Ponny som hänger i bettet?

H

Hannzo

Min systers skötponny hänger ofta i bettet när man rider. Hur kan man träna bort det? O varför gör han det?

har haft samma problem med min häst, kändes som jag hade en hel häst i händerna. fick ingen hjälp, provade ett annat bett eftersom det var när jag hoppade jag kände av det mest, bettet var ett "gags" med ledade sidostycken. det hjälpe mig mycket men man ska inte rida på det jämt, hade det bara när jag hoppade.

När jag red en häst som hängde i bettet och blev stark så försökte jag att när jag bromsade inte segdra utan göra små förhållningar hela tiden och när han bet sig fast så had jag rörliga händer och såg till att jag inte segdrog i honom.

han kan vara svag i bakdelen , tycker att du ska träna mycket förhållningar , ganska kraftiga. Dvs att du får rida mycket tempoväxlingar och hela tiden hålla hästen vaken. Rid tex på fyrkantspåret och gör halt vart tionde steg eller byt gångart. Tex skritt tio steg , direktfattning av galopp tio steg sedan halt , 3 steg ryggning sedan direkt fram i trav tio steg , sakta av till skritt , fatta galopp rid på en volt etc etc..hoppas du fattar hur jag menar. Att öva på öppnor är också bra då det stärker hästens bakdel , pröva , det kommer säkert göra resultat. Du kan även pröva att vara rörlig i handen och så fort hästen börjar kännas tung lättar du kraftigt på tygeln och driver framåt. Jag är nästan hundra på att det kommer funka. Lycka till! :banana:

Föesök att inte erbjuda ett bett som går att hänga i. Så fort han biter sig fast ta små förhållningar, byt gångart, gör halvhalter och slappna av i handen ta bara "tag" i honnom när han faller ur ramen och håll i övrigt en mjuk kontakt. Detta funkade på min när han var omusklad och ganska oriden. Nu hänger han bara super-korta stunder när jag är i det blå :o.

Det funkar även rätt bra med bomövningar av varierad art.

Det behöver inte alltid vara något fel på hästen när inte ridningen fungerar, men det är så klart viktigt att utesluta det alternativet :angel:.

Jo, det har jag också tänkt på.
Tränade faktiskt galoppfattningar igår från halten, vad duktig han var! :eek: Inte ett enda travsteg. Möjligtvis ett enda nångång. Lika så med avsaktning från galoppen. :eek:
Denna ponnyn har verkligen kapacitet har jag insett. Synd att ingen kan ta tillvara på det. :(

Jag håller med dig om det sista. :) Det är ju bra att ni håller på i alla fall.

:idea:
Vad menar du med att det är bra att vi håller på? :confused:
Ses i stallet! :D

Det jag menar är ju att det är bra att ni tar till vara på det :). Föressten, vad fin boxen blev. Du vill inte ha ett par till att skura? :angel: Ja vi ses väl, när ska du ut nästa gång då?

Haha, nej tack! Det var jävligt jobbigt, fick jätteont i armen! :p Men det var ju så skitigt o äckligt i den. :crazy: O hans bädd blir blöt direkt nästa dag.. Undra hur mkt han kissar egentligen... :confused:
Jag ska ev. ut idag. Annars på lördag! Sen åker jag på semester! :banana:

Detta tillhör väl inte detta inlägg, så förlåt så mkt, men jag måste ha svar :crazy: . Hur ändrar man t.ex en del är "hoppare, kravlare, gångare" och så..Hur ändrar man det?
Kram på er alla! :banana:

Det var ju jätterent såg jag. :)
Vart ska du åka på semester då?

Jag ska till min mamma i Nederländerna & hälsa på! :) Är bara där 1 vecka, men ändå! :idea:

för det första DRA INTE I MUNNEN. hästen kan ju knappast hänga sig i bettet om du inte drar i den. om någon skulle sitta och hålla i eller dra i din mun varje dag så skulle du nog också börja hänga efter ett tag. Jag tror inte hästen har någon känsel kvar. träna med SMÅ tag i munnen och håll tills den släpper själv. börja stillastående och fortsätt sedan i skritt trav och så småning om galopp. snart kommer den att förstå att den själv ska släppa efter trycket. Men bli aldrig sittande och dra utan att den förstått vad du vill.

Det enkla svaret är som andra redan nämnt: ge den inte chansen. Det är lönlöst att dra emot, den är alltid starkare än du. Så fort den lägger sig mot bettet mer än vad som är nödvändigt; släpp efter på en gång. De lutar sig mot bettet för att slippa bära sig själva och tycker man kan hjälpa till. Bra grejer att göra ute i skogen är att rida åttor och volter olika snävt kring träd och buskar, då tvingas man aktivera skänkeln på sig själv vilket gör att både hästen och ryttaren tänker mindre på munnen/handen. Observera att hästen kan bli lite obstinat av det här, beröm och pressa inte i onödan när den blir trött.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur