ponny som vägrar

S

speedygirl

Jag undrar nu vad jag ska göra för något. Jag har en D-ponny som jag tävlat lite med. För något år sedan gick det väldigt bra. Vi tog rosetter som aldrig förr. Men nu går det bara inte längre. När det är hinder på låga höjder typ 50-60 så hoppar han som aldrig förr. Men när det gäller högre så går det bara inte. Vi kommer inte ens över första hindret. När vi är på hoppträning så är han lika tjurig då. Kan det vara så att han helt och hållet har tröttnat på att hoppa.

Måste ha någon besked snart om vad jag ska göra. Vill ju ut och tävla med dom andra.

Sv: ponny som vägrar

du borde kolla upp honom på klinik..
problem med kotor/carpus fram brukar ofta visa sig på det där sättet.

när ni hoppar så pass lågt är belastningen inte mycket större än vid ett galoppsprång, men när det blir högre känns det oxå mer..

om det nu inte är ngt fysiskt problem,
hur ofta hoppar du?
hur varierar du träningen?
har du en tränare du litar på och kan diskutera problem med?
har han haft någon viloperiod? överänsträngd psykiskt?

hur gammal är ponnyn?

Om ni har hoppat mycket kan det vara så att han har tröttnat. Hästen ska längta efter att hoppa...prova att ta bort honom från allt vad hinder heter. Rid lite dressyr, lufsa omkring i skogen och ha lite kul. Sedan kan du rida med en kompis ute ( helst två-tre andra hästar med) , galoppera längs en stig elr liknande och hoppa över något litet hinder, kanske en stock eller liknande. Efter det brukar dom flesta hästar bli super glada igen och hoppar högre hinder utan att tveka. Om det inte fungerar har han kanske ont någonstans... Eller så är viljan heelt borta. Lycka till :)

Min häst är så att om jag hoppar för ofta så tröttnar hon. Hon stannar inte men hoppar inte upp ordentligt så hon river. Men om jag inte hoppat på ett tag så älskar hon det :) Kan ta i för kung o fosterland! Nästan så man inte kan hålla henne då :P Och hon är 22 år....

Mest troligt är det väl tyvärr nåt fysiskt fel, eller så har ni kommit in i nån förtroede kris. Många ekipage gör det efter några månader/första året.

Om det var min häst skulle jag åka och röntga igenom den ordentligt på klinik.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Nikan
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023