Ponnysto med kromosomfel=steril???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare El Karisma
  • Startdatum Startdatum
E

El Karisma

För att göra en sagohistoria, med ett tydligen bittert slut, kort:

Har nyligen fått tag på min allra första ponnys enda föl, som så turligt nog också är ett sto! Ponnyn fick jag efter att hon blivit obrukbar inom hoppningen till följd av en senskada. Jag hann redan tänka att lyckan är fullkomlig då jag nu kan låta betäcka henne och få ett föl efter henne.. Men...

PROBLEMET ÄR: den tidigare ägaren påstod nämligen att detta sto har ett kromosomfel som skulle innebära att det inte går att få stoet dräktigt. Jag skulle SÅ gärna ha velat ha ett föl efter henne då hon redan är 17 år gammalt och undar nu om ni som är mera insatt i avel kan rådge mig, är allt hopp ute? Är det sant att mitt sto med största sannolikhet är sterilt? Är inte ens inseminering ett alternativ? Andra alt??

Tilläggas kan att den tidigare ägarna påstod att stoet hade betäckts och att vet. då konstaterat detta kromosomfel när stoet inte blev dräktigt. Jag har själv inte fått ta del av det vet.utlåtandet.

Sv: Ponnysto med kromosomfel=steril???

Had jag varit du hade jag ringt och kollat med någon veterinär om det hon säger kan stämma. Tycker att det låter konstigt.

Jag vet att i alla fall araber kan ha en kromosom för mycket, och att de då inte är fertila.
Då brukar ytterligare kännetecken vara att de är ovanligt små, och har knepigt ljud när de gnäggar.

Jag vet inte om det förekommer på andra raser, men det är väl inte omöjligt?

Jag vet att i alla fall araber kan ha en kromosom för mycket, och att de då inte är fertila.
Då brukar ytterligare kännetecken vara att de är ovanligt små, och har knepigt ljud när de gnäggar.

Ursäkta avstickaren!

:bump::bump: äntligen är det bekräftad det jag alltid har trott det är något fel på araber.

För låt till alla er som har trevliga araber om det finns, de jag har träffat är lite knepiga.

Åter till TS steril ja, kromosom fel låter långsökt... försök få tag på vet som har lämnat detta son diagnos.

Om du inte lyckas få ut uppgifter från veterinären så skulle jag råda dig till att ta stoet till en erfaren seminvet och låta h*n kolla upp henne. Kan ju vara en feldiagnos om du har tur :)

Ursäkta avstickaren!

:bump::bump: äntligen är det bekräftad det jag alltid har trott det är något fel på araber.

För låt till alla er som har trevliga araber om det finns, de jag har träffat är lite knepiga.

Var kom detta ifrån???:confused:
Med tanke på att du bor mellan stallet o ridhuset så är det kanske du som är knepig.:devil:
// Linda

Skulle det då motsvara typ Downs syndrom hos människor?

Till TS!
Be att få kopia på ev veterinärutlåtande om detta kromosomfel. Men om du inte får ngt det eller annat bevis så kan du kanske ringa SLU i Uppsala och fråga om de kan se något på DNA på ett tagelprov från henne?
Vetenskapen om gener mm går i en rasande hastighet just nu.

Letar febrilt i hjärnan utan att få napp, jag har läst någonstans (här tror jag?) om just dessa "symtom" ovanligt små, pipiga knepiga gnäggningar, sterila, det ringer ingen klocka ang kromosomfel utan det benämndes något annat när det diskuterades (tror jag, hjärnan vill inte riktigt hjälpa till och plocka fram det) anledningen att jag så väl kommer ihåg det var för att det plingade till när jag läste det då jag för en hel del år sedan hade ett halvblodssto som var extremt mkt mindre än båda sin föräldrar, hade en mkt speciell pippig gnäggning och var betäckt 4 säsonger utan att ta sig och utan att det till "synes" fanns någon anledning.
Intressant i sammanhanget är dock att hon faktiskt hade ganska mkt både arab och anglo i sig dock första "rena" några led bak.

Skulle det då motsvara typ Downs syndrom hos människor?

Nej, absolut inte. Dessa hästar är väl mer normala, om vi får kalla det så.

Jag är lite osäker på om det handlar om en kromosom för mycket, eller en för lite, men vi lärde oss detta på seminkursen, så det borde vara sant.

tack för era funderingar...

kontaktade förra ägaren ytterligare i hopp om att få mer info "ur" henne.

Svaret blev att man hade konstaterat att stoet hade turnersyndrom, låter detta bekant...?

vet dessutom inte ens om detta är relevant, men stoets far är en renrasig fullblodsarab, modern var en korsning welsh/arab...

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag har ett halvblodssto (har ingen arab i de närmaste leden) som jag tror har Turners syndrom. Läste om syndromet hos människa när jag surfade runt för några år sedan och tyckte att det stämde på min häst. Har dock inte gjort något DNA-test på henne.

Min häst är 140 cm hög och tar lång tid på sig att äta. Har inget överbett att tala om (inom det normala). Föräldrarna är 164 cm och 169 cm höga. Morfar är 165 cm. Hon ser väldigt proportionerlig ut, är en liten miniatyr av sin pappa :-)
Förra ägaren hade provat att betäcka henne utan resultat. Veterinären sa då att hon har äggstockar men att de såg små och outvecklade ut. Kan tillägga att jag inte har provat att betäcka henne eftersom jag inte tycker att man ska avla på sådana ston, hur trevlig hon än är.

Känner även till ännu ett halvblodssto som också var ponny (med stora föräldrar). Detta sto var inte proportionerlig, hon hade stooor kropp och korta, grova ben. Hon hade ett rejält överbett. Hon fick tre föl, varav jag vet lite om de två senaste. Det ena blev liten och hade överbett, det sista fölet föddes med så liten underkäke att den avlivades.

Senast ändrad:

Hittade denna artikel om "könsbestämmningsproblem" hos häst, visserligen på engelska men det går kanske bra ändå.
Citat:
"[The karyotype XO]" is one of the most common abnormalities seen in the horse, and this genetic variant accounts for nearly 57% of all sex chromosome problems." This condition (XO) is called Turner's syndrome in humans and affected individuals are generally shorter than normal with poor body conformation, small gonads lacking follicular development, and an irregular or absent estrous cycle. These individuals are usually always infertile, although an occasional pregnancy can occur.
Artikeln i sin helhet
http://www.thoroughbredtimes.com/ho...pics-A-horse-that-is-a-he-a-she-or-an-it.aspx

Det är inte samma sak.
Turner innebär avsaknad av ena X-kromosomen medan Noonans är en defekt på kromosomen.

Ja, X-nollor kallades dom förr i tiden. Som sagt, förekommer på framförallt fullblodsaraber och kvigor . Dom här stona är ovanligt små, med outvecklade äggstockar och väldigt pipigt gnägg. Mer som en fölunge. Det sto jag känner till som konstaterdes ha detta fel lät sej också betäckas när som helst. Slog aldrig ifrån ordentligt. Det finns en veterinär i Uppsala som forskat på detta. Kan konstateras med blodprov om jag minns rätt. Tydligen så kan detta vara en följd av hård linje/inavel.

Det är inte samma sak.
Turner innebär avsaknad av ena X-kromosomen medan Noonans är en defekt på kromosomen.

Jag har fattat det som att Turners kan vara allt från att delar av X-kromosomen saknas till att hela kromosomen saknas.

När jag letade runt så hittade jag massor av artiklar om syndromet på PubMed.

Jag har fattat det som att Turners kan vara allt från att delar av X-kromosomen saknas till att hela kromosomen saknas.

När jag letade runt så hittade jag massor av artiklar om syndromet på PubMed.

Skall kolla igenom dessa artiklar när jag hinner...

Ni pratade om onormal kroppsbyggnad etc på hästar/ponnyer med detta syndrom. Min ponny dock är lika stor som sina föräldrar och ser på alla sätt och vis ut som en "normal" ponny. Ponnyn har varit mycket framgångsrikt i Finland och tillhört hoppeliten.. Mycket, mycket synd om det är så att det inte går att avla på henne.... http://www.sukuposti.net/fakta.php?Numero=60034

Det borde vara så att 50 % av hennes ägg är normala och resten felaktiga. Kanske kan köra med provrörsbefruktning :D
Risken är ju att äggstockarna är så outvecklade att hon inte kan få helt utvecklade ägg öht.

På en del ställen har jag läst att de är sterila och på andra ställen står det att de kan få avkommor (de mesta texterna handlar ju om människor). Beror väl kanske på hur stor del av kromosomen som är borta/skadad.

Vet du vem det var som forskade på detta? Jag mailade en forskare på SLU om mitt sto för några år sedan, angående detta, men fick aldrig något svar.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 270
Senast: Masse
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 130
Senast: andover
·
M
Avel Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Mawerica78
·
Avel Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 583
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka