Polska stamböcker

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dolores_88
  • Startdatum Startdatum
D

Dolores_88

Kan jag hitta det på internet? Hur går jag tillväga?

Min kompis hade för ca ett halvår sedan en nykastrerad valack som verkat inom avel i Polen. Vill veta om han har några avkommor!
Han ska ha varit rätt känd och borde gå att hitta på internet. Jag vet exakt födelsedatum och stamtavla i 3 led.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Polska stamböcker

Oj, ursäkta det missade jag helt. :o
Han är "polskt halvblod", på hans tävlingslicens stod det Wielkopolski.

Har du kollat http://www.allbreedpedigree.com/ ?

Sökt föräldrarnas namn på google?

Jag har inte lyckats hitta någon bra polsk avelssida på engelska :( Ifall de polska jag lyckats hitta är bra vet jag inte eftersom jag inte förstår polska ;)

Vad är det för stam? *nyfiken*
Jag har LITE koll på polsk halvblodsavel!

Jo, jag har sökt på allbreedpedigree.com. Hittade bara hans mf och ff där.

Belfast
Född 960424
e. Alkar 1542
ee. Kara Kum xx
eee. Dixieland xx
eeu. Kamea xx
eu. Alga 6042
eue. Flirt 8691
euu. Arfa 1247

u. Beluarda po Krezus 7169
ue. Krezus 711
uee. Nafar
ueu. Kotylia
uu. Baucis 7169
uue. Buklak 8937
uuu. Bulla 4844

I hans papper hade jag säkert kunnat luska ut fler saker om honom, men kompisen sålde han i våras så allt följde med nya ägaren. Min kompis importerade honom förra hösten från en svensk kvinna i Polen.

En kompis har precis fått hem polska stambcker, men de sträcker sig bara tom 1998. Belfasts föräldrar finns med. Hon undrar vilken färg Belfast har.

Åsa

Kan inte din kompis kolla åt mig också!

Jag känner Anthar född 1988 e Niferak u Akonita e Neryt xx, som enligt uppgift ska ha använts i avel i Polen. Om din kompis ville kolla vad som finns om honom, samt om hon hittar något mera på stammen skulle jag blir överlycklig!

Han är brun med stjärn och snopp. Han har dessutom vita ränder på benen som antagligen blivit av skav från benlindor odyl. under hans liv i Polen. Se bilder här.
Tack till dig och kompisen för att ni anstränger er!!! :bow: :bow:

asan skrev:
En kompis har precis fått hem polska stambcker, men de sträcker sig bara tom 1998. Belfasts föräldrar finns med. Hon undrar vilken färg Belfast har.

Åsa

Jag har precis skickat iväg din fråga, kan ta lite tid då jag inte alltid hinner ut på nätet och hon jobbar natt vissa veckor.

Stackars Belfast som fått såna elaka skavsår :mad:

Åsa

Jag har försökt få klarhet i hans bakgrund i flera år, så det gör inget alls om jag får vänta :)

asan skrev:
Stackars Belfast som fått såna elaka skavsår :mad:

Ja, man vet inte vad han har blivit utsatt för i sitt liv, han har ett ärr på ögonhinnan också (men är inte blind). :mad: :crazy:

Han har dessutom vita ränder på benen som antagligen blivit av skav från benlindor odyl. under hans liv i Polen.

Känsliga hästar kan få sådana skav med tillhörande fula ärr ( med vit päls ) av vanliga senskydd med smala remmar en varm sommardag märkte jag en sommar på 80-talet när mitt fullblod drabbades av detta fenomen. Med andra ord man behöver inte iskallt räkna med att han blivit "vanvårdad" eller så.

Mvh från en som aldrig sedan dess använt andra senskydd än sådana modell Eskadron oavsett häst.

Hans fd. ägare i Polen (som kompisarna köpte honom av) berättade att människan som hon i sin tur köpte Belfast av talat om att han fått grus i benlindorna och det hade skavt. Men vem vet som sagt. Han har även hunnit vara ridskolehäst och tävlat under sin tid där.

Nu har jag fått lite uppgifter om Antar. Jag har fyllt i lite, du får gärna fortsätta. maila mig så får du uppgifterna.

Åsa

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 314
Senast: Masse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025