Ponnies med okänd härstamning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nashua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 064
N

Nashua

Vet inte om jag skriver i rätt forum nu, men chansar. Vi har nyligen skaffat två B-ponnies till döttrarna, varav den ena är importerad från Irland och den andra från Belgien. Vet inte när de kom till Sverige: i t ex "belgarens" fall är passet utfärdat 1999 men vet inte om det innebär att den kom till Sverige då? Båda är korsningsponnies av okänd härstamning. Nu till min fråga: finns det inget sätt att få fram härstamningen på sådana här hästar? Jag menar, även om de förmedlats via hästhandlare osv måste ju någon en gång i tiden ha avlat fram dem! Varför får man ingen stamtavla på dem? Det vore jätteintressant att få veta vad som finns i dem. I det ena fallet sägs det att fransk travare ligger bakom, men jag vill ju veta mer! Är något av en stamtavlefreak, om man säger så. Kan någon hjälpa?

Sv: Ponnies med okänd härstamning

Tyvärr är det nog svårt, men står det vem uppfödaren är så är det ju bara o kontakta den

Vet att det är svårt bara här i sverige att försöka få tag på stam, tyvärr

Tyvärr är det oxå så att de inte alls behöver vara från Irland resp Belgien. Man kan köpa förfalskade pass. Vet en hästhandlare som sa att det inte var några problem för det kan anses vara mer attraktivt (vid ev. försäljning senare) att hästen är från Belgien el. Irland istället för Polen eller Estland t.e.x :crazy: Så har man bara rätt kontakter så går sådant att ordna..
Nu är det ju förhoppningsvis inte så i ert fall men säger som föregående talare att uppfödarens namn kanske står i passet?

Jag har själv haft den frågan då mitt sto har okänd stam. jag fick då svaret av en vän som e duktig att man kan skicka DNA dit. Rådfråga någon vetrinär eller nåt...

Jättetrist med alla hästar och ponnyer med okänd stam. Skulle verkligen vara guld värt om det här på Buke tilläts efterlysa och forska om hästars vandring mellan ägare.( Får bara efterlysas på annonssidorna men det är långt ifrån samma sak som att få en disskusion och ledtrådar). Men det känns som överallt ska dessa hästhandlare skyddas.
Jag tror som sagt också att hästen kan ha ett helt annat ursprungsland som inte alls är attraktivt eller så är det helt enkelt en svensk korsningsponny med med mer eller mindre attraktiva raser i. Men var jag i din sits skulle jag forska bakåt vem sålde hästen till den du köpte den av. För den stog säkerligen inte på säljarens gård en dag. Och skulle de komma med dåliga ursäkter och vägra berätta så skulle jag ta till vilka medel som helst för att de skulle berätta. Då finns säkerligen något att dölja, gammal skada eller vad som helst. Då kan du ju tex annonsera eller tapetsera hela sverige med efterlysning på ponnyn. har du tur känner någon igen ponnyn. Vet också att många ponnyer från ex Belgien, Holland som gått höga klasser och hoppar kanon har utläkta skador och håller för tävling i 3-6 mån sen går de sönder. Och de säljs helst med okänd stam och namnbyte för de kan vara mer eller mindre kända i hemlandet.

Tack för tipsen. Nej, i passet står inget om uppfödare. Däremot framgår det ju vem som var ägare 1999 i Sverige, så jag får väl börja nysta där på något sätt. Litet skrämmande det där du skriver om ponnier som går höga klasser i Belgien och Holland, får skador och säljs under annan identitet. Vårt sto som uppges vara från Belgien är en duktig hopphäst: hon har tävlat SM för några år sedan. Men hon är väldigt het på hinder och rusar, och rädd om huvudet. Skulle inte förvåna mig om hon fått stryk tidigare (nu menar jag inte här i Sverige, utan i hennes ursprungsland). Det är verkligen synd att man inte kan få fram mer om bakgrunden. Men jag ska gräva vidare och se vad jag kan få veta.

Hoppas verkligen att du hittar på info om ponnyerna, var i sverige köpte du dem ifrån? ( inga namn bara ort, annars blir nog tråden låst). Har ponnyn från Belgien tävlat SM i sverige så lär den ju ha tävlat lite här för att nå dit och då skulle nog skadorna redan visat sig, så du behöver nog inte vara alltför orolig gällande den. Och då har du ju en del ledtrådar om de vilken som var ägare vid den tiden. Fick uppfattningen att du köpt hästarna nyligen importerade.

Är passet utfärdat i Sverige eller på Irland när det gäller den irländska ponnyn? Är det utfärdat på Irland ska det vara ett blått pass som det står supplementary på i nederkanten.
Har ponnyn inte ett irländskt pass har den aldrig tävlat på Irland, då Irland har haft passkrav i många fler år än Sverige har haft.
Har den ett irländskt pass ska det stå vem som ägde ponnyn när passet utfärdades. Skriv ett brev till dem och fråga om du vill veta. Det är ju faktiskt alltid så att någon vet vad det är för stam på ponnyn även om den inte är reggad med stammen.

Är passet utfärdat i Sverige eller på Irland när det gäller den irländska ponnyn? Är det utfärdat på Irland ska det vara ett blått pass som det står supplementary på i nederkanten.
Har ponnyn inte ett irländskt pass har den aldrig tävlat på Irland, då Irland har haft passkrav i många fler år än Sverige har haft.
Har den ett irländskt pass ska det stå vem som ägde ponnyn när passet utfärdades. Skriv ett brev till dem och fråga om du vill veta. Det är ju faktiskt alltid så att någon vet vad det är för stam på ponnyn även om den inte är reggad med stammen.

Upptäckte när jag kollade i hans pass att det står "EI" efter hans namn, vilket väl betyder Eire. Men mera intressant är att det står något som kallas "Originalnummer". Kan det möjligtvis vara numret han hade på Irland? Och i så fall, kan man nysta vidare med hjälp av det??

Jag har ju själv importerat en del ponnyer genom årens lopp.
Nästan aldrig fanns där med stamtavla från Irland,Belgieneller england.
Däremot på de holländska och danska ponnyerna kom ofta stamtavlan med.

det finns ett stort problem till. Alla de svenskfödda ponnyerna som innan chipmärkningens tid,hamnade hos hästförmedlare/handlare, döptes om, "importerades från ngt poppis land för att alla köpare ville ha inmportponnyer på den tiden...

jag är också en stor stamtavlenörd, och lyckades flertalet gånger luska ut stammarna på en del, främst irländarna, som till stor del var renrasiga connemaror...

Jag har också en importerad ponny, hon kommer ifrån Damark och är en knabstrup korsning. När vi först köpte henne så började jag ta kontakt med tidigare ägare och tillslut hittade jag den som importerat henne, men hästhandlaren hon köpte av hade inte kommit ihåg stammen. Det är nog ganska vanligt att hästhandlarna inte bryr sig om stammen på de hästar de köper in om det inte är tex en känd hingst som de är släkt med.

Jag fick i varje fall reda på att min pnny har en helbror som står ngnstans i stockholm som heter Bojje.

Tror att det är ganska svårt att spåra stammen i deras hemland, speciellt eftersom vissa inte ens har ngt namn när de kommer hit, vilket var fallet med min ponny.
Så har jag för mig att asrp alltid försöker spåra stammen när de utfärdar passet.

Men man kan ju alltid försöka, så lycka till ;)

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att... 2
Svar
25
· Visningar
3 110
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 927
Senast: Masse
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 252
Senast: As_Vegas
·
P
Hästmänniskan På blup.se finns min häst med på två sidor; varav stamtavlan på den ena är helt okänd, men på den andra saknas "bara" mödernelinjen. I...
Svar
3
· Visningar
881
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka