Luna10
Trådstartare
Minishettisen, som förövrigt är världens trevligaste att hantera; lätt att fånga i hagen, lättlastad, lättskodd, trevlig att köra för mig och för barn att rida på. Men när han står uppbunden så tål han INTE att nånting öht ska hamna runt/under hans framhovar. Först märkte jag det i samband med tvättning/svampning, men trodde då att det var vattnet i sig han inte gillade. Men senare har jag märkt att han reagerar på allt möjligt - håret som faller från hals och bringa när man klipper, t.o.m. kraftfoder han själv tappar på golvet (hästarna på lösdrift så extra mat serveras vid uppbindningsplatsen). Att sopa med borste runt hovarna, som man vill göra t.ex. vid klippning är inte att tänka på.
Han kastar sig bakåt i grimskaftet och när han inte kommer lös står han med grimskaftet spänt och gör stora ögon och fnyser.
Har försökt träna genom att gå över presenningar, genom vatten och även köra genom vatten och det funkar helt ok även om han kan tveka först en gång. Men just när han är uppbunden verkar det stört omöjligt. Tips?
Han kastar sig bakåt i grimskaftet och när han inte kommer lös står han med grimskaftet spänt och gör stora ögon och fnyser.
Har försökt träna genom att gå över presenningar, genom vatten och även köra genom vatten och det funkar helt ok även om han kan tveka först en gång. Men just när han är uppbunden verkar det stört omöjligt. Tips?