Ponny på hästtävling!

T

tearsofsilver

Hur är reglerna om att tävla ponny på storhäst klasser i fälttävlan?

Sv: Ponny på hästtävling!

tearsofsilver skrev:
Hur är reglerna om att tävla ponny på storhäst klasser i fälttävlan?

Vet bara att om du tävla ponny bland stora i hoppning, (regionalt)så löser du ett hästlicens istället, men kan ej tävla både och...:smirk:

vill oxå veta vad som gäller i fälttävlan...:)

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
Vet bara att om du tävla ponny bland stora i hoppning, (regionalt)så löser du ett hästlicens istället, men kan ej tävla både och...:smirk:

vill oxå veta vad som gäller i fälttävlan...:)

Om jag minns rätt :smirk: så är en del klasser för ridhästar möjliga att få starta D-ponny på (och då som en högre klass som stämmer med höjden för D-ponny och i en egen klass.) Däremot kan man inte, som i hoppningen, lösa hästlicens och starta den som häst bland ridhästar det är inte tillåtet alls !

har bara utdrag ur gamla TR, så jag kan inte svära på att det inte är ändrat.

men så här står det iaf:

Ponnyekipage får ej tävla i klass för stora hästar.

Dock ges möjlighet för arrangör att tillåta kat D ponny att starta i samband med hästtävling på 90 och 100 klass och kat C i 90, ponny utgör då egen avdelning. (90häst=lätt för D, msv B för C-poony) (100häst=msv B för d-ponny)

men som sagt, är inte hundra på att det stämmer eftersom jag inte har nya TR...

Her i Norge er det lov å rida ponni i hestklasser.

En ponni som senere har vunnit NM flera ganger tävlades i medelsvår B for hest i fälttävlan av ägaren for hun hyrte ut honnom til ponny rytteren. Han er tilogmed korsning mellan Fjording og Araber (ikke akkurat de rasene man tenker på som fälttävlans hester)

Han heter Bingo forresten....:bump:

Det stämmer att arrangören kan välja att öpnna sina klasser för ponnyekipage. Detta anges då i propositionen. Man kan alltså inte anmäla ett gäng ponnyer och begära att de ska öppna klassen för ponnyer.

Om du är över 18 år så kan du tyvärr inte tävla fälttävlan på din ponny även om du löser ridhästlicens. Finns en regel som säger att hästar under 148 cm inte får starta i ridhästklasser i fälttävlan. Lite lustigt att de kan öppna klasserna för ponnyer om de vill, men så är det. Det är visst så att om det finns kombinationer och sånt så är de inte anpassade till så små hästar och kan då bli farliga eftersom det är fasta hinder.

Okej, tack för alla svar!

Så synd, jag är arton iår och skulle gärna tävla FT med ponnyn i några år men det låter ju rätt kört. Så det blir väl till att sälja den lilla älsklingen och satsa på något större till nästa år.... synd..

Däremot kan man inte, som i hoppningen, lösa hästlicens och starta den som häst bland ridhästar det är inte tillåtet alls !

Nu är det faktiskt så här gott folk, att min d-ponny och jag ska tävla bland stora hästar, ridsportsförbundet sa till mig att då ringer jag och säger att ponnyn ska tävla som stor häst och löser då ett hästlicense i stället, ponnylicensen ligger då vilande...men jag får inte tävla i både och, när min dotter sen är tillräckligt gammal för att tävla henne som d-ponny, då ringer jag och säger till om detta till Ridsp.f. och då måste hon tävlas i minst 6 månader som D-ponny(ny ryttare)...så så är det, detta har diskuterats förut här...;)

nu är det väl så att hästar under 148 cm i mankhöjd inte får starta fälttävlan bland stora hästar alls......eller? :confused:

Visst är det så, om du tävlar i hoppning och dressyr.
I fälttävlan får du inte rida ponny i storhästklasser om det inte står speciellt i proppen och då gäller det ponnyekipage med ponnylicens.
Du får alltså inte lov att tävla fälttävlan på ponny. Om det inte är ungponny, då får överåriga rida i en typ avd. B i ponnyklasser. Krångligt det där...

Men det är som sagt pga. att en ponny inte ska gå på banor där kombinationer med storhästavstånd förekommer, det kan bli farligt när det är fasta hinder.

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
Nu är det faktiskt så här gott folk, att min d-ponny och jag ska tävla bland stora hästar, ridsportsförbundet sa till mig att då ringer jag och säger att ponnyn ska tävla som stor häst och löser då ett hästlicense i stället, ponnylicensen ligger då vilande...men jag får inte tävla i både och, när min dotter sen är tillräckligt gammal för att tävla henne som d-ponny, då ringer jag och säger till om detta till Ridsp.f. och då måste hon tävlas i minst 6 månader som D-ponny(ny ryttare)...så så är det, detta har diskuterats förut här...;)

Jag tror att det glömde att upplysa dig om att det inte gäller fälttävlan.... Även det har diskuterats här förut, men det är ingen garanti att alla har läst just den/de trådarna!!

Så så är det. Punkt.

Jag menar inte fälttävlan, hoppning:D

Reglerna inom fälttävlan kan jag inte...;)

Svårt att veta att du inte menar fälttävlan när vi är inne på fälttävlansforumet ;)

sorry, men jag missuppfattade, såg det nu när jag gick tillbaka:(

Men då har jag lärt mig något nytt om fälttävlingsregler:bow: ;)

Vilken konstig regel? Om min häst är 149 så får jag rida svår klass i fälttävlan om jag vill. :confused: Är den 1cm lägre får jag inte rida något alls.
Hur högt får man tävla i hoppning på en ponny man har löst hästlicens för? Jag menar det blir ju långt och svårt i kombinationerna där också?

Jag har för mig att man får tävla en ponny på hästlicens upp till 1.20 på storhästtävlingar. Sen får de gå högre om man får dispens, vilket man får om ponnyn har tävlat minst MSV A som ponny (tror jag att det är).

Och jo, det blir långt och svårt för ponnyerna i storhästklasserna i hoppning också när hindrena blir högre. En vesäntlig skillnad är dock att det inte är fasta hinder som i terrängen.

Är hästen 149 cm så är det en stor häst och den får lov att tävla som vilken stor häst som helst. Blir förmodligen jobbigt för en sådan häst i t ex svår klass, men gränsen måste ju gå nån stans....

glace skrev:
Vilken konstig regel? Om min häst är 149 så får jag rida svår klass i fälttävlan om jag vill. :confused: Är den 1cm lägre får jag inte rida något alls.

Jo, men så är det ju med mycket. En tydlig gräns måste sättas någonstans. Den är sedan länge vald att sättas vid 148 cm så det är väl inte så mycket att säga om det egentligen.

Hur vet man om hästen är 148 cm eller 149 cm?
Får man alltså tävla en häst som aldrig blivit ponnymätt bland storhästarna, undrar jag då...

Ja, det kan du nog göra så länge ingen ifrågasätter hästens storlek. Ponera att du har en häst som ligger omkring 1.48 och du själv antar (i god tro!) att den är över ponnymåttet så är det nog ok. Men man kan säkert kräva en mätning av din häst och visar det då sig att den är under 1.48 cm så får den inte gå fälttävlan som stor häst längre.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Uppdateringstråd 30