Ponnyhingst (helst B-ponny),med levande fölavgift

Du måste vänta tills årets betäckningslicenser börjar lösas. Bara för att en hingst hade vissa villkor ett år betyder det inte att han har det alla år.
 
...levande föl avgift enda kravet?
Många ponnyhingstar har (tidigare år) haft en "välkommen tillbaka nästa år gratis" om det inte blivit någon dräktighet/föl.
 
Årets hingstar är ju inte ens godkända ännu, det tar tid innan sådan info finns.
 
Det är ett viktigt krav men inte det ända såklart. Stoet var dräktig men resorberade så nu vill jag ha en hingst med levandefölavgift
 
Jag menar att årets bruksprov inte har varit. Det för ponnyer brukar vara omkring 1 april.

Inom många raser räcker det inte med att bli godkänd bara en gång. Hingsten blir godkänd för ett visst antal år, därefter utbärderas han som avelshingst för att se om han lever upp till förväntningarna.
 
@Görel Aha, tack :)
Men om hingsten finns med på avelsföreningens hemsida och har licens för 2015 så är den godkänd, eller? *försvinner längre och längre in i denna djungel och får bara fler frågor*
 
Jag kan SWB, andra vet bättre hur det ligger till med andra raser är andra bättre på.
 
Gotlandsrussen blir godkända på våren som treåringar, sedan måste de visas igen som fyraåringar - då måste de dessutom göra bruksprov om de inte har tävlat eller meriterat sig på annat sätt. Vart femte år har russen generalmönstring, där måste alla godkända hingstar visas. Om man av någon anledning inte kan närvara måste hingsten visas på avelsvärdering nästa vår, annars får den inte lösa licens.

Jag vet inga russhingstar som har enbart levande fölavgift, några har kombinerat språng/levande föl, de flesta bara språng. Däremot brukar de flesta hingstägarna låta en betäcka om nästkommande år om stoet går tomt.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
666
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 804
Senast: Strandad
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
627
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 477
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp