Ponny på hästtävling!

Sv: Ponny på hästtävling!

jo jo jag menade att det egentligen känns löjligt med en sådan gräns att om hästen är ponny eller 148 får den inte tävla på hästtävling någonsin och att det anses att den är för liten och det blir farligt men är den 149 får den tävla i svår klass och ingen kan hindra det och det skiljer ju bara en enda cm från att vara farligt och förbjudet till att vara tillåtet och en cm skillnad har nog inte med saken att göra men jag fattar ju att det måste sättas en gräns.
men jag menar farligt till tillåtet är bara en enda cm???

Om man vet att man har en häst som är 1 cm över så mäter man antingen ner den (inte svårt när det handlar om bara 1 cm) eller så tävlar man helt enkelt inte fälttävlan med den. När man köper häst får man ju välja en i lagom storlek till sig själv och för vad man ska göra och har tänkt ha hästen till.

men den kan ju vara lika bra för det å ha en jättestor galopp men visst det finns inga stora hästar som är 149-153 för dom är nermätta D-ponnis jag har aldrig sett eller hört någon stor häst som är under 154 iallafall

En av våra "hästar" på 153 har iallafall placeringar i lätt fälttävlan och 1,20 hoppning:)
Har startat *-stjärnig och 1,25 hoppning, så nu vet du att det iallafall finns en:) Det finns fler.......

Jag har en D-ponny som är 1.45cm. När jag föll för ålderssträcket, tog jag upp honom som storhäst. Helt tillåtet. Jag har bara löst en häst licens och hans ponny licens ligger vilande, så om jag skulle vilja sälja honom (vilket jag inte ska), kan han gå som ponny igen.
Jag får dock bara tävla upp till 1.20 med stor hästarna, om man inte tävlat 1.30 på ponny, då får man tävla 1.30 med stora hästarna.
Fälttävlan vet jag dock ej reglerna, har för mig att ponnyn måste vara 1.48, pga säkerthetssjäl.

Någon mer som rider med sin ponny bland storhästar????????

glace skrev:
jo jo jag menade att det egentligen känns löjligt med en sådan gräns att om hästen är ponny eller 148 får den inte tävla på hästtävling någonsin och att det anses att den är för liten och det blir farligt men är den 149 får den tävla i svår klass och ingen kan hindra det och det skiljer ju bara en enda cm från att vara farligt och förbjudet till att vara tillåtet och en cm skillnad har nog inte med saken att göra men jag fattar ju att det måste sättas en gräns.
men jag menar farligt till tillåtet är bara en enda cm???

En gräns går alltid någonstans. Finns alltid något som ligger nära gränsen och som lite snopet då hamnat på "fel"sida. Jämför det med ett prov i plugget - hade man ett poäng för lite för ett visst betyg så fick man inte det betyget... Surt, men så är det. Även om det bara är en futtig poäng. Eller centimeter för den delen.

Sen om man råkar ha en liten stor häst (runt 1.50 eller så) så brukar det ju vara självsanerande. Vissa små hästar har väldigt stor och vägvinnande galopp och hävdar sig kanske gott även bland större hästar, andra har det inte och räcker inte till.

Egentligen hade man ju kunnat tillåta överåriga ryttare på D-ponnyer starta i debutant eftersom där ändå inte får förekomma kombinationer i terrängen så risken skulle ju vara liten att just det skulle ställa till det... Men, men, nu har man skapat regeln som den är!

Men visst får det vara kombinationer i debutant? Har hoppat både trappa som ju är en kombination och vanliga kombinationer i debutant, låga och lätta och oftast med två språng emellan men likafullt kombinationer, och jag har inte blandat ihop med lättklass, har aldrig ridit nått annat än debutant :).

Massor med olika svar... Tack!
Ja, då blir det tyvärr ingen FT men den 2 februari sticker jag och ponnyn på storhäst hoppning iaf. Skoj skoj!

Du får ju överhuvudtaget inte tävla om du inte har ett mätintyg på ponny och har du en sån liten ponny/häst så mäter man nog innan för om den är 148 cm är ju värdet högre på den än om den är 149 cm....så är det ju bara. Sen är det inte sagt att en häst som är 149 cm är mindre trevlig för det.

Nej, men jag ska lösa hästlicens för han....
så ligger ponnylicensen vilande..

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka