ponny som rycker med huvudet

I

Isabel

Jag rider en ponny på ridskolan som rycker ganska mycket med huvudet när man börjar kräva något av honom.
Han nästan drar tyglarna ur händerna.
Gör han det kanske för han tycker det är jobbigt?, för att något gör ont eller kanske av en helt annan anledning?
Och hur kan man få honom att sluta?

:confused:

Sv: ponny som rycker med huvudet

Tänk över din ridning, rider du mycket med händerna?
Annars är väl det enda du kan göra att prata med din instruktör?

Kan också ta en titt hur det står till med munstatus, tänder osv. som kan besvära?

MimiFly, Han gör det på varje ridlektion han går med på. Ridläraren säger mest att det går bra när han inte rycker med huvudet.

BabieBus, aah hoppas att de som jobbar på ridskolan gör det.

Ibland när jag varit jättestadig har det gått mycket bättre och han börjar söka sig neråt bettet. Men helt plötsligt kan han börja rycka med huvudet.

"Ibland när jag varit jättestadig har det gått mycket bättre och han börjar söka sig neråt bettet. Men helt plötsligt kan han börja rycka med huvudet."

det låter som det är nått skumt med tänder,mun eller bett.

Förhoppningsvis har ridskolan koll på pållen så att det inte borde vara något fel med munnen/bettet. Förutsatt att hästen är okej så låter det som att han antingen försöker slippa jobba, eller så blir han orolig när han inte får något stöd i munnen. Alla hästar är ju olika, och även om du inte ska agera "rullator" till hästen så tycker en del hästar bättre om när de har en ram inom vilken de ska gå. Du skriver ju också att han går mycket bättre när du har varit stadig på handen, så börja där! Tänk på att stadig inte betyder stark, du ska ha ett fast men mjukt grepp om tygeln och den får inte glappa. Testa och se hur det går! Fråga din ridlärare annars. Hon/han borde rimligtvis kunna ge dig bra hjälp för att få ut det bästa av lektionen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama