Ponnykategorier

8

8888

Hur är det med slutmätningar för ponnyer? Hur många föräldrar har rent samvete för att familjens ponny verkligen tävlar i rätt kategori?
När vi är ute på hopptävlingar blir vi mycket betänksamma då vi ser så stora ponnyer. Varför fuskas det så mycket då man slutmäter sin ponny? Varför får inte utomstående vara med och titta på då det mäts, varför sker det så ofta bakom stängda dörrar? Hur betraktar mätmännen sitt jobb? Varför finns det så ytterst få hästar till salu som är 149 - 153 cm i mankhöjd?
Vilka signaler ger vi våra barn att man får fuska så? Många frågor finns det när det gäller mankhöjder på ponny. Det är svårt att ifrågasätta sina medtävlare som man ska möta tävling efter tävling, meningen är väl att man ska ha skoj tillsammans! Hur går det med kontrollmätningen på tävlingsplatserna, jag har inte hört att det bivit några efterräkningar efter att ponnyerna mätt 155 cm, de fortsätter att tävla bland ponnyerna som om inget hänt. Är det för mycket pengar inblandat?
Ja, det var många frågor, men kanske fler har åsikter i ärendet, hur ska man fortsätta att seriöst rensa upp bland det uppenbara fusket.

Sv: Ponnykategorier

Min häst är 158, honom kan jag lätt mäta ner om jag vill. Har fått tips av en bekant om en mätman som ger en det måttet man vill ha :smirk: Men nä, han ska vara stor häst.
Fast en ponny har jag mätt ner, lr jag och jag. Men jag red till honom åt en person och de mätte ner honom 3 cm.

men hur känns det att ha en ponny som inte håller sig till reglerna? Minns ponnyn som hoppade på OS för länge sen och som dessutom vann medalj, mao mankhöjden är inte det viktigaste. Man kan tävla med reglementsenlig ponny och ändå placera sig väl!

ibland när jag har suttit i domartornet på nån tävling eller så och kollat på hästarnas mankhöjder, så e nästan alla d-ponnierna 148 cm...man blir ju lite fundersam alltså...

Vi har ju haft ett ganska stort antal tävlingsponnyer i familjen genom åren...många av dom har varit väldigt höga...
En var 140 på mätintyget(gammal,preskiberad ponny... :smirk: ), men 143 vid stamboksföringen...
En annan var 152 när det började mätas...och slutade ½ timma senare på 148 cm... :crazy:

Våran welshhingst,mirth Master var iallfall ÄRLIGT 129 som ung, alltså ganska maxad, men han var alltid minst på prisutdelningarna... :o

Men det här ligger ju ganska m,ånga år tillbaka, jag hade hoppats att det ändrat sig de senaste åren :crazy: :eek:

Min uppfattning är iallfall att det inte spelar så stor roll i dom höga klasserna, där jag upplever det som om stora ponnyer ofta har för stora rörelser...

Det är omöjligt. En häst kan det stå 148,9 i mätintyget på. Men ponny får bara vara 148,0.

Det har ju kommit en regeländring med ponnyer födda från 2000 (tror jag att det är). De kan man kontrollmäta på helt annat sätt. Så vi får väl se om några år om detta ger någon skärpning.

Vår förra ponny blev 130.0 både på papper och i verkligheten. Jag tog av honom skorna och fick honom verkad var tredje vecka, han hade långa hovar sen tidigare, 2 ggr. Sen blev han mät på en ridskola där han aldrig varit förr, med massa främande hästar och folk runt omkring. Anser inte att jag fuskat genom att verka honom med korta intervaller.

Snuffsan skrev:
Det har ju kommit en regeländring med ponnyer födda från 2000 (tror jag att det är). De kan man kontrollmäta på helt annat sätt. Så vi får väl se om några år om detta ger någon skärpning.

Mmm,skulle inte hoppas för mkt på det om jag var du. här i Halland fanns en ponnyryttare(rider ej numera...) som hade två MKT stora d-ponnyer. Den ena "provmättes" till 155, innan den skickades upp till stockholmstrakten nån månad och kom hem som inmätt D-ponny... :( Denna ponny "anmäldes" mig veterligen sex gånger på två år, utan att ridsportsförbundet agerade och krävde ommätning... :crazy:

visst finns det många hästar som är "felmätta" och får rida i fel kategori. MEN jag kan ju säga att min c-ponny är det inte många som tror är c-ponny. Eftersom han är så pass grov och gör ett stort intryck ser han ut som en d-ponny, dock är han 139 (och inget fuskande) och han dessutom liten manke vilket gör sitt till också.

Jag har varit med om kontrollmätning på t'ävling, men inte för att sätta dit ponnyer som är fel utan mätmännen som ständigt mäter ner ponnyer. Hur det blev med resultatet från den mätningen vet jag inte.

Nej, frågan är ju hur förbundet kommer att agera vidare. Vi får väl se om det kommer mer. Det tar ju ett tag innan de första slutmäts enligt nya reglerna (eller hur man ska beskriva det).

Jooo, det beror nog på hur "felmätta"ponnyer barnen till de som sitter i förbundet har för tillfället... :o :(

Förretsen ,ponnyn som jag berätted om(som åkte till stockholmstrakten för mätning...) mättes in av en av ridsportsförbundets "namn utåt"! :eek: :eek: :eek:

Jag tror inte att det med dagens mätrutiner av ponnyer som ligger i gränsområdet, där det ska vara två mätmän plus en veterinär går att fuska särskilt mycket.
Och att det skiljer ett par centimeter idagsform beroende på om hästen är avslappnad, stressad, nyverkad osv. får man räkna med.
Dagens mätrutiner är bra tycker jag. Visst finns det ponnyer som ser större ut än var de får vara men om man koncentrerar sig på att titta på just mankhöjden så skiljer den inte så särskilt mycket. Och precis som någon skrev ovan "Det är inte bara storleken det beror på.
Anledningen till att det är så många ponnyer som ligger på just 148 är ju inte bara att det är så många nermätta ponnyer. De med mindre ponnyer vill ju på pappret komma så nära 148 som möjligt för att kalla sin ponny för maxad.
Tycker inte att detta är fusk!

benjamin skrev:
Jag tror inte att det med dagens mätrutiner av ponnyer som ligger i gränsområdet, där det ska vara två mätmän plus en veterinär går att fuska särskilt mycket.
.......Anledningen till att det är så många ponnyer som ligger på just 148 är ju inte bara att det är så många nermätta ponnyer. De med mindre ponnyer vill ju på pappret komma så nära 148 som möjligt för att kalla sin ponny för maxad.
Tycker inte att detta är fusk!

Dagens mätrutiner tror jag också på men det dröjer innan de gamla "ponnyerna" är slut. :devil:

Vi har en d-ponny på 141 som det står 143 på i intyget. Nog ganska vanligt. Att det sedan finns ponnyer som är 145 och mäts upp till 148 må så vara. De tävlar i rätt kategori och det är upp till varje köpare att kontrollera mankhöjden.
Dock spelar det fusket inte så stor roll.
Min dotters bästa kompis har en c-ponny som är högre än vår d-ponny som är 145. Då handlar det inte om att ponnyn är spänd utan om rent fusk, tidigare i den ponnyns liv. När ponnyerna är 155 och går som 148 så har det betydelse eller 145 cm som är c-ponny.
Jag håller med trådskaparen om hur snett det är att lära barnen att det är ok att fuska.
Egntligen tycker jag det är "lika illa" med resonemanget här inne att det är ok med själva förteelsen eftersom det visar på hur gärna vi ändrar på regler om de är till vår fördel.
Handlar om pengar som trådskaparen säger? JA!!!
Idag går det knappast at överklaga en mätning eftersom det är så få som är mätta med nya systemet men om ett antal år så ska det gå.
Vi slutmätte en d-ponny förra året. 2 bes.män och en vet. Ponnyn chippad. Då är det svårare med fusk. (Hon blev 144 cm, och är varken större eller mindre. Var lugn och avspänd.)

ancan skrev:
Våran welshhingst,mirth Master var iallfall ÄRLIGT 129 som ung, alltså ganska maxad, men han var alltid minst på prisutdelningarna... :o

Vår d-ponny placerade sej på en tävling där c och d var ihopslagna. På prisutdelningen var det 4 c-ponnyer som alla var större än vår d-ponny. Alla trodde att vår var c-ponny och de andra var d. Så det förekom 2004.

Tävlade i många år (senast i våras) en ponny som var 148 både på papper och i verkligheten.
Kan ju meddela att vi var långt i från störst på framridningen. :crazy:

De ponnies som jag har haft har alla fått det måttet de först mättes till.

Den första mättes till 138.7 cm (många år sedan) då ville mätmannen att vi skulle mäta ner honom till 138.0 cm ifall Sverige skulle få samma kategori indelning som det är i många länder i Europa dvs att gränsen för c-ponny går vid 138.0, men det ville inte jag.

Nästa ponny mättes till 146.4 cm. Med den första ponnyn blev det inte någon prisutdelning men med ponny nummer två såg man ju ofta ponnies som var en decimeter större och det syns ju så himla väl på prisutdelningen...

Nu har dotterns ponny mätts och vi blev glatt överaskade att hon bara var 127 cm för vi trodde att hon skulle bli en liten c-ponny.

Personligen skulle jag inte mäta ner någon ponny men ofta är det ju inte höjden utan längden på galoppsprången som sätter begränsningen för vilken klass ponnyn kan gå, en stor c-ponny med stor galopp hade kanske klarat sig bättre som d-ponny. Min d-ponny fick vi rådet att mäta ner till c-ponny för han va så liten och smäcker i typen men det hade han inte klarat, han hade problem med att avstånden var för korta redan som det var...

Fantastiskt vilka reaktioner på mina frågor! Det finns både härligt ärliga och tyvärr bekymmersfria fuskare ute i landet.
Ett sätt att få slut på fuskmätandet av sk "godkända mätmän" är att ta fram avvägningsinstrumentet, där får man ett exakt besked på millimetrarna. Sen beror det på hur hårt man trycker mer mätpinnen i huden på manken vilken millimeter man hamnar på.
Jag tycker det är mycket tunnt från ridsportförbundets sida att man inte stävjar fusket. Finns det uppsatta gränser ska de väl följas, konstigare är det inte.
Men inläggen ovan visar ju på alla möjliga trix till att få till det enligt sin egen önskan.
Framförallt kan de som sitter med och är aktiva inom olika disktrikt vara goda föredömen och hålla sig till reglerna! Det finns allt för många exempel på så inte är fallet.

När vi slutmätte båda mina D-ponnyer mättes den ena till

145 cm är 147 cm

den andra mättes till 143,5 cm är 145 cm Hon var dessutom 144cm :mad: vid 3 års premieringen.

Men det är väl för att de inte ska se små ut bredvid sina jämnstora.

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Tävling En fråga av ren nyfikenhet.. I motsats till de nu så vanliga diskussionerna om "för stora" ponnyer så har jag motsatt "problem" - min...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: Xenon
·
Y
Hästvård Har ört att man kan mäta ner hästar så dom kan gå som ponny. Min förra häst var ca 149-150 cm mkh fick då höra av alla att jag borde...
Svar
17
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka