Ponnyn krånglar ute i terrängen när han är ensam

Harbor

Trådstartare
Min dotters ponny går hur snällt som helst ute i terrängen om han får gå bakom en kompishäst. Hon har några gånger försökt rida ut med den själv, men då krånglar han hela tiden, vägrar gå framåt, skyggar för allt osv. Om jag går med, framför dem så svansar han nog helt bra efter mig. Har nån knep på hur vi får honom självständig? Eller ska man bara acceptera att man alltid måste ha med nån? (alltid finns det ju inte nån att ta med)

Sv: Ponnyn krånglar ute i terrängen när han är ensam

Hur reagerar han överlag att vara ensam?
typ i hagen, stallet ensam på gården?

Hur reagerar han om din dotter leder honom ensam?

Jag tror att det bara är träning, träning och åter träning. En del VILL bara inte gå själva. Dom gör allt för att slippa.
Jag red en gång en häst som helt plötsligt började att backa, fort fort gick det med. Jag bara satt och åkte med och till slut stannade han.
Då TVINGADE jag hästen att backa och DET var ju inte roligt att bli tvingad till något som han hade gjort på ren djäkelskap innan.
Så han gick fram. Med jämna mellanrum backade jag hästen ett par steg den rundan. Sen försökta han aldrig med det igen.

Så jag tror att det enda är att till en början bara ta korta rundor, ha tålamod och berömma för att sedan utöka rundan.

Lycka till! :bow:

Precis, korta rundor i början.

Gör ensamturerna till nåt enkelt och positivt, gå en liten promenad och låt hästen beta en stund och gå hem igen. Utöka efterhand, sväng gärna om innan hästen blir orolig så slipper man bråka. Om den börja bråka ändå så bör det enda målet vara att hästen blir lugn och går snällt fram en bit. inte att man rider precis ända dit man hade tänkt.
Dock beror det ju varför hästen börjar bråka, känner den sig otrygg? litar den inte på sin ryttare eller lider den av separationsångest?

har haft hästar som bråkat för att de inte litat på mig tllräckligt, för att de har varit envisa, men även en som lidit av separationsångest, som faktiskt var mycket rädd för att vistas ensam, hon ville vara en till lags men hon var verkligt rädd.

Viktigast är att man har en god relation till sin häst. tänk igenom vilka orsaker hästen har för att lita på dig, är jag konsekvent? trygg?
Vad får hästen ut av att följa med på en ensamtur? Om den bara får arga ord och skänklarna i sidorna då den vill vända hem till kompisarna förstärker det knappast den trygghet man vill bygga upp.

Som flera nämt, korta rundor till att börja med. sen undrar även jag hur h*n regarear i situationer i ensamhet annars?
Kanske handlar det bara om en respektfråga till din dotter?

Min erfarenhet är att det bara är att traggla på o tjata hål i huvudet på hästen. Vara lugn o trygg o berömma när den går fram o var bestämd o inte tillåta ngt trams o dumheter.

Min erfarenhet är att det bara är att traggla på o tjata hål i huvudet på hästen. Vara lugn o trygg o berömma när den går fram o var bestämd o inte tillåta ngt trams o dumheter.

Så sant så, så fick jag göra och sen går det alldeles utmärkt.

Min dotters ponny går hur snällt som helst ute i terrängen om han får gå bakom en kompishäst. Hon har några gånger försökt rida ut med den själv, men då krånglar han hela tiden, vägrar gå framåt, skyggar för allt osv. Om jag går med, framför dem så svansar han nog helt bra efter mig. Har nån knep på hur vi får honom självständig? Eller ska man bara acceptera att man alltid måste ha med nån? (alltid finns det ju inte nån att ta med)
Trams, säger jag lite hårt. Har haft precis samma problem med dotterns connemaraponny. Det var bara att kämpa på för dottern och vara envisast av de två. Det var inte bara en gång som ponnyn vann (tvärvände och dottern hade inte en chans att stoppa ponnyn). En vacker dag försökte ponnyn igen, men denna gång vann dottern (aldrig något spö eller hårda tag involverat). Därefter har hästen snällt gått rundorna med dottern. Men man måste ju naturligtvis vara lite uppmärksam på om hästen verkligen är rädd eller inte. Ponnys med en del livserfarenhet är enligt min erfarenhet sällan rädda, utan tar det läskiga som en möjlighet att komma undan.

Jag gick också med och hjälpte till, men det hjälpte ju inte dottern ett dugg eftersom hästen bråkade när det var dottern som skulle bestämma, alltså aldrig när jag var med.

Så mitt tips till dig är att tala om för din dotter att hon måste lära sig att vara chef över hästen. Hur hon får hästen förbi det läskiga är egentligen inte så viktigt, men hon måste vinna.

Det där ska man "ta ur" hästen på en gång! det börjar med att dem stannar när man rider ut, sen förvärras det med att hästen stannar redan ute på stallplanen, sen börjar den stanna inne i paddocken och sen när man leder den ifrån hagen osv.. ja, det blir bara värre och värre om man inte tar tag i det på en gång.

Min häst började visa tendenser till att stanna när jag red på honom men då måste man vara snabb med skänkel eller eventuellt pisk på en gång! man får inte tänka "han kanske inte vill, varför stannar han osv." utan man måste vara på hästen på en gång !!
Självklart ska man fundera på varför hästen stannar osv, den kan ju ha ont osv. men det tänker man på och kollar upp efter ridpasset. Stannar hästen och man misstänker smärta så piskar man på, låter hästen gå fram några meter i friskt tempo och sen vänder och går hem för att "undersöka" hästen.

om man måste piska på hästen för att den ska gå framåt, tyder det nog på ganska bristande ledarskap som knappast fixas med lite piskrapp.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar