Ponny motivation och jobba ner...

M

Mos410

Ja,,jag har precis börjat jobba med AR och tycker det är jätte kul.
Den stora hästen alskar det och att skritta på volter och smått jobba ner och fram utan stora krav passar honom. Han behöver tid och han får det.

Men så började jag men shettisen med. Var i väg på kurs m.m.
Varmblodet har svårt att få ihop dom långa benen och är lite lat av sig...eller snarare bekväm.
Men shettisen har verkligen det för sig och har lätt att sätta sig m.m. MEN han avskyr att det går sakta, skritta på volt och jobba ner och fram är super tråkigt, två varv sedan,,,ja dör han han tycker det är super tråkigt, han sätter bogen i sidan på mig och rusar eller stannar allt för att det ska hända något.
Han är tricktränad i ett och och är väldigt klipsk. Han lärde sig inte stegra utan levad.
Så han klarar levader, caprioller och för några dar sedan klarade han ca 10-15m terraterr. Var tränaren själv som sa levad capriol och att han den gången var på väg in i terraterr. Han är vältränad så det är inga större problem för honom. Vet också att han piafferat in i levad och capriol några gånger.
Så han KAN ju och har så mkt för sig och han är så rolig att jobba när han vill.
Men jag vill ju att han ska kunna gå i låg form och att han ska kunna göra det i alla gångarter. Men han ger alltid allt eller inget.
Vad kan jag göra för att motivera honom till att ta det lungt och lägga en bra grund? vet att även tränaren hade problem med honom. Han sa att det inte berode på att han inte klarade det utan att han inte fatta och inte ville.

(p.s. levader, capriolle m.m. är enbart på komando och är inga problem. Han är mkt "nh" tränad och kan även andra trick som ligg, sitt m.m. Menar bara att han klarar så hög grad av samling och vill ha fram den lägre)

Sv: Ponny motivation och jobba ner...

Bara en nyfiken fråga... Vad anser du är meningen med lång låg?

Nu rider inte jag AR, men nåt åt det hållet.
För mig är inte långlåg en form jag direkt strävar mot eller försöker få fram, utan en form som får komma av sig självt när det behövs. Det är en del av helheten i arbetet och den delen kommer efter att musklerna jobbat som max och på rätt sätt. Det är som ett kvitto på att vi gör rätt. Jag har en lite sprallig häst som skulle bli galen om jag började med att gneta i skritt - det kan vi bara göra om överskottsenergin är borta och han är lugn i kroppen. Var sak har sin tid. Man får lixom ta vad man får för dagen.

Efter en sekvens av intensivare kortare arbete, anspänning, så vill jag ha framåtdrivet - påskjutet. Det är då nosen kommer fram och ner och bakbenen rätar ut sig och skjuter på. Det är den avslappnade fasen där hästen får pusta och ryggen får blodgenomströmning igen. Jag ser det inte som målet, utan helt enkelt en del av vägen till målet. Om han inte klarar av skrittarbete så helt enkelt jobbar jag inte med det just då - då blir det bara motgångar och det vill vi ju inte ha.

Min häst har lätt att sätta sig (samma som din verkar det som) och då övar jag mycket på att istället få fram han ur trampet. (skrev lite om hur vi tränar i en annan tråd - gå till längst ner på inlägget:LÄNK).

Om din är typen som gör capriolle så är han ju typen som har mycket energi. Varför inte använda dig av den istället för att gå emot den? Du kommer ju aldrig att kunna påverka om du inte kommer med i flowet sas. Tänk dig att du drejar, det är viktigt att följa med för att kunna forma och påverka. Varva mellan olika gångarter och därigenom hitta avspänningen, tycker jag. Jobba med att växla snabba byten mellan t ex skritt och tramp/trav, eller några korta steg några långa i trav så att han får tänka och blir uppmärksam. Han kommer själv att vilja syresätta sina ryggmuskler tillslut och då kommer lång låg med frustningar och påskjutet, tillåt det, han kommer att längta efter det. För oss har det funkat att gå genom kortningen, för att hitta avslappningen, kanske nåt för er att prova?

Lycka till!

du är så fantastiskt bra på att förklara/förmedla/berätta.... Ser allt så klart och tydligt när jag läser det du skriver...

jag håller med galoppirruette, man fastnar i din text och förstår precis hur du menar. Jag känner på något vis en känsla när jag läser dina texter och allt verkar så enkelt och framförallt logiskt :)

Jag vill att han ska kunna gå lägre och högre form. För musklerna och kroppen i allmänt.

Men varför jag har svårt att göra som du skrev är för att det finns inte i form i skritt. Andingen så går han på i skritt, trav, galopp vad man nu vill och skjuter. Böjning, ställning allt är då för honom meningslöst.
Och så fort man tar tag i honom och inte låter honom bara klaffsa på så kan han gå från skritt till terraterr (galoppen har alltid varit hans starkaste sida). och i traven kan han korta ihop sig så pass att jag går brevid, har till och med fått honom att galoppera när jag går brevid utan att han jobbar i form.
Så om jag väl får upp honom i form i trav så blir det piaff. trampar han i piaff så finns bara två alternativ, släpper han allt och travar framåt eller så jobbar han under sig mer och går upp i levad om jag ger en framåt drivning.

Antingen jobbar han på högvarv då är det piaff, levad, terraterr (vi blir nästan stilla stående allt) eller så lägger han sig på bogarna och maler framåt.
Han är otroligt känslig och det hade förmodligen varit lättare om jag kunde rida då har jag ju fler hjälper, nu står jag på marken.
Tränaren var den som ville jobba honom låg för att han skulle få en grund. Och som många syftat på en förståelse för formen.
Just nu finns antingen bära eller skjuta, mellan ting finns inte.

Ojojoj! Vilken helt underbar läromästare du har!! Han är ju PROFFESSOR!!! Han kommer att lära dig ALLT! :love:

Så lustigt detta - du kanske måste bli shettlandsponny :D

Nä, men han verkar vara så kvick och så ivrig i sin lust att lära dig hur man gör - att han inte hinner vänta så att du hinner lära dig. Han säger bara att du är duktig och att du gör rätt - men han har lite för bråttom, han förstår inte att han behöver stanna upp och låta dig hinna lära dig vad det nu är han vill. På nåt sätt så måste du få honom förstå att han behöver vara tydligare, och enda sättet jag skulle kunna komma på där är att själv vara tydligare. Det kan ju oxå vara så att han kanske inte har styrkan att göra övergångsfasen så långsam som du önskar? Då kan irritation komma fram hos hästen.

Jag klipper in min lilla modell (Circle of life :D ) här med, så kan jag använda mig av den när jag försöker förklara (slipper jag skriva den igen):

Vi kan se en övning så här:
4.Påskjut
1.Förberedelse till samling
2.Samling
3.Samlingpåskjut
4.Påskjut

1. Förberedelse till samling: Tiden det tar att kommunicera till hästen att den ska börja vinkla bakbenen kallar jag förberedelse. Hur lång tid det tar för hästen beror på hur skolad hästen är, och varifrån vi börjar arbetet, dvs om vi börjar i en kort skritt eller i en lång.

2. Samling: hästen vinklar bakben, muskler i kroppen är maximalt spända och jobbar hårt och anstränger sig.

3. Samlingspåskjut: hästen börjar det jobbiga arbetet med att skjuta sig ut ifrån samlingen - rätar ut bakbenen. Hästen ska alltså ha krafter kvar att komma fram efter att ha pumpat/nigit. Här blir det pankaka om hästen har samlat för mycket och fått mjölksyra, eller är för trött. Då protesterar hästen kanske genom att stanna, eller backa eller slå sig ur eller något annat. (tänk dig själv om du stått med böjda knän och pumpat för länge, drattar iaf jag på ändan). Det är detta moment som jag tycker bevisar hur stark en häst är. Detta leder då vidare till nästa:

3. påskjut: hästen har kommit ur vinklingen i bakbenen och dom är nu uträtade, pendlar ifrån höften och hästen tickar på framåt verkar inte se jobbigt ut alls utan går av sig självt. Mukselspänningsmomentet är avslutat, hästen söker syresätta sina muskler som nu har genomströmning av blod igen. Frustningar kommer av detta. Här ser jag gärna att hästen har ett "större undertramp" för då bevisar det att hästen skjuter och därmed lossar mer i ryggen. Om hästen även har låg huvudställning med nosen framåt så betyder det för mig att ryggmuskulaturen sträcks ut och får bra med genomströmning.

Det kan ju vara så att han inte har riktigt styrkan att behålla och njuta av riktigt hårt arbete som krävs för 1 & 3?

Eller så kanske han rent av är för kvick? Han är så välskolad att han inte behöver dra ut på det?

Ja jag vet inte. Jag bara gissar och försöka känna efter vad som skulle kunna vara troligt.

Kan det vara så att hans små ben lurar dig? Tycker du dig se att han slappnar av när han skjuter på? Frustar han? Sänker han huvudet? Kan det vara så att han egentligen slappnar av - men att vi på något sätt är inprintade på hur det SKA se ut då? Jag menar, han är ju faktiskt bra mycket mindre än stora hästar.

Det enda jag funderar allvarligt på är
galoppera när jag går brevid utan att han jobbar i form.
Vad är det för form som du har som bild i huvudet, och hur ser han ut? Är det dirket skadligt för honom att gå i en sådan form han själv väljer att gå i? Vad är det du vill av din häst?

Det är jättesvårt att försöka ge hjälp så här på internet, jag kan bara ta tillfället i akt och reflektera över teorier, kanske någon får något ut av det? Kanske någon annan än jag?

Det är viktigt att se skillnad på form och form. Men jag skulle nog försöka att på något sätt få honom att vänta in mig lite mer. Det betyder att jag hela tiden måste hålla kontakten med honom och försäkra honom om att jag är med - men även säga till honom - vänta på mig.

Jag skulle stämma av i tyglarna, hålla pulsen i varje steg och jobba med att behålla påskjutet mycket nära samlingen (för latare häst kanske jag skulle göra tvärtom, hålla samlingen nära påskjutet) så att jag hela tiden har honom med mig i varje steg. Berömma honom för det där och vara nöjd, det behöver inte alltid utmynna i ena eller andra änden. (Här är det ju supersvårt när hästen e så jäkla snabb!!, jag är imponerad av dig!)

Se det som en övning - att bibhålla det där "kurret" som kommer innan (fas 1) och efter (fas 3) en övning (fas 2 & 4) - Du kan belöna med påskjutet i antingen skritt eller trav eller galopp (beroende på övning du gör) då det är den fria formen - men du kan oxå belöna genom stopp och vila om han kanske blir trött, klappa. Eftersom han verkar gilla att göra fas 2 kan ju även det få bli en extra belöning. Grejen är ju att behålla balansen mellan extrem 1 och extrem 3, det är ju DET som är det svåra! (Sen givetvis att hålla balansen i 2 & 4 med! :D )

I början av passet lär det nog vara omöjligt att göra detta i skritt - men i slutet tror jag det kommer att gå lättare. Då kan du öva på övergångar skritt-trav-skritt-trav, kanske mellan koner längs ena långsidan? Så att du blir tydlig för både dig själv och därmed för honom, och det är alltså öööövvvvveeeeerrrrggggåååånnnngggggaaaarrrr mellan skritt-trav-skritt-trav som är övningen.

Du trillar ner i ättestupet om du missar att göra precis vid konerna :D Och, jaa! Detta är såååå mycket lättare sagt än gjort!
Lycka till! Håll oss uppdaterade!
:bump:

Senast ändrad:

Förklarade tränaren vad han menade med "grund"? Fick du ett svar som du kände gav dig djupare förståelse? Vad innebär det med "Grund" och VAD ÄR "Grund"?

Förståelse för formen
Vilken form?

Ja, jag hoppas du förstår vad det är jag försöker säga här i mitt retoriska resonemang :)

haha jag har också en tendens att skriva lååång :) men häldre långt och med något vettigt eller kort och oförståligt;)

Jo han är en pärla som lärt mig massor. Jag är som sagt nybörjare i akademisk dressyr (har traglat engelskt sen jag var liten och lallat runt i skogen).
Det mest komiska är väl att Tuffis aldrig jobbat dressyr alls. Utan bakmusklatur har han fått av simning, klättring, trick m.m.
Så började jag lite med trick och i stället för att någon sin stegra, gjorde han levad och sedan har det varit fortsättning ur detta.

Med form menar jag att jobba med vikten på bakdelen, att han ska jobba undersig med bakbenen och höja ryggen.
När han kortar som jag skrev så ligger han fortfarande på bogarna, han är framtung.

Tränaren menade nog mer att han ska få en grund att kunna röra sig framåt i alla gångarter och fortfarande arbeta med bakdel och rygg.
Att få honom att förstå att jag vill att han ska ha med sig bakbenen även när han rör sig framåt.

När han som jag skrev det "faller fram" och ur form som jag kallar det, går han med sänkt huvud, bakdelen slutar jobba under, ryggen sänks. Det händer att han frustar men det beror på vad han gjort eller hur länge, men han är ingen häst som frustar speciellt mkt, i så fall är det efter längre turer där han jobbar hårdare (kan vara lång promenad i skogen där han klättrat, trickar, kortat och längt m.m.).

Men jag ska prova dina tips och se hur det går, allt är värt att prova. sen som sagt han är otroligt känslig och han är mkt uppmärksam. Man kan ha honom lös och visa bara med handrörelser brevid honom och få honom i levad. Och jag behöver lära mig, han är långt föra mig fast jag började "studera" detta och träna det långt innan honom. (jobbade min stora häst som älskar just att det får ta tid, han behöver det för att hålla koll på hela kroppen.)

Men just att han slappnar av tycker jag nog, han går med slänkt huvud längre steg m.m.
Sen hur stark han är har jag svårt att svara på men styrkan i baken tror jag inte är några större problem. Känns inte så då han så fort kan gå från framtung skritt till terraterr och sedan bara sjunka ner och skritta på igen.

Tack för dina svar alltid kul att läsa mer och få lite fler infallsvinklar:D :bow:

Har läst lite och ska försöka "lägga mig i" är kass på att förmedla min känsla i ord men Kookaburra finns ju alltid nära till hands ;)

Kanske har missuppfattat dig i din beskrivning...

När han som jag skrev det "faller fram" och ur form som jag kallar det, går han med sänkt huvud, bakdelen slutar jobba under, ryggen sänks.

Men när hästen går i lång låg form så ska den ju skjuta på mera framåt med bakbenen... (påskjut)

Huvudet sänks, manken kommer upp, bakbenen skjuter på mera framåt..

Visst, den ska ju hänga ihop, men att be om jobbande bakdel under kroppen i påskjutsmomentet är nog lite svårt...

Hur tänjer hästen sina bakben i det du beskriver som "faller fram" och ur form?
Trycker den på framåt med bakbenen?
Sänker den ryggen eller är det så att manken kommer upp?

Det är svårt tycker jag att gå från bärkraft till skjutkraft utan att få skjutkraften som sådan att hästen faller för mycket fram (på bogar)

Brukar själv bara ta några steg och sedan tillbaka.
Jag ber om bärkraft (samling) några steg, "släpper fram", låter hästen gå ur bärande till skjutande. Precis när jag känner att den börjar skjuta ber jag om bärkraft igen... Innan vi åter kommit till bärande tar det några skjutsteg...

/:)

Precis så! Samling nära påskjut - påskjut nära samling. ;)
Snyggt och tydligt förklarat av dig! :bow: :laugh:

Otroligt svart att ge tips via internet nar man inte sett hasten. Mitt forsta intryck da jag laser det du skrivit ar att han inte vantar pa dig. Du skriver att han ar tricktranad sa jag vill tro att ni har en bra kommunikation, men jag far anda kanslan av att det finns nagon form av ledarskapsproblem mellan er.

Som sagt, det ar ju hur svart som helst nar man inte sett hasten... Oftast nar en hast har for brattom, behover man sakta ner och inte gora en sak i 2 sekunder for att sen hoppa till nasta ovning, gora den i 2 sekunder, hoppa till nasta ovning... Om hasten ar uppjagad i sinnet sa kommer det att gora honom annu mer uppjagad. Jag tror att i det har fallet sa skulle jag forsoka fa honom att sakta ner och vanta. Hur gar det i en halt tex? Star han avspant och vantar pa ditt nasta kommando? Eller blir han otalig, gar runt eller star och stampar och vill ivag? Det ar dar jag skulle borja med en san hast, om han ar san som jag far en bild av i din beskrivning.

For ovrigt sa har jag har faktiskt svart att se hur han kan gora sa pass avancerade ovningar utan att kunna arbeta i en bra grundform.

Men just att han slappnar av tycker jag nog, han går med slänkt huvud längre steg m.m.
Sen hur stark han är har jag svårt att svara på men styrkan i baken tror jag inte är några större problem.

Precis, det ar dar man far borja, att fa honom att sanka nacken. Aven om han blir framtung till att borja med, sa ar det darifran man arbetar upp styrkan i bakdel och rygg. :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 408
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 231
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 675
Senast: Pancakes
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 554
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar