Ponny som inte går att lasta ur .

C

Charmelione

Hmm, jag har ett kanske lite annorlunda problem med min ponny . Hon går rakt in i transporten men vägrar att backa ur . ( Köp en transport med fronturlastning då har jag fått höra ) men det har jag tyvärr ingen möjlighet till och det löser ju egentligen inte problemet .

Så hur kan jag få henne att backa ? Som det är nu får vi ta bort mellanväggen och vända runt henne :o . Hon backar i vanliga fall på marken, och kan rygga vid ridning det är bara just i transporten som hon totalvägrar . Jag funderar på att bara lasta henne någon dag och sedan bara vänta , låta henne stå och lura ett bra tag . . men jag vet inte , någon som har ngt tips ?

Sv: Ponny som inte går att lasta ur .

Öva på att backa på kommando i helt andra situationer.

Ta tex två bommar lägg på marken och öva att backa igenom bommarna med tex röst, att du säger "-back", plus att du petar på bogspetsen.

Gör samma sak när hon ska in i sin box, backa på kommando.

När du sedan står i transporten så ska ditt "-Back", plus att du petar henne på bogen vara ett klockrent uttryck för vad det är du vill.

Glöm inte att berömma, massor.

pållen min har också svårt att backa ut, har fått höra från veterinär att det faktiskt kan vara så att det gör ont för honom att backa ut från transporten (spatthäst), tycker det låter lite konstigt men vafan man vill juh inte skada honom, och det är juh inte så jobbigt att vända i transporten (fast det kanske beror på hur ofta man åker?)

Om du verkligen är helt hundra på att hästen inte tycker att det gör ont eller är jätterädd så tycker jag att du kan göra som du nämnde, eller följa råden som föregående inläggskrivare skrev :)

Hade samma problem med en unghäst. Lärde sig som föl att det gick bra att vända i transporten, men när han blev större blev det såklart svårare och svårare - dessutom tryckte han nästan sönder väggarna i processen...

Efter allehanda knep som provades med samma dåliga utgång så var det lina runt bogen, mellanväggen i mitten (inte åt sidan så att han skulle frestas att vända) och två personer som drog bakåt. Släppte hela tiden och berömde när han gjorde rätt (så det var egentligen inte så våldsamt som det låter). Detta gjordes ett par gånger, därefter har hästen backat lugnt ut ur transporten. Vet inte om han ändå var ovanligt enkel att bota, men inget annat funkade verkligen!

Låter som något som skulle vara värt att prov, eftersom min ponny också har "lärt sig" att det är okej att vända runt .

Tack för tipsen!

Vänta ut henne precis som du skrev.

Eller ta en dag och bara träna backning.
Gå upp med framhovarna på rampen och backa tillbaka
Gå upp lite till och backa, gå upp ännu mer och backa osv

min ponny tyckte inte alls om att backa ut - in i släpet sprang han :)

NÄr han skulle backa ut fick vi stå en på avrje sidan och klappa på rumpan så han visste att han inte skulle komma utanför rampen.

Efter ett tag kunde jag lasta ur honom själv men det gick låååångsamt och försikigt

Ja, det är jätteviktigt i denna inlärning att backa ut ordentligt - att se till att hästen aldrig råkar trampa snett nedför baklämmen! Det är nog ofta vad de är rädda för.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V