Ponny som stannar. Hjälp!

M

Moja

Hejsan
Jag har ett Connemara som inte vill gå. Han bara stannar och står stilla. Sedan får man hoppa av och gå med honom och sedan rida tillbaka. För tillbaka går allt jättebra. Och när man väl får upp honom i skritt är han svår att få igång i trav. Hur ska man göra?
Behöver mycket tips och råd. Jag är 12 år
/Moja

Sv: Ponny som stannar. Hjälp!

jag brukade låta någon rida före.
Men sen börjad jag rida lekton för att han skulle lära sig att lyssna lite mer.
Min D-ponny va precis likadan... hehe...
Men sen börjada jag rida lektion och lärde mig övningar som gjorde att han tyckte att det blev lite roligare.
För om du inte låter han "lulla runt" och försökr få han lite alert och intresserad så kanske det går! :)
Det hjälpte ialla fall mig! Hehe... kanske inte var så mycket till hjälp. :P

Tack så mycket.. Ja han tycker det är roligt när det är andra hästar med. men det jobbiga är att jag oftast rider själv eftersom jag åker direkt efter skolan. och det är svårt att fixa tider tillsammans me andra.

jaa... det är inte kul att rida själv när men har en häst som stannar... :mad:
Jag blir så less när min ponny stannar (rider också själv nu när jag har bytt stall), men du kan ju försöka att kanske styra han lite åt sidan, fast fortfarande är på vägen. Som serpentiner... om du förstår.. hehe..
Jag vet nog inte riktigt vad man ska göra egentligen.. :angel:
Men lycka till!! :)

Jag har tidigare ridit en ponny som gjorde precis som din när vi var ute själv.

Jag gjorde det så enkelt att jag väntade ut hästen. Om hon stannade så fick hon inte gå bakåt, då drev jag på henne, hon fick inte svänga runt, då svägde jag henne tbx. Sen så stod vi bara där på långa tyglar tills hon efter lång väntan insåg att hon var tvungen att gå framåt om hon inte ville växa fast på vägen :devil:
Efter en 3 gånger så funkade uteritterna helt klockrent med en positiv och trevlig häst :banana:

Tack så mycket. Då ska jag vara envis ;)

Och om inte det fungerar så kan man ju prova att gå bakåt, tills hästen kommer på att man kan gå framlänges också...

Den metoden har funkat för mig

Jag red förut en ponny som var sådär och vägrade gå vilket bara handlade om tjurighet och att trots, var otroligt håd i psyket och ville se hur långt han kunde gå då han lyckats komma undan med att "skrämma" andra vid uteritter ;) . Det jag tyckte var bäst var att använda spöet, dock efter ca 5 ggr behövde jag inte rida med spö längre. Kan säga att jag provade att vänta ut honom en gång, och då stog vi stilla på stället i 2,5 timme tills jag gav upp eftersom att det var 15 minusgrader ute och jag började frysa.

Men jag brukar säga så att huvudsaken man är konsekvent är det ok att använda spö, vid rätt tillfällen och att man är noga med beröm efteråt, så att hästen får känna sig duktig och tycka det är roligt. Och så att man inte skapar någon sorts spörädsla hos hästen. Jag tycker att det är samma sak att missbruka ett ridspö som att missbruka tygeln (att såga häsent i munnen), och det hör till sunt förnuft för sånt gör man ju inte.

Men iallafall så Lycka till! :D
(sen funkar ju olika saker för olika individer)

Min ponny var likadan när jag fick henne för ett antal år sedan. När jag red ut i skogen stannade hon titt som tät och i padocken stannade hon så fort jag bad henne om något. Det hela löstes enkelt med att alltid rida med spö. :idea: Jag menar alltså inte att du ska piska fram din häst, men med ett spö som används till att touchera med blir mer uppenbart framåtdrivande för många hästar, eftersom det kommer längre bakifrån.

En kompis hade exakt samma problem med sin Haflinger när hon red på volt... hästen tvärstannade och VÄGRADE gå!! Vi löste det genom att min kompis tvingade hästen att snurra runt runt runt på stället, vilket hon inte tyckte var så roligt så då gick hon framåt istället :)

Numera stannar hon inte :)

Klister skrev:
Och om inte det fungerar så kan man ju prova att gå bakåt, tills hästen kommer på att man kan gå framlänges också...

Den metoden har funkat för mig
Det är klart, beror på vad man har för sorts häst. En häst som är lat och gillar att stå stilla får man kanske snurra i små cirklar på stället tills den går framåt eller ev backa (föredrar det 1:a eftersom annars så går hästen faktiskt åt det håll den vill...). Har man en häst (som den jag red) som inte gillar att bara stå stilla och sova så funkar det bra att stå stilla. Första gången fick jag stog vi där i runt 45-50min andra i runt 30min och sista gången hon stannade så räckte det med bara 10min, sen stannade hon aldrig mera och vägrade gå :)

Min ponny var likadan. Ett tips är att när din häst vägrar gå framåt vänder du den och backar så att den ändå går åt det hållet du vill, sen vänder du den och skänklar på framåt, funkade rätt bra för mig faktiskt ;)

Mycket bra tips. Jag ska testa alla imorgon :D

Hejsan, jag vet hur det känns att inte ha en häst som går framåt. Jag hade en shettis som var likadan.:smirk:

Jag tycker inte man ska sitta av och leda den hemmåt. Då vet den att den har vunnit. Istället ska man förebygga att den inte vill stanna, hästen måste tycka att det är roligt, det är det viktigaste. Busa lite extra och försök att sysselsätta hästen mycket tex, galoppera över ängar i olika tempon, sick- sack över vägen,mycket igångsättningar, och klättra i backar.

När du rider ut tycker jag att du ska rida med spö. Jag säger inte att man ska göra hästen illa men att visa vem som bestämmer är jätte viktigt, det gäller även när man hanterar hästen tex i stallet. Det räcker om du har ett litet allround spö med dig då du kan peta till lite på hästen på rumpan om den stannar eller är olydig.

Jag tycker också att du kan rida ut tillsammmans med någon som har en trygg och väluppfostrad häst. Men den personen behöver inte rida först. Helst att ni kan rida bredvid varandra eller om du kan rida först, eftersom du behöver lära dig att klara av din häst.

Hoppas att jag hjälpt dig lite grann iallafall. LYCKA TILL! :)

hej, jag tycker även att dom andra har lite fel när dom säger att man ska tvinga hästen att backa eller gå runt på en liten volt. Dom kan inte har gjort många framsteg med sina hästar.

Var istället konsikvent och var bestämd men beröm mycket när den går frammåt. Du vill ju att din häst ska gå frammåt på egen vilja. Du vill väl inte tvinga den att gå runt i cirklar eller backa, det är väll frammåt på vägen du vill.

min förra ponnyn va likdan.va jätte bestämt. rappa till med spöt om det behövs men va lugn. be att någon leder ponnyn till dig medans du sitter på samtidigt som du rappar till med spöt och när någon leder fram ponnyn berömmer du.:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar