Ponnyhjälp tack ..

Tagliabue

Trådstartare
[Lite bakgrund om damen först]Känns som att jag sitter fast lite ang. min ponny. För er som inte vet, är hon en 12 år gammal russdam som tidigare stått på gymnasium i en halv evighet .. och jag har mina aningar om att hon kan ha haft lite hemska minnen därifrån.

Jag har kontakt med en av hennes tidigare ägare, som berättade att när hon köpte henne fick hon börja om helt med henne, tömkörning osv, hon är lite .. ponnyaktig och har slagit ur henne ur vagnen bl.a Så jag vet, hon kan slå som en j'vla gris .. :smirk: Vilket jag även fått prova på nu på senare tiden.

Jag fick hem henne dagen före midsommar i år, inga problem ! Dock drabbades vi av diverse hinder för att kunna starta, en mystisk hälta, ingen tränare osv. Vi gjorde 3 starter i år, med rekordsänkning och rapportering.

Första starten: 2.19,6*
Andra starten: 2.24,5 om jag inte minns fel, detta var samma dag.
Tredje starten: 2.20 hon gick runt utan att hoppa oh bli r !

Hm, nu äre ju vinter som ni vet .. :angel: Ett tag hade vi perfeeekta underlag att köra på, och milslånga vägar - men, snön försvann ju från vägarna, asfaltsvägarna som var täckta med snö och perfa underlag försvann och på våra vanliga banor att köra på, så fanns de nu bara is .. och så äre fortfarande.

Grejen är de, att varken jag lr Polle tycker det är roligt att harva runt på rakan lr någon av dom 2 rundbanorna som finns att köra på. Jag har ingen paddock att släppa henne i så hon får bralla av sig (det finns en, men jag betalar inte 700 spänn för att släppa Polle typ nån gång i en paddock och harva runt på en jäkla pissdålig rundbana) ..

Om jag kör henne på rakan, blir hon skithet, om jag släpper på henne och låter henne springa som hon vill där slutar det Alltid med att hon tappar traven totalt, blir rullig som fan bak, hoppar och sen tar jag igen henne, hon blir sur och slår .. :smirk:

Om jag kör henne på rundbanorna blir det för det mesta likadant ..

Det bästa, vore om jag kunde släppa henne i en paddock, ha milslånga vägar som hon får springa, springa springa på eller om jag kunde åka in till Bergsåker och köra henne där.

Grejen är de, att hon har en tendens att bli lite stressad med, hon är väldigt tittig och hoppar till för saker och ting. Jag provade köra henne med helstängt hemma en dag, hon gick som en klocka ! Lugn och fin var hon, nästa dag körde jag igen, med helstängt .. då var hon bakrädd och stressad.

Jag skulle behöva köra henne ordentligt trött, men de känns inte lönt att harva runt på samma jäkla plätt hela tiden. Jag antar att hon är extremt jäkla pigg och behöver göra av med sin energi ..

Just ja, det här med att hon slår, jag vet inte riktigt hur jag ska agera när hon slår, släpper jag på henne fortsätter hon slå, stannar jag henna, fortsätter hon bara mata på .. men, om jag sågar henne så slutar hon, men de känns verkligen INTE rätt att göra så mot henne .. ! :( Lägger jag på henne tömmen, viftar hon på svansen och slår ändå .. hon är en surmärr .. men har sina ljusa dagar ibland. Har upptäckt att hon brunstar rätt mkt med,

Vad göra åt problemet ? (Känner att detta vart ganska mkt pladder .. men hoppas någon förstår vad jag menar och har nåt bra svar .. :crazy:)

Sv: Ponnyhjälp tack ..

Är det samma ponny som du (?) berättade om i somras? Den som åtgärdades i något ben?
Nu har jag ju aldrig hållt på med ponnytravare själv i någon större omfattning men hästar som hästar... Beteendet som din ponny visar gör att jag, om det vore min ponny, skulle gått igenom henne hos veterinär igen. Tycker hon visar tydligt att något inte stämmer...

Om det är samma ponny som den jag tror, så undrar jag om du märkte någon förändring i beteende efter den åtgärdades tidigare. Hästar som är tittiga eller stressade brukar väldigt ofta ha ont någonstans och blir ofta lugnare efter att ha åtgärdats. Att ponnytravare galopperar eller blir rapporterade i lopp verkar ju mer höra till vanligheter än inte...men hästen ska ju inte bli sämre ju längre sträcka du kör då är det något som inte står rätt till.

Jag hoppas att jag har fel men jag skulle inte chansa att träna mer eller tuffare speciellt nu när underlagen är sämre utan att första ha kollat upp pållen.

Jo det är precis samma ponny .. Och hon har kvar den där envisa gallan på högerbak, som endast går ner om man lindar benen och smetar på lite radital.

Hon har ju iofs alltid varit lite skeptisk åh så när man håller på med bakdelen på henne, kickar åt en när man håller på vid benen och så. Jag har funderingar på om det kan vara gallan, men även en massör som hennes ägare tog ut sa att jag skulle massera vänster bog där hon satt fast ordentligt och även höftbensknölen på höger sida.

Har köpt Lini-Schampo nu som jag dränker kors/länd/rygg i och sen täcker henne ordentligt .. jag hoppas att det ger resultat, men har nyss börjat använda de så.

Jag har den uppfattningen om henne att hon älskar att springa, hon har alltid öronen framåt, det finns ordentligt med framåtbjudningen i henne osv, men det är de där att hon blir oren, tappar traven, hoppar, slår oh sen att hon är lite stissig och skvättig. Men de sistnämnda har jag lixom tänkt att, näe men hon är nog bara pigg.

Hon vart ju bra där efter, hm, jag vet inte hur mkt du vet, men hon blev ju rapporterad, där efter travade hon som en kratta, hennes ägare kom ut och blistrade henne först knän, sen kotr runt om. Kotorna tog det ordentligt i, sen blev hon bra. Det är inte förens nu dom senaste veckorna som hon har varit lite ja, inte som vanligt riktigt.

Och jag gick ju på skolan där hon stod förut, körde ju henne där med, och jag vet sedan då att hon är lite skvättig, tittig oh pigg, så det har jag inte reagerat på att det kan vara tecken på smärta.

Brukar göra sällskap ibland med blodingarna, en 2 åring då som inte är direkt så tränad, och henne hakar hon lätt på, men oftast sitter jag och håller henne, då blir hon sur och viftar på svansen, kniper och sen smäller de utav bara fan. Brukar ha en tendens att bli rullig då, känns som att hon inte riktigt vet om hon ska trava, hoppa lr slå .. hm.

Jag har funderat länge på om man ska ta och kolla upp henne, Men, det är inte min häst. Jag lånar henne bara, tänkte jag skulle ta ett snack med hennes ägare, men hon kommer vlja åka ut och provköra henne, dom vill nog inte ta henne till veterinären.

En kompis i stallet, skulle klippa henne en dag med, så kollade hon på henne och stod vid bakdelen, då står Polle och hyttar mot Camilla då (hon som skulle klippa), och ser allmänt skeptisk ut oh ja .. jag är ganska säker på att det är nånting i korset eller så. Massören som var ut, sa även att hon satt fast i länden (men de fixade hon till), och jag har försökt hålla efter med massage, liniment, att hon inte blir kall på rygg osv.

Har även funderat på att ta ut "Löken", en kille som .. ja vad är han ? Han typ "knäcker till" hästar, masserar osv .. känns som att han är allt-i-allo .. jag vet många travfolk som har ut honom till sina hästar. Men, bäst av allt vore väl att man kollar upp henne först,

Hmm, har du provat med svansgaffel någon gång ?

Heffaklumpen: Nej jag tänker inte prova svansgaffel på en häst som jag vet det är något fel med .. men tack ändå !

UPPDATERING
Tog ut Anders, och han fick kolla på henne .. han sa att hon var stel i vänster bog, rygg, länd, kors och även i nacken. Ska massera 3-4 dagar i veckan med liniment och gå promenader med henne. Vilket jag har gjort ! Och bakknäna ska jag linimenta lite med, anvnder mig av Radital i form av en gel ..

Nu under ca 1 veckas tid har jag märkt att hon till och från blir varm i framför allt VF hov, och även svullen/varm i kronranden, första gången hon vart varm i hoven vart hon även varm i VB hov med, dock var hon inte svullen/varm i kronranden. Då hon blivit varm har jag smetat på en hel del kylgel och hon har varit som vanligt dagen efter. Henns temp har även vandrat mellan 36,5-38,5 under veckan, idag hade hon 37,7 vilket jag anser som rätt OK på henne, hon hade 36,5 igår. Och idag var hon varm/svullen i hov/kronrand vänster fram .. !

Jag har gått och funderat på om hon eventuellt har någon hovböld på G ? Men känns konstigt att hon blir varm/svullen till och från :S Har även funderat på fång, jag har inte så stor koll på fång och dess symptom .. bara att dom står i den klassiska fångställningen typ. Vilket hon inte gör, hon belastar alla ben lika mkt, och vilar bakbenen som normalt då och då.

Har även funderat på om hon kan ha fått nå spån eller dylikt som ligger och klämmer någonstans under skorna/snösulorna ? Det är ett bra tag sedan hon skoddes .. cirka 10 veckor sedan, men hovis sa att hon lungt kunde gå med samma dojjer och inte behöva verkas förens om 10 veckor tidigast, hon har inte långa hovar, börjar bli lite lång i tån men inte märkvärdigt mkt. Går med brodd och snösulor.

Har stått i snart 1 månad och ska stå 1 månad till .. vi tänkte ta ut hovis och låta honom klämma efter hovböld, ta bort snösulorna och slå på nya dojer.

Tänkte även låta en "termograf" komma ut och titta på henne, tycker det verkar intressant ! Och då får vi ju veta om de finns någon inflammation lr dylikt.

Vad säger ni ? Idéer på vad det kan vara ?

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar