Ponnysadel

C

CindyLou

Mina pojkar har sedan två månader tillbaka ett litet b-ponnysto på 115,5cm i mkh. Bred,platt rygg och inte mkt manke. Hur ska jag nu hitta en westernsadel passande denna lilla tjej? Pojkarna är 4år och snart 8 år och vill självklart rida western som sin mor och far :love:

Har provat den junior westernsadeln från Hööks som såg ok vid första anblick men var alldeles för smal,14cm invändigt mellan chonchos,följde inte ryggen överhuvudtaget och låg en jäkla bit över hästen...ingen closecontact precis. Denna sadeln var 55cm lång vilket kan faktiskt funka och 14" vilket var på gränsen till litet för äldsta pojken. Rumpen var mot bakkanten och en vuxen hand mellan pojk och horn. Själv har jag en 15,5" på min arab och den drunkar han ju i.Har mailat på massa annonser och ingen sadel har varit bredare än 14-15cm mellan chonchos.

Så här ser de ut när de provar rida i engelsk sadel. Men tills vi hittar en westernsadel är det skrittturer med parellibarbackapad som gäller.

1maj007.jpg

1maj043.jpg

Sv: Ponnysadel

Vilken ljuvlig liten ponny! :laugh:

Det verkar finnas dåligt om bra westersadlar för ponny i Sverige, men när jag har kollat runt på diverse amerikanska hemsidor har jag sett en del ponnysadlar från kända tillverkare. Jag tycker ju absolut man ska satsa på en kvalitetssadel. Det kan ju förvisso vara dyrt att importera sadel, men man kanske kan be någon westernbutik i Sverige att ta hem någon ponnysadel :idea:

Sv: Ponnysadel

Jag tog hem en från USA när jag var tvungen att köpa en ny sadel till min häst.

Det blev en Dakota Childs Trail saddle 13 tum. Den ligger bra på vårat russ iallafall. Här hemma ligger den på 6500 och i USA kostar den ca 600 dollar. För min del blev ju hela affären bra eftersom min sadel kostar 25900 kr i Sverige och 1876 dollar så totalt "sparade jag ca 13000kr:bump:

Liknande trådar

C
Western Det känns som om jag har provat alla engelska sadlar på min väldigt kraftiga c-ponny.....och inget passar. Hon har knappt någon manke...
Svar
3
· Visningar
1 858
Senast: pialotta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka