Ponnyridning..

Mim

Trådstartare
Inte heter det så fast det är islandshästar? :cautious: :confused:

Ska göra en skylt till ett evenemang och då ska det finnas islandshästar för barn att ledas en liten sväng. :)

Men hjälp mej att komma på en bra ersättning för ordet ponnyridning, islandshästridning låter lite för "turridning". ;)
 
När jag och kompisen anordnar familjedagar, loppisar mm, så kallar vi det för ponnyridning fast vi har islänningar.
Men vi upplyser folk om vilken hästras vi har om någon frågar.
Ibland har vi skyltar med info om islandshästar i anslutning till platsen där barnridningen äger rum.
 
Skulle kalla det ponnyridning, varför inte? Har sett ett par av de lokala ridskolorna ha "ponnyridning" och inte allt för sällan är ett par av storhästarna involverade i det.

Annars kan du väl kalla det något med barn? Typ barnridning eller "ridning för barn"
 
Jag går ofta ponnyrundor med mina hästar varav den ena är islänning. Oftast har arrangören redan annonserat om just "ponnyridning" så jag har inte funderat så mycket på det. Det känns ju begripligt, vilket är det viktigaste:)
Kanske bara "ridning" kan räcka?
 
Om det är för barn, som det står i ursprungsinlägget, så tycker jag att det ska stå ponnyridning.

Alla barn och föräldrar vet vad ponnyridning är och islandshästen är ju ponny när det kommer till höjden.

Tycker det, i detta fall, känns onödigt att vara politiskt korrekt.
 
Jag säger också ponnyridning även fast hästen råkar vara islandshäst. Barnridning fungerar ju annars också.
 
Då blir det Ponnyridning! :D

Måste haft en tankevurpa som tänkte att det inte gick att skriva så.

Ni har helt rätt. :) Tack för input!:bow:
 
Ha ha, är det bara jag som tycker att barnridning låter HELT fel?
Det handlar ju om vilket vokabulär man är van vid. För mig är det så här:
Ponnyridning = man får rida ett varv i skritt med ledare på en ponny (definierat som "häst av mindre storlek"), oftast mot betalning
Barnridning = ridlektioner för mindre barn

De flesta som rider ponnyridning har inte en susning om hästraser och liknande. Och att då krångla till det genom att kalla det för något annat än ponnyridning bara för att hästarna man använder ska kallas för islandshästar trots ponnymått, det gör det bara svårbegripligt.

Själv har jag mött ganska många som tror att shetlandsponny = ponny och allt större än shetlandsponny är typ häst.
 
Men... Det är ju ponnyer :/, bara gör att rasen heter islandshäst så är de höjd mässigt en ponny.
Precis som att man kallar kraftigt övervuxna ponnyer för hästar

Dvs ponny ridning.
Alltid förundrats över alla som envisas med att kalla islänningar för häst... de är ju hästar men lika mycket ponny som en fjordhäst. (Som som kan vara både c ponny och storhäst.)
Förlåt för flummet men är ngt som lite smått irriterar mig ibland ;).

Jag hade skrivit barn ridning eller ponny ridning.
 
Men... Det är ju ponnyer :/, bara gör att rasen heter islandshäst så är de höjd mässigt en ponny.
Precis som att man kallar kraftigt övervuxna ponnyer för hästar

Dvs ponny ridning.
Alltid förundrats över alla som envisas med att kalla islänningar för häst... de är ju hästar men lika mycket ponny som en fjordhäst. (Som som kan vara både c ponny och storhäst.)
Förlåt för flummet men är ngt som lite smått irriterar mig ibland ;).

Jag hade skrivit barn ridning eller ponny ridning.
Ett tips, åk till Island och förundras konstant. Där finns inte en enda ponny, ordet existerar inte i språket.
 
Ett tips, åk till Island och förundras konstant. Där finns inte en enda ponny, ordet existerar inte i språket.
Nä men i svenska språket så finns ordet ponny och här kategoriserar man hästar efter höjd ;).
Förstår att det är enklare för islänningarna att kalla deras enda hästras för häst ;). De har ju inget att jämföra med eller behov att dela in hästarna i höjd kategorier.
 
Nä men i svenska språket så finns ordet ponny och här kategoriserar man hästar efter höjd ;).
Förstår att det är enklare för islänningarna att kalla deras enda hästras för häst ;). De har ju inget att jämföra med eller behov att dela in hästarna i höjd kategorier.
Det har inte flertalet islandshäst ryttare heller, behov alltså,, det finns inga minimi eller maximigränser inom rasen och behov för klassificering finns endast inom ridsportförbundet där man har barntävlingar, med maxhöjder och kategoriindelning.

Om sedan barn vill tävla på ridsportförbundets tävlingar är det givetvis fritt fram att tävla dem som ponnyer=barnhäst. Och väljer man western så är islandshästen en häst igen ;).
 
Men... Det är ju ponnyer :/, bara gör att rasen heter islandshäst så är de höjd mässigt en ponny.
Precis som att man kallar kraftigt övervuxna ponnyer för hästar

Dvs ponny ridning.
Alltid förundrats över alla som envisas med att kalla islänningar för häst... de är ju hästar men lika mycket ponny som en fjordhäst. (Som som kan vara både c ponny och storhäst.)
Förlåt för flummet men är ngt som lite smått irriterar mig ibland ;).

Jag hade skrivit barn ridning eller ponny ridning.

Utan mellanslag då ;)

Ponnyridning.
 
Nåväl vi brukar kalla det för prova på ridning, dels därför att vi inte enbart riktar oss till barn utan därför att även vuxna är välkomna att prova. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 611
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag tänkte köra ett nytt upplägg i form av en bloggliknade dagbok. :D Jag kan börja med att presentera mig själv. Jag heter...
Svar
12
· Visningar
2 283
Senast: sthu
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp