Ponnykategorier

Sv: Ponnykategorier

en anledning till varför ponnier (spec. d-ponnier) mäts ner är för att de ökar mycket i pris och för att de får lättare för sig i klasserna... men om du är ärlig, är de de maxade ponnierna som oftast får placeringar? av de jag lagt märke till så hävdas sig de mindre ponnierna väldigt bra mot de maxade... fördelen med en mindre ponny är att de många gånger är smidigare och mer lättsvängda vilket ger bättre tid i omhoppningar. I dressyren däremot har jag inte så stor uppfattning eftersom jag sällan varit på ponny dressyr tävlingar...

finns ju en elit ponny i kat d som tävlades som stor häst ända tills den slutmättes! och en c-ponny i landslaget som gått sm bland d-ponnyer i yngre dar!
men men..
tror det kommer ta en väldig tid innan man får bukt på alla fuskmätningar och dyl..
min b-ponny som jag hade va ju inte direkt liten! (ägde honom inte när han slutmättes) men de e ju typ samma människa nere i gbg som har slutmätt de flesta stoora ponnyer..
en kompis till mig hade en b-ponny förut som skulle slutmätas, den blev som absolut minst 134 tror jag, efter nåra timmar här i sthlm. sen skickades den ner till gbg och kom hem som B-ponny.. fick då tävlingsförbud i sthlm, nu tävlas den flitigt i de högre klasserna med ett annat namn.. dock inte samma ägare som slutmätte den!
då kan man ju undra, hur stor koll har dom egentligen??

förekommer ju mer och mer det här med kontrollmätning på tävlingar. men vad jag vet händer det väl ingenting sen? dom vill väl bara ha namnen på de som mätt de stora ponnyerna, eller??
min c-ponny kontrollmättes förut. hon va slutmätt 140,0 och såg rätt stor ut! men då hade hon broddar och nyss utkommen från banan (lite på tårna) då va hon 140,0 så hon va ju inte större.
min d-ponny jag har nu är 146,5 han känns verkligen liten när man spec. är ute på lite större tävlingar, då är det inte direkt ovanligt att d-ponnyerna ligger på 150..

Min c ponny var 140cm på pappret men när vi skojmätte henne hemma när vi hade mätmän ute så var hon närmare 145cm :crazy:

ancan skrev:
Vi lade fram ett förslag frfån vårt distrikt för en 5-6 år sedan där vi föreslog 2-3 mätdagar/år på tex djursjukhusen. oxå mätning med laserskrivare... Fick ingen respons då...kankse dax att ta upp det till diskution igen...
Alternativt mäta hästarna i samband med veterinärbesiktning på tävlingen. De hästar som blev häst den dan får tävla som häst. Vad som skulle hända är att ponnyerna skulle vandra mellan kategorierna lite, men det skulle bli rättvist. Jag skulle inte bli förvånad om en ponny var c-ponny på en tävling och häst på nästa.

map skrev:
Det behöve två mätmän vid slutmätning om ponnyn ligger i gränslandet, de hade alltså inte behövt vara två för att slutmäta en ponny på 87 cm. Dessutom mäts ponnyn in med en mankhöjd 5 cm under maxhöjden som 4 åring behöver den inte mätas som 6 åring.
Jag slutmätte för en månad sedan och då var det två mätmän och en veterinär med,( det måste vara en veterinär med också) så hur man kan fuska är en gåta för mig.

Enligt min åsikt så s´ka man inte fuska med mätningarna men man gör det iaf.. eftrsóm en häst som är 150 hävdar sig(jag menar inta alla, vissa kan göra det ) upp till dom riktigt höga klasserna i hoppning... där hindrerna ligger på 150-160.... så en andledning är väl att man inte kan komma högt på en liten häst... men eftersom det fuskas mycket borde man ha kategorier bland stora hästar ochså..så dom som är mellan 148-160 har en chans..det är de ja tycker...eller?? :crazy:

Håller helt med dig, just vad anbelangar det där med "vilka signaler ger det barnen". Fusk är INTE ok, tycker iaf tydligen både du och jag. Men tyvärr finns det många som tycker tvärtom. Så är det med allting och överallt finns det föräldrar som INTE föregår med gott exempel alla gånger. Handen på hjärtat: vem har inte någon gång gått mot rött ljus, kört utan bälte osv...?

Vad just mankhöjderna beträffar kanske det skulle stå annorlunda i reglerna? T ex maxhöjd 148 cm, men om hästen inom två år efter slutmätningen kan mätas till mer än 2 cm utöver maxhöjden skall ny bedömning göras.... eller nånting i den vägen. Och där kunde man då ta hänsyn till just sådana saker som jättehög manke etc.

Inget direkt genomtänkt förslag från min sida men det skulle ge mera utrymme för rättvisa bedömningar av vad ÖGAT ser, inte vad mätstickan säger...

Fast det skulle förstås inte funka för de ponnyer som skall tävla internationellt. Men det gör det väl inte nu heller om de är för stora...?

Om den har ett intyg på 148.9 får den ju inte tävla på ponnytävlingar. Då har den ju intyg på att den är ridhäst.

jag har en häst på 152..
som jag vill mäta ner!
för hon kan aldrig klara kombinationer i storhästklasser.
de ä långt imellan och kanske en bred oxer som b elr c hinder hon klarar de aldrig! är de schysst för en häst som älskar att tävla
att inte kunna tävla i de klasser hon hör hemma i!!
nej, så länge dom inte hittar på ngt om liten storhäst klass, elr typ "E-ponny" så kmr nog de här med nermätning vara rätt stort..
se de ur den synvikeln med ;P

Men då är det ju samma problem på b-ponny, där kan en liten plutt på 108 tävla mot en "stor" på 130 (eller 135 eftersom många är nermätta).
Man får gilla läget helt enkelt, det finns små hästar som hävdar sig också.

Till TS:
Ridskolan jag red på när jag var lite mindre hade mååånga stora ponnyer. Nästan hälften av d-ponnyerna var större än de små storhästarna på en annan ridskola. B-ponnyerna var alltid störst på prisutdelningarna och ungefär lika stora som c-ponnyerna. Kan fortsätta i evigheter men jag tror ni fattar...

Lösningen på det problemet är väl att träna henne på att länga och korta galoppen, inte att fuska! Klarar hon inte kombinationerna så hör hon inte hemma i klasser med kombinationer, svårare är det inte. Att hon är en liten ridhäst är en dålig ursäkt, vår c-ponny(!) klarar kombinationerna på hästavstånd!

Som jag skrivit till dig tidigare. Din häst begränsning ligger isf i galoppen. Jobba med galoppen så hästen blir flexibel och kan länga och korta sig. En häst på 152 cm ska i normala fall inte ha problem med avstånden, så länge den är välriden och lydig.
Och bredden är enbart trams. Min 3-åriga D-ponny kan säkerligen ta sig över den bredden som är i lätta klasser för hästar.
Din häst är helt enkelt inte bra nog isf.

Senast ändrad:

kl
Vi fick ofta sneda blickar och ibland frågan rakt ut hur stor dotterns ponny var när hon tävlade. Hon var mätt till 148 cm, och det var verkligen inget fusk. Men hon var hälften halvblod, vilket gjorde att hon såg ut som en stor häst i kroppen, och lite uppblåst på tävling, så...
Vär andra ponny som slutmättes till 145 cm med hälften fullblod i blev ofta tagen för C-ponny.
Så det är väldigt svårt att avgöra med blotta ögat hur stor en ponny är.

Sen finns det ju dokumenterade fall där ponnyerna bevisligen är för stora:crazy: En i stallet sålde sin HÄST, som sedan mättes ner och har kommit riktigt långt som PONNY. Första ägaren hade mätt den till 1,56...

*kl*

Haha, GAMMAL tråd men fortfarande högt aktuell fråga, där ser man!

Jag stör mig enormt mycket på alla dessa nedmätta "ponnyer". Eller ja, kanske inte på "ponnyerna" i sig men på dem som har mätt ned... :D

Jag tävlade min plutt på 143,2 cm som D-ponny såklart, för D-ponny är ju precis vad han är. Det lustiga var att INGEN annan verkade ha en D-ponny i den storleken, men däremot kunde det skritta förbi en väldans massa C-ponnyer som var betydligt högre än min D-ponny??? :confused:

Vi var alltid minst i alla fall, mankhöjds-mässigt sett. Speciellt när vi började komma upp i lite högre klasser, på de nationella tävlingarna var det ju som att rida fram tillsammans med storhästar. Ändå vann vi ofta, så jag förstår inte riktigt varför man ens bryr sig om att fuska. :)

Många säger att "min ponny/häst ligger ju precis på gränsen, den kan inte hävda sig mot de som egentligen är rätt kategori och det är orättvist, mycket mer rättvist om jag mäter ned den", men HALLÅ - någonstans måste ju gränsen gå!!! Det spelar ingen roll om man ändrar gränsen lite grann åt det ena eller det andra hållet, det kommer ju alltid att finnas en gräns och folk har en förmåga till att inte acceptera denna gräns...

Att påstå att det inte går bra pga hästens höjd är bara att skylla ifrån sig tycker jag. Jag vet en hel del PONNYER som hävdar sig mot STORHÄSTAR och även mindre storhästar som hävdar sig mot större storhästar. Kolla bara på Mynta till exempel.

I dressyren däremot har jag inte så stor uppfattning eftersom jag sällan varit på ponny dressyr tävlingar...

Ja, hur är det där? Där borde ju någon cm hit eller dit inte göra så stor skillnad oavsett kategori även om man naturligtvis alltid ska hålla sig till reglerna. Kontrollmäts det lika frekvent där som på hopptävlingar eller är detta ett "hopp-problem"?
Jag tycker detta är intressant och lika aktuellt nu som när tråden startades för flera år sen :)

*kl*

Har haft en väldigt maxad D-ponny som var 148,0..på pappret. Men han var stor på lokala tävlingar, men på regionala var han ju långtifrån störst.

Provred en gång en D-ponny som var vääldigt stor och ägaren mätte bara sin hästar om mätmannen var på bra humör. Men när jag red den så snubblade den ibland och vi fick senare reda på att det var för att de hade slagit den med en slägga på korset för att den skulle sjunka ihop när den skulle mätas:eek::eek: Hur kan man bara tänka tanken att göra något sånt, bara för att det ska gå under 148 gränsen?!

Min kompis var på en stor tävling för några år sedan, där de mätte alla ponnyerna för statestik, och en B-ponny var en bra bit över 140, alltså D-ponny :crazy:

Min kompis var på en stor tävling för några år sedan, där de mätte alla ponnyerna för statestik, och en B-ponny var en bra bit över 140, alltså D-ponny :crazy:

Borde det inte märkas att ponnyn är 10 cm för hög? :O

Min ponny är iaf 146 cm hög på riktigt får väll kolla nästa gång jag är iväg om det är många som är större än han ;P

*kl*

När jag var ute och tävlade med min förra häst (liten d-ponny slutmätt till 142,6 cm) så red jag ibland fram ihop med c-ponnyer när jag startade tidigt osv, och då var jag inte sällan den med den MINSTA hästen på framridningsbanan, trots att det bara var jag som d-ponny + en massa så kallade c-ponnys.. =/
Även på prisutdelningar osv så har jag i sammanslagna klasser stått bredvid c-ponnys som var ett par-tre centimeter högre än min ponny. Och hur min ponny såg ut jämfört med de flesta d-ponnys, ja det ska vi inte tala om... kändes somom jag red b-ponny ibland :p

På de regionala tävlingarna kryllade det av d-ponnyer på en bra bit över 150 cm.
Blandannat en gång på en framhoppning red jag samtidigt som ett "känt namn", och dennes ponny var ABSOLUT INTE under 155 cm :eek:
SÅ fruktansvärt gigantisk "ponny", min ponny såg ut som en mini B-ponny bredvid, och de hoppade dessutom fram på enorma hinderhöjder (runt 140 cm på framhoppning till msvb:crazy:). När de red bredvid hindret såg det ändå fortfarande litet ut bredvid "ponnyn", men när jag red förbi på Babe, var hindret lika högt/högre än henne...Tydliga regelbrott och som jag anmälde till överdomaren, självklart, men som inte tog tag i det såvitt jag vet. Kanske för att det var ett känt namn?

Jag känner också en tjej som köpte en ponny som maxad D,
när de sen kontrollmätte själva efter att ha tyckt han var stor på tävlingar visade sig hästen vara 154 cm. Borde man inte se skillnad på 148 och 154 cm med blotta ögat när man är hästvan och provridit mycket och tätt? :crazy:
Den ponnyn tävlar fortfarande som D-ponny btw...

Och ja, självklart handlar det mycket om pengar när det gäller nedmätta ponnyer.

Delvis knapplån.

När man diskuterar sånt här bör man tänka på att den ponny som ser störst ut inte alltid är störst. Det är ju på manken höjden mäts och en del hästar har "ingen manke" medan andra har hög manke. Man bör också tänka på att en häst på tävling kan vara spänd och därmed några centimeter högre än vad den är hemma. Jag säger inte att alla ponnyer går i rätt kategori, för det gör de säkerligen inte. Jag säger bara att allt kanske inte är fullt så illa som det verkar alla gånger... (Men om en b-ponny kontrollmäts till 140 cm blir man ju mörkrädd! :crazy: )

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
Tävling En fråga av ren nyfikenhet.. I motsats till de nu så vanliga diskussionerna om "för stora" ponnyer så har jag motsatt "problem" - min...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: Xenon
·
Y
Hästvård Har ört att man kan mäta ner hästar så dom kan gå som ponny. Min förra häst var ca 149-150 cm mkh fick då höra av alla att jag borde...
Svar
17
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka