Ponny/Häst med ryggproblem

B

Burre

Försöker ta upp denna intressanta sak i en egen tråd efter att våra disskutioner tagits bort i annan tråd. Så varför inte skapa en egen som får bli vild och galen utan att någon behöver ta det personligt.

Ryggproblem på häst och ponny.

Exenpel:
Det handlar om en häst/ponny som helt plötsligt fick kraftiga låsningar i ryggen. ET var där och gång på gång löste upp låsningar. Efter ett års hel vila var hästen frisk.

Det vi kom in på att disskutera var att hur stor inverkan på detta har igentligen ryttaren, ridsättet, hanteringen och utrustningen?

Ihop om att denna tråd får vara kvar så undrar jag vad ni har för syn på det hela.
Bör en sådan ska utredas ordentligt?

Sv: Ponny/Häst med ryggproblem

Sjärna i kanten :D

Helt klart har ryttaren Stor inverkan!

Men det beror även på om hur skadan uppkommit.
Men som exemplet säger, så tycker jag det tyder på att det grundar sig i ett ryttarproblem. Det kanske inte är hästen som enbart behöver granskas utan även ryttaren.

Det finns dom som har snehet i kroppen som faktiskt belastar hästen fel när den rider. Så varför måste problemet sitta i hästen?

Är frågan om en plötslig, rejäl rygglåsning bör utredas ordentligt?

Då är mitt svar entydigt JA. Helt enkelt för att anledningen till rygglåsningen kan vara en oupptäckt hälta, och då kan man rätta och rätta och rätta tills man blir blå men det kommer bara komma tillbaka.

Finns ingen underliggande hälta/osv som orsak, så får man ju börja titta på utrustning, ridning osv osv om låsningen kommer tillbaka. Alla hästar kan drutta omkull i hagen och 'slå sig' - men en låsning som kommer plötsligt bör enligt mig utredas vad det beror på. Hittar man inget hos veterinären och den inte kommer tillbaka, tja då hade mest troligen hästen druttlat i hagen. Kommer låsningen tillbaka beror det på något - och vad bör man utreda. Tills man hittar varför. För en 'olyckshändelselåsning' den släpper efter en behandling, ev finns lite kvar nästa gång men sen 'är det bra'.

Låsningen uppkommer efter en tids ridning och behandlas av equperateft men återkommer efter en tids ridning igen. Equperateften åter behandlar hästen gång på gång och "Knäcker" rätt låsningen.
Hästen var undersökt senast vid besiktning för 5 år sedan, så hälta går ju inte att utesluta.
Dock efter längre vila visar hästen inga symtom på ryggbesvär.

Är det rätt emot hästen eller är det frågan om equperateft kan sin sak?

Senast ändrad av en moderator:

Har även haft stora funderingar kring detta.
Men själv tycker jag att en ordentlig vetrinär kontroll av hästen bör göras, eller varje häst ägares skyldighet att göra vid sådana symtom. Inte enbart ta den lätta vägen för - någon sa - Jag trodde den kunde sin sak osv.

Efter en ordentlig utredning och att den inte visar något kollar man på utrustning och själva ryttaren.

Det är väl endå varje hästs rättighet att behandlas rätt?

Detta ämne kan man skriva massor om!!! Vad är primär skada och vad är sekundär skada?
Hur passar sadeln? Bettet? Tänder? Är ryttaren sned? Rider rätt? Ont i ryggen kan vara precis vad som helst, tex torn utskotten, SI-leden, bäcken, ont o snedbelastning i ett ben, ont i nåt knä m.m
Bör behandlas av vet, röntgas för att diagnos (förutsatt att man går RÄTT diagnos) ska fast ställas så att man vet hur man ska behandla. Mina 2 senaste hade problem med ryggen: kissing spines samt lång rygg! Viktigt att VAD själva problemet är för att veta HUR man ska hantera det.

I det fallet anser jag det är solklart fall för veterinär. En hälta kan ju läka ut under vilan men komma tillbaka vid ridningen t ex, dvs jag anser inte man kan utesluta hälta helt enkelt. Så veterinär, tveklöst. Ger inte det något, kolla utrustning, ridning etc.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 190
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 525
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat