Ponnyvagnar och svängel-fråga

Q

qrumelur

Jag ska köpa mig en liten vagn men jösses, det finns ju hur mycket som helst att välja på...

Hur ska jag tänka?
Ska användas till min a-ponny och tilltänkta b-ponny. "Hobby-allmän" körning i skog och mark, dressyrträning. Gärna tävling/dressyr-precission.
Hur långt kommer man med en "rockard-liknande" vagn? Blir man tokig till slut?
eftersom det är så små hästar jag har/ämnar h så är det ju inte tal om turistkörning i någon stor omfattning men det är ju kul med sällskap ibland. ;)

Är väldigt sugen på Roslagsvagnen eftersom man kan plocka isär de och stoppa in de i bilen.

Vad ska man tänka på egentligen? Vill ha bra kvalitét, praktiskt och bra för hästen.

Har tittat på en del riktigt små, jättesöta och fina fyrhjulsvagnar också, men de "verkar" vingliga. någon som provat?

Jag hittade en begagnad typ "rockard" men jag tycker att svängeln sitter väldigt högt i förhållande till min nuvarande ponny och den tilltänkta. Vad händer om den sitter för högt, då bryts väl draglinjen?
Det "Känns" som att det blir fel tycker jag, eller?
Jag är helt nybörjare så jag har väldigt dålig koll tyvärr. ;)

Det finns ju såna av typ roslagsmodell sen finns det ju de här "rejäla" varianterna som är som sågbockar att sitta i. Jag har haft en sådan tidigare och den var ju väldigt stabil och bra...

Tankar, tips, råd?

Åh, ett par följdfrågor: På många ställen står det "passar A-B ponny.
Nuvarande ponnyn är väl ca 105 i manken och två år = växer fortfarande. Nästa häst räknar jag med är runt 110-115. Kan man ha samma vagn..?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyvagnar och svängel-fråga

Ja att svängeln sitter högre än vad bröstan på hästen gör, är inte bra, draglinjen blir inte bruten, tror inte jag har något exakt bra svar där mer än att det är olämpligt. Svängeln i lika höjd som bröstan ska inte vara några problem däremot.

En 4hjulig vagn behöver inte vara mer vinglig än en rockard, men man kanske upplever det så? Jag har mestadels kört 4hjuligt och tycker det är riktigt bra:) Skönt att slippa balanseringen för den är ganska viktig på en rockard.

Tror att det finns rockarder som passar både A och B ponny och är skillnaden bara 10-15 cm så är det nog inte så svårt:)
En 4hjulig vagn kan lättare anpassas efter två hästar, om den ena är storleken under eller över den andra, lite olika beroende på hur dom är byggda.

Ok! Det var jättebra. Då ska jag inte åka och titta på vagnen som har svängeln jättehögt upp!

Hm... jag har kört med fyrhjulsvagn ett fåtal gånger i mitt liv. Läs inte alls...

Men jag har läst att man som nybörjare ska ha en tvåhjulig vagn eftersom det är mindre risk att den välter..?
Fast det kanske beror på hur man kör också. *tss* ;)

De välter ju ibland i maraton men då är det ju maraton. :p

Tror inte att det är mindre risk att en 2 hjuling välter men däremot så brukar man ju ofta köra in hästar med 2 hjulingar eftersom man inte knyter en enaxlad vagn om hästen börja backa tex. Om en häst börjar backa med en 2 axlad vagn är risken stor att den knyter ihop den och att den då välter. På samma sätt om hästen blir rädd och gör en 180 graders sväng. När man har kommit lite längre i utbildningen av sin häst så går man då över till 2 axlad vagn från tex rockard.

Det händer olyckor med alla slags vagnar och beroende på hur den är byggd kan nog vissa 4hjuliga vara en aning mer vältbenägna...

En enaxlad vagn är nog enklare för en nybörjare, men med mer kunskap och erfarenhet hos både häst och kusk ska vagnvalet ha mindre betydelse, lite beroende hur man vill köra:)
Lättare tävlingar görs ju enklast med enaxlad vagn, om man inte vill tävla i brukskörning då gäller flakvagn:)

Liknande trådar

Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag är ju rätt ny på detta med körning, äger i dagsläget en vanlig (dålig) rockard. Den har förvisso svängel (numera) och ögglor till...
Svar
7
· Visningar
1 432
Senast: SiZo
·
H
Körning hejsan igen.. jag hoppas på en bra disskution och inte ifrågasättning på varför man undrar. Frågar man ingenting får man ingenting...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 168
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur