Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Pontus föddes 1970 hos sin ägare Börje Andersson, Brösarp, Vollsjö som han bodde hos ända tills han dog 1995. Pontus var fux, bls, vthfr vtbff, 166-22 cm.
Hans exteriöra utlåtande var: Naturlig resning med mycket väl ansatt hals. Djup bål med god bredd. Väl benad. Lätta, vägvinnade rörelser med god mekanik.
Pontus är så pass gammal att han inte gjorde något officiellt bruksprov. Han tävlades inte heller.
I aveln hade han hingstarna Axnar 631 (ur avel), Cadiac 868 och Primör 696.
Jag har två hästar e. Pontus och en tredje med Pontus som farfar.
Pontus har flera godkända söner i USA och suget efter Pontus hästar i USA är stor, dom är kända för hög ridbarhet, och med mycket utstrålning.
Min erfarenhet av Pontus är en av hans avkommor, en häst jag köpte som åring och som fortfarande, efter många år, är min absoluta favorit. Snygg att titta på, vänlig, positiv och mycket ridbar. Har hittills inte hittat någon jämnbördig. Han gick tyvärr bort alldeles för tidigt. Hög ridbarhet och goda gångarter verkar vara ett kännetecken för Pontusavkommorna vad jag har hört.
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.