En liten del kan värmas upp på vintern, och det är störtmysigt! Med en grym altan runt om poolen och ett "poolhus" är det helt klart favoritstället vid heta sommardagar och härliga vår och sommarkvällar. Många fester har hållits där genom åren, b la firade vi vårt bröllop där! Hur häftigt som helst!

Här är en länk till några bilder
http://www.pbase.com/markusu/poolen

//Julia
 
Sv: Pool

Är uppvuxen med pool och jag vill verkligen ha en egen :love:
Mina föräldrar har en pool från folkpool, den är nergrävd med träväggar och sen en duk. Värms upp tillsammans med resten av huset av bergvärme och de brukar ha kring 25-28 grader sen värms ju vattnet väldigt mkt av solen oxå. Kanske är 120 djup, kanske 3*7m och 8 kantig.

Mina föräldrar har också en från Folkpool, 8x4 m och värms från förra året med luftvärmepump. Tidigare solplattor, men det var sådär.
 
Sv: Pool

jag får köpa mig ett berg då och frakta hit =) huset o hela trädgården ligger på en sandås =)
 
Sv: Pool

vi köpte huset med poolen redan anlagd så vi "slapp" den kostnaden.
Men i övrigt är det inte några enorma kostnader, vattnet är ju i året om, bara fylls på ibland. Vi har inte klor utan bacuacil, visst medlen kostar endel, men underhåller man som man ska så är det inte alls så farligt.
Vi värmer inte med el, det blir för dyrt, har solpaneler på taket, där vattnet passerar och värms upp- hade 25-30 grader i somras!!!
Det jobbiga är att för att behålla värmen måste plast täcket på varje natt, men det väger ju inte alls som vinter täcket, så det är absolut värt det.

Egen pool är alldelles underbart för både vuxna o barn
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 169
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 090
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 326
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp