Ponny som bits

T

Torahz

Jag har en valack som bits. Han biter i kläder, tar mössor, handskar mm.
Antar att det är ett sätt att visa dominans men jag behöver övningar för att minska eller få bort hans bitande.

Han rids regelbundet men ju mer tränad han är destå mer känns det som att han försöker nafsa och bitas. Han är en B-ponny och barnen som rider honom är mellan 8-12 år. Han är ingen ridskolehäst utan jag äger honom och har delar honom nu med en annan familj som har honom som halvfoder

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Ponny som bits

Hej förstår att detta är jätte jobbigt. Jag själv skulle ha visat handsken eller mössan fall om han försöker bita i den så ryt till på skarpen och fall om han inte tar den eller biter i den så belönar du med en godis.;)
 
Sv: Ponny som bits

Det beror på hur han ser ut när han gör så här. Ser han arg ut så är han sur, ser han glad ut så leker han. Om han är sur så hade jag ignorerat honom, möjligen sagt ifrån på ett lugnt sätt. Är han glad hade jag sagt ifrån lite mer bestämt.
I vilket fall så får man försöka se till så att han inte får chansen att hålla på så här och inte ge honom något ifrån handen mer än eventuellt en liten belöning efter ridningen.
Det är ett typiskt hingstbeteende att hålla på och dra i allting. Ponnyn kanske är sent skuren? Men det brukar inte vara så att de vill bitas, utan mer ett sätt att vara sociala. Men som sagt, det är bara att säga ifrån om det är en glad spellevink. En surmupp tar man det mer försiktigt med.
Normalt sett så brukar inte hästar hålla på så här utan anledning, eftersom du skriver att han bits mer ju mer tränad han blir så kanske det är läge att gå igenom ponnyn och utrustningen. Det kan vara så att detta är hans sätt att säga att något är fel. Det kan också vara så att han fäller mycket just nu och är öm i pälsen.
 
Sv: Ponny som bits

Hej förstår att detta är jätte jobbigt. Jag själv skulle ha visat handsken eller mössan fall om han försöker bita i den så ryt till på skarpen och fall om han inte tar den eller biter i den så belönar du med en godis.;)

Eh, nej.
Att hålla på och peta till hästarna godis är ju som att be om att få nafsiga hästar.
Jag tycker det är bättre att de absolut inte nånsin aldrig ger hästen ur handen.
Och nafsar han i kläder så får man ryta till så han hoppar baklänges. Reagerar han inte på röst så får man ta till hårdhandskarna.
 
Sv: Ponny som bits

Eh, nej.
Att hålla på och peta till hästarna godis är ju som att be om att få nafsiga hästar.
Jag tycker det är bättre att de absolut inte nånsin aldrig ger hästen ur handen.
Och nafsar han i kläder så får man ryta till så han hoppar baklänges. Reagerar han inte på röst så får man ta till hårdhandskarna.

Håller med CK. Min häst naffsar också och det är rejält irriterande, brukar smälla till honom näe han biter för hårt annars använder man en bestämd röst. I det vilda uppfostrar de äldre hästarna de yngre genom att bita, knuffa eller kicka dom om ynglingarna gör något dom inte borde göra. Så det är ingen fara, hästar tål dessutom rätt mycket, stora djur som man inte får låta få övertaget. :crazy: man ska ju dock inte slå dom eller piska dom i onödan eller va stygg, utan bara säga till på det sättet när det verkligen behövs!

Kommer ihåg min gamla instruktör, hon sa alltid "bits hästen, bit tillbaka!" :rofl:
 
Sv: Ponny som bits

Jag har en valack som bits. Han biter i kläder, tar mössor, handskar mm.
Antar att det är ett sätt att visa dominans men jag behöver övningar för att minska eller få bort hans bitande.

Han rids regelbundet men ju mer tränad han är destå mer känns det som att han försöker nafsa och bitas. Han är en B-ponny och barnen som rider honom är mellan 8-12 år. Han är ingen ridskolehäst utan jag äger honom och har delar honom nu med en annan familj som har honom som halvfoder

Hur skulle ni ha gjort?


Är det så att den börjar bita mer och mer när träningen ökar så hade jag tagit det för ett stressbeteende och sett över träning/ridning.

Är ponnyn "bara" väldigt fysisk så får du väl säga till den, på en nivå som går fram. Det är alltså flera barn som rider? Håller dessa på att ge godis eller är inkonsekventa i hantering/annat? Om den får godis och gullas med ena dan kan man inte ryta i åt den nästa dag.

Prata med de andra och bestäm hur ni ska hantera den så att ni gör på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp