Ponnyn sliter sig!

R

Rosie82

Familjen har en ponny som ofta sliter sig/försöker slita sig när han ska ledas från hagen till stallet (är i hagen minst 10 timmar/dag). Han spänner halsen och drar iväg rakt fram, han är väldigt stark. Är det så att man lyckas hejda honom så reser han sej oftast på bakbenen. Har man otur så kan man få följa med upp i luften om man inte släpper grimskaftet, även vuxna karlar har svävat ovanför marken. När han har gjort sitt utbrott så följer han snällt med in i stallet. Han har troligtvis hållit på så här sedan han var 3-4 år, förra ägaren hade samma problem, nu är ponnyn 13... Annars är han en mycket glad och trevlig ponny, har aldrig försökt göra något för att skada någon. Vad ska jag göra? Ska gå NH-kurser, men någon kanske har ett tips redan nu.

Sv: Ponnyn sliter sig!

Många hästar kan lära en dålig vana fler år sedan och fortsätter med det pga att vi hjälprer till med detta. Om hästen har försökt och slitar sig och har lyckas med detta, då har det fått sin belöning på en gång, plus många gånger ta det bara en gång att lära detta. De kan hålla på med grejer fler timmar för de vet eventueltt ger vi up.

Denna ända tipset jag kan ger från vad du skriv är köp en längre rep och ni kan försöker tabort kraften från ponnyn. T ex om han springer rakt fram (kl 12) så springer ni mot sidan (kl 9) stanna och dra hästens huvud mot dig. Närmare ni är till hästen, det mer kraft hästen har. Längre bort ni är, det mer kraft ni har.

Har ni gjort nånting med NH förut? Kan du/de flytta bakdelen osv.? Om hästen stegra, bry dig inte så mycket. Du kan driva bakdelen lite så att det måste kommer ner för att rör sig framåt eller backa hästen ner han är uppe. Bara gör det så det är obekvämt så länge han är i luften. Så fort han är på marken eller är på väg ner sluta ni, sen fortsätter i ryktningen ni var på väg till. Med en längre rep kan ni baka undan från hästen med säkerhet. Igen det längre bort du är, mer säkert och starkare ni är.

Ni kan har koll på var hästen titta. Om du ledar hästen (med en rakt linjen från svans till näsan och rakt framåt) och hästen börjar boja huvud borta från dig (t ex om du står på vänster sidan av hästen och han hästens näsa peta mer till höger om rakt linjen) chansen är att det "laddar" för att springa bort. Så fort en häst har huvud på andra sidan av "linjen" då har den alla styrke som helst även shettisar kan springa bort på detta sättet. Och den stackan som har en bruks nordis eller ardener som har lärt sig denna tricks. Så har hästens näsa ryktat på samma sidan av linjen du är.

Hoppas att det var inte för mycket mambo jumbo.

hmmm...

tycker att det kan vara bra att gå några NH-kurser för en duktig tränare ni har förtroende för.
Det är alltid bra att lära sig mer om sin häst!:)

Men troligtvis är detta inget som löser sig på första försöket,
och min tanke är att om det bara är från hagen till stallet som problemet uppstår, så kanske ni kan testa med att tränsa i hagen,
och ta en liten promenad innan ni går in? gå åt "fel" håll?(bort från stallet) kanske rentav släppa ut i hagen igen?
kan ju gå att "luras" lite! Ni måste ju kunna leda ponnyn på ett någorlunda säkert sätt så länge.:crazy: ....
Ni får ju något bättre koll med ett träns, vilket är bra.

Givetvis botar det inte grundproblemet, men det kan ju ge en
hållbar situation tills ni fått den hjälp ni behöver.

Glöm inte att ha hjälm på huvudet!

Har varit ute och gått med ponnyn innan den har tagits in så det är provat, men så fort vi närmat oss stallet så har det varit full race...

Hej, jag har haft samma problem som du. Min nordis kille har hållt på så en hel del, han är snart två år. Det är inte kul! Jag fick rådet av min NHtränare att böja nacken på honom när han stod still så att han lättare skulle böja nacken mot mig när jag försöker stoppa honom. Det har väl inte hjälpt så mycket och han är jäkligt snabb att böja åt andra hållet och dra iväg... då är det stört omöjligt att stoppa honom. De gånger jag jag lyckats få honom mot mig innan han stuckit har jag klarat att hålla kvar honom. Nu går vi inga promenader för tillfället utan tränar andra grejer.. som att stå still mm. Tänkte vänta med promenader tills han är lite mer tränad... vill inte att han ska "vinna" för många gånger. När det är dags för oss att ge oss ut ska vi vara två som håller i honom (en tömkör och en leder) så att det blir ett riktigt stopp om han försöker. Det är ju jobbigare för dig eftersom din ponny gör så i den dagliga hanteringen. Men jag förstår att du är frustrerad, det är inte kul när de håller på.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Träning Har en 12 årig vb valack på sommarbete tillsammans med en c ponny valack och en kb valack... Ponnyn och min kom till hagen dagen före...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: Ttl87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama